• Anonym (Anony­mis)
    Sun 20 Sep 2020 15:40
    369 visningar
    7 svar
    -1
    7
    369

    Jag blev dissad som gravid, hur ska jag göra nu?

    Behöver hjälp hur jag ska agera och ni får gärna hjälpa mig om ni orkar då jag tycker de är ett känsligt ämne att prata om och därför inte vågar prata med någon jag känner.

    När jag plussade i början på av förra sommaren så valde vi att berätta för våra (vad vi trodde) närmsta vänner i v 10. Vi tyckte de var sååå skönt att berätta för dom så vi slapp ljuga om varför jag inte drack osv samt att vi ville ju dela denna underbara nyhet med dom. Efter att vi berättat hörde dom i princip aldrig av sig nå mer. Jag försökte höra av mig att vi skulle ses osv men dom var totalt ointresserade. Kvinnan i det här förhållandet var med på min babyshower men satt typ för sig själv och sa inte så mycket, for hem först osv.

    Nu har de här paret berättat att dom är gravida.

    Min första reaktion var glädjetårar och ett ENORMT behov av att jag ville shoppa hela världen åt deras lille bebis som ska komma nästa år. Gick och la mig med ett leende på läpparna för att jag var SÅ glad för deras skull.

    När första glada reaktionen lagt sig började jag tänka efter på hur hon betett sig när jag berättade att jag var gravid. Dvs sluta höra av sig, aldrig fråga hur jag mådde, inte köpa något till min bebis osv. Nu hamnar jag i ett dilemma. Jag sörjde verkligen hela min graviditet att hon var så avigt inställd, jag fattar att de förmodligen handlade om avundsjuka då hon hintat om att hon velat ha barn länge men han velat vänta. Men hur ska jag agera nu? Jag känner mig fortfarande sååå sårad egentligen, men samtidigt sååå glad för deras skull. Vill både höra av mig hela tiden och höra hur hon mår, hur allt känns, vill ses, vill shoppa allt till deras bebis, men samtidigt känner jag mig sårad och en röst dyker upp i mitt huvud ?varför ska du bry dig när hon inte brydde sig??

  • Svar på tråden Jag blev dissad som gravid, hur ska jag göra nu?
  • Sun 20 Sep 2020 15:53
    #2

    Tycker du ska lägga det bakom dig för om du känner sån glädje för deras skull, låt den komma! Hade varit annorlunda om du känt ilska.
    Dem hade sina skäl och släpp det. Va glad för din egna skull 

  • Sun 20 Sep 2020 16:04
    #3

    Jag skulle råda dig att försöka släppa det som varit och helhjärtat glädjas för vännernas skull. Mest för att du troligtvis kommer bli gladast av det i det långa loppet(?)

    Jag har varit i samma situation och då har jag bara tänkt att "först var vi i väldigt olika skeden i livet, och min livssituation gjorde mina vänner avvundssjuka då de kämpat så länge, åsså kom vi och blev gravida utan att ens aktivt försöka! Klart det känns orättvist för dem!"

    Jag tycker helt enkelt att den där glädjen du stundom känner för deras skull verkar trevligare att leva med än avståndet i det förgångna. Hoppas du förstår hur jag menar.

  • Anonym (S)
    Sun 20 Sep 2020 18:19
    #3

    Skulle släppa det. Troligtvis har hon ju haft det superjobbigt med sina känslor inför din graviditet om de nu själva kämpat länge för att bli gravida.

    Gläds med dem så som du känner att du gör, och släpp det som varit. Troligtvis gjorde hon så gott hon kunde utifrån sina förutsättningar

  • Anonym (Laura­)
    Sun 20 Sep 2020 18:36
    #4
    +1

    Vill du vara småsint eller inte? Hon hörde troligtvis inte av sig för att hon själv led konstant över att hon själv inte var gravid. Att varje månad få den förbaskade mensen. Kanske hade hon t.o.m. fått missfall. Att då se dig med stor mage kanske inte var så jäkla kul, även om situationen givetvis inte var ditt fel. 

    Är det här en person du värdesätter lägger du det här bakom dig (typ igår). Visa lite empati och medkänsla. 

  • Anonym (Svårt­)
    Wed 23 Sep 2020 08:35
    #5

    Av dömma av hennes beteende när hon (de) fick veta att ni väntade barn / fick barnet och att hon(?) nu hör av sig med sina glada nyheter låter det som om de troligen försökt få barn under en längre tid...det där med att de " ville vänta" kan mycket väl ha varit en avledande manöver för att slippa jobbiga frågor när hon månad efter månad antingen fått ett negativt besked på stickan eller än värre kanske fått ett elller flera positiva besked för att sedan få missfall. Det kan vara så att hon har något biologiskt problem som gör att hon har svårt att bli gravid,något som trots att ni är nära vänner ändå har varit för svårt att ta upp. Jag har själv en nära vän som trots att vi pratat om " allt" inte nämnde just detta förrän hon äntligen belv gravid...jag trodde att de ville vänta eftersom det var det skälet hon alltid tog upp om någon frågade om inte de skulle ha några barn..det eller " vi får se-vi trivs så bra med vår frihet ".. Nu var hon lite bättre på att maskera det när jag blev gravid,kanske för att flera andra i vår umgängeskrets fått barn tidigare ...sedan kan det ju också beror på var hon själv var i sin cykel när hon fick beskedet..kantänka mig att det måste vara värst att få ett sådant besked om man precis testat negativt....

  • Anonym (Tess)
    Wed 23 Sep 2020 08:41
    #6

    Vad tror du att du kommer ångra mest om tio år? Att du var generös och storsint och gladdes med din vän eller att du stod upp för dig själv och gav igen för hur hon behandlade dig?

  • Anonym (H)
    Wed 23 Sep 2020 09:03
    #7

    Jag är nog den mer småsinta typen. Jag upplevde samma med några vänner när jag var gravid och jag blev så ensam. Grät rätt ofta under första graviditeten för jag blev så isolerad och blev väldigt deprimerad.

    Tycker du kan ju kompromissa. Man behöver ju inte träffas hela tiden eller köpa massa saker. Räcker med babyshower present och/eller present när bebisen kommit.

Svar på tråden Jag blev dissad som gravid, hur ska jag göra nu?