• Sun 20 Sep 2020 15:49
    2416 visningar
    75 svar
    -5 +2
    75
    2416

    Konfirmerad = -100 000 kr minst

    --

    Hej.

    Jag har vänner som nu skickar bilder på sina barn som blivit döpta och när jag pratar med dem och frågar varför,  så säger de flesta att de gör det för att det är en trevlig tradition och tjat från släkten.
    När jag berättar att deras barn nu resten av sina liv måste betala minst 100 000 kr mer i skatt , så blir många förvånade.

    Hur många föräldrar tänker egentligen på detta?

    Diskuterade ni innan dop, att era barn ska betala minst 100 000 kr , resten av sina liv,  när de döps?

    Eller avstod ni dop i kyrka just för att ge era barn lägre skatt?

    Eller var skatten inte alls relevant innan ni bestämde er för dop eller namngivning?

    Bara lite nyfiken.....

    M.Sc.  Magnus

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-20 16:00
    Skrev visst Konfirmation.
    Menade naturligtvis dop.......

  • Svar på tråden Konfirmerad = -100 000 kr minst
  • Sun 20 Sep 2020 15:57
    #3
    +4

    Du blandar ihop dop och konfirmation här. Döps man i svenska kyrkan och blir medlem kan man gå ur när man fyllt 18 och behöver alltså inte alls betala kyrkoskatt. Det står alla fritt att gå ut när som helst.

  • Sun 20 Sep 2020 16:05
    #4
    Jag är bara jag skrev 2020-09-20 15:57:30 följande:

    Du blandar ihop dop och konfirmation här. Döps man i svenska kyrkan och blir medlem kan man gå ur när man fyllt 18 och behöver alltså inte alls betala kyrkoskatt. Det står alla fritt att gå ut när som helst.


    Sorry.
    Skrev fel.
    Det ska stå 
    "Dop = -100 000 kr minst" 
  • Sun 20 Sep 2020 16:08
    #5

    Det är väl fritt fram för barnet att gå ur kyrkan när det är myndigt. Kyrkoavgiften för extrajobb under tonåren lär vara försumbar.

  • Anonym (???)
    Sun 20 Sep 2020 16:08
    #6
    jlivingstonsg skrev 2020-09-20 15:49:41 följande:

    --

    Hej.

    Jag har vänner som nu skickar bilder på sina barn som blivit döpta och när jag pratar med dem och frågar varför,  så säger de flesta att de gör det för att det är en trevlig tradition och tjat från släkten.
    När jag berättar att deras barn nu resten av sina liv måste betala minst 100 000 kr mer i skatt , så blir många förvånade.

    Hur många föräldrar tänker egentligen på detta?

    Diskuterade ni innan dop, att era barn ska betala minst 100 000 kr , resten av sina liv,  när de döps?

    Eller avstod ni dop i kyrka just för att ge era barn lägre skatt?

    Eller var skatten inte alls relevant innan ni bestämde er för dop eller namngivning?

    Bara lite nyfiken.....

    M.Sc.  Magnus

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-20 16:00
    Skrev visst Konfirmation.
    Menade naturligtvis dop.......


    Varför säger du så till dina vänner, när det inte är sant? Man kan lämna kyrkan precis när man vill = man betalar inte skatt längre. Man betalar ingen skatt medan man är barn så man hinner med att fundera över det där. 

    Kan väl knappast vara något du ligger sömnlös över på nätterna? 
  • Anonym (C)
    Sun 20 Sep 2020 16:10
    #7
    +2

    Vi döpte av tradition. Barnen får gå ut kyrkan om de vill, det har jag gjort, främst för att jag inte vill betala kyrkoskatten.

  • Sun 20 Sep 2020 16:33
    #8
    +5

    Som Anonym (W) är inne på:

    Många väljer att vara med i Svenska kyrkan trots att de inte är särskilt troende.

    Dels av tradition, dels för att man tycker att kyrkan gör mycket annat gott arbete: inom kultur och inom socialt arbete. Många sjunger i kör, kyrkan ordnar soppluncher för äldre och andra daglediga, verksamheter både för barn och pensionärer.

    LIte underligt har jag alltid tyckt att det är: många vill inte betala "kyrkoskatt" (heter egentligen kyrkoavgift numera), men när det händer någon katastrof i närsamhället är det ofta kyrkan man vänder sig till och som ställer upp med stöd och resurser.

    Man kan vara medlem i kyrkan utan att vara döpt och konfirmerad, omvänt kan man också vara döpt och konfirmerad men sedan välja att gå ur kyrkan.

    100.000 kronor under en livstid skriver trådstartaren, men är det egentligen särskilt mycket? Hur mycket lägger genomsnittssvensken på cigg, snus, godis, chips, alkohol under en livstid? (Jag har inte räknat på det.)

  • Sun 20 Sep 2020 16:47
    #9
    +4
    Fontana skrev 2020-09-20 16:33:15 följande:

    Som Anonym (W) är inne på:

    Många väljer att vara med i Svenska kyrkan trots att de inte är särskilt troende.

    Dels av tradition, dels för att man tycker att kyrkan gör mycket annat gott arbete: inom kultur och inom socialt arbete. Många sjunger i kör, kyrkan ordnar soppluncher för äldre och andra daglediga, verksamheter både för barn och pensionärer.

    LIte underligt har jag alltid tyckt att det är: många vill inte betala "kyrkoskatt" (heter egentligen kyrkoavgift numera), men när det händer någon katastrof i närsamhället är det ofta kyrkan man vänder sig till och som ställer upp med stöd och resurser.

    Man kan vara medlem i kyrkan utan att vara döpt och konfirmerad, omvänt kan man också vara döpt och konfirmerad men sedan välja att gå ur kyrkan.

    100.000 kronor under en livstid skriver trådstartaren, men är det egentligen särskilt mycket? Hur mycket lägger genomsnittssvensken på cigg, snus, godis, chips, alkohol under en livstid? (Jag har inte räknat på det.)


    Instämmer helt. Jag är inte troende men ser kyrkan som en samlande kraft i samhället, som gör socialt arbete, hjälper äldre och bidrar vid olika steg i livet (tex dop, vigsel, begravning). Givetvis går det att göra borgerligt men många vänder sig ändå till kyrkan vid stora steg i livet. Sen är jag väldigt mån om våra vackra kyrkor och kyrkogårdar och undrar vad som händer med dem om alla lämnar kyrkan för att spara några få tusenlappar.

    Och håller med dig om att folk gärna spenderar pengar på riktiga struntsaker...
  • Anonym (Medle­m)
    Sun 20 Sep 2020 16:49
    #10

    Jag är medlem i Svenska kyrkan. Jag har aldrig någonsin sett att det dragits kyrkoskatt från mitt konto. Och jag tjänar ändå bra trots att jag har ett lågavlönat arbete, så det kan inte röra sig om en särskilt stor summa.

    Jag bidrar gärna till att betala kyrkoskatt då svenska kyrkan behövs och är viktig.

  • Sun 20 Sep 2020 16:50
    #11

    Jag kunde inte låta bli:

    Om vi säger att man lever i 75 år och köper en påse chips för 20 kronor varje vecka hela livet så skulle det bli 78.000 kronor.

    (75 år x 52 veckor x 20 kronor)

  • Sun 20 Sep 2020 16:53
    #12
    Anonym (Medlem) skrev 2020-09-20 16:49:28 följande:

    Jag är medlem i Svenska kyrkan. Jag har aldrig någonsin sett att det dragits kyrkoskatt från mitt konto. 


    Om du tittar på din deklarationsblankett så hittar du en post "Avgift till Svenska kyrkan" (eller något liknande).

    Dessutom redovisas en Begravningsavgift, men den kan man inte komma ifrån - alla kommer vi att dö och förhoppningsvis bli begravda på ett eller annat sätt.
Svar på tråden Konfirmerad = -100 000 kr minst