• Anonym (Känne­rmighe­msk)
    Sun 20 Sep 2020 16:58
    549 visningar
    5 svar
    5
    549

    Vän gravid efter mitt nyliga missfall

    Jag känner mig så hemsk, jag fick missfall för en vecka sen och fick nyss reda på att en av mina bästa vänner är gravid i ungefär samma vecka som jag skulle ha varit om jag inte fick missfall.

    Jag är väldigt glad för hennes skull eftersom jag vet hur mycket hon har längtat men samtidigt blir jag så himla ledsen. Det känns övermäktigt att ens tänka på att jag kommer koppla hennes graviditet till min avbrutna graviditet. Känns så jobbigt att hennes graviditet är så nära mitt missfall för jag kommer bli konstant påmind på var jag kunde ha varit om det inte hade varit för missfallet. Är jag bara egoistisk och en jävla idiot som tänker så här? Satt bara och grät när jag fick reda på det och så fort jag tänker på det börjar tårarna rinna igen. Känns så orättvist att jag nu ska stå vid sidan om istället för att kunna dela denna upplevelse med min vän. Vi skulle liksom ha haft BF 6 dar ifrån varandra :(

  • Svar på tråden Vän gravid efter mitt nyliga missfall
  • Anonym (Alice­)
    Sun 20 Sep 2020 18:23
    #1

    Nej, självklart är du inte ego på nåt sätt. Det är ju helt naturligt att du blir ledsen av att se din vän gravid just nu.

    Beroende på hur nära vänner ni är kanske det vore en idé att berätta för henne om ditt missfall? Bara så att hon vet att den här perioden kanske blir lite extra jobbig för dig och att fastän du är glad för hennes skull kanske du inte alltid kommer kunna vara där för henne för att det kommer bli en för stark påminnelse om din graviditet och var du hade varit?

  • Anonym (Känne­rmighe­msk) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 19:03
    #2

    Hon vet om mitt missfall och det var när jag pratade om att allt har ändrats så snabbt som hon berättade att hon var gravid så det känns inte som om hon kommer förstå att detta påverkar mig negativt tyvärr :(

  • Anonym (E)
    Sun 20 Sep 2020 19:17
    #3

    Beklaganden din sorg TS, jag vet exakt hur du känner för jag upplevde detsamma när flera vänner blev gravida när vi fick missfall.

    Därför vet jag också att den här sorgen kommer dämpas när du blir gravid igen. För när du håller ditt barn i famnen så kommer du vara så oändligt tacksam att det blev just hon/han och inte någon annan. Den lyckan kommer trumfa sorgen och det du känner mot din vän kommer försvinna.

    Det är sorg och lycka på samma gång men två separata händelser. Hennes graviditet har inget med ditt missfall att göra. Livet är orättvist och hårt. Men när du blir gravid igen (vilket du med stor sannolikhet blir!) så kommer det bli bra igen. Lovar

  • Anonym (Besvi­ken)
    Wed 23 Sep 2020 17:25
    #4

    Beklagar verkligen..konstaterades ha ett MA igår och känner samma sak när jag ser barnvagnar med syskon och känner mig som ett nervvrak och det bränner till bakom ögonen..maken har 0 förståelse och jag har knappt lämnar rummet sedan igår..min syster är höggravid med sitt 5:e barn men jag känner mig glad över ty bli moster så för mig är det en liten tröst

  • Anonym (Soule­n93)
    Wed 28 Oct 2020 11:57
    #5

    Jag hoppar in här också. känner och lider med er så fruktansvärt. Fick också konstaterat MA den 18 september i gravidvecka 10. första plusset. Har varit välidgt känslomässigt jobbigt efter, känns som hela Instagram flödet är fullt av vänner som blir gravida eller nyfödda bebisar..OCH NU GRÄDDEN PÅ MOSET..bästa vännen gravid. Hon berätta att hon plussa strax efter mitt MA.Det gör så fruktansvärt ont i hela mig..Men självklart glad för hennes skull, men ååh jag känner mig så fruktansvärt ensam.

Svar på tråden Vän gravid efter mitt nyliga missfall