• Anonym (Heliu­s.m)
    Sun 20 Sep 2020 21:53
    490 visningar
    8 svar
    8
    490

    Efter MA, när är man fertil?

    Jag började blöda för ca 4,5 veckor sedan med klumpgele bitar. Efter 3 dagar med klumpar återgick det till vanligt blod men sparsamt (blöder fortvarande men väldigt lite). Så det har gått 31 dagar sen första stora blödningsdagen.

    När infaller ägglossning? Kan man ha det även om man blöder lite lätt? Har haft lite lätt mensvärk. Enligt min app skulle jag ha ÄL för några dagar sen.

  • Svar på tråden Efter MA, när är man fertil?
  • Anonym (Olika­)
    Sun 20 Sep 2020 21:58
    #1

    Du kan inte räkna med att få äl som vanligt efter ett MA. Ju längre gången man är desto vanligare att äl uteblir helt och hållet och man måste få en mens innan äl kommer igång igen. En app kan inte räkna ut när du får äl efter ett m.f. Eftersom du fortfarande blöder lite är det inte troligt du får äl nu utan måste få mens först.

  • Anonym (Heliu­s.m) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 22:06
    #2
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-20 21:58:37 följande:

    Du kan inte räkna med att få äl som vanligt efter ett MA. Ju längre gången man är desto vanligare att äl uteblir helt och hållet och man måste få en mens innan äl kommer igång igen. En app kan inte räkna ut när du får äl efter ett m.f. Eftersom du fortfarande blöder lite är det inte troligt du får äl nu utan måste få mens först.


    Ok, har räknat med det. Barnmorskan sa att man kan försöka innan första mensen kommer, så jag funderade på när det kunde inträffa då det redan gått ett tag. Jag var i V.4 eller. V.5.
  • Anonym (Olika­)
    Sun 20 Sep 2020 22:11
    #3
    Anonym (Helius.m) skrev 2020-09-20 22:06:33 följande:
    Ok, har räknat med det. Barnmorskan sa att man kan försöka innan första mensen kommer, så jag funderade på när det kunde inträffa då det redan gått ett tag. Jag var i V.4 eller. V.5.
    V.4 är före BIM och då räknas det inte ens som m.f. V.5 är inte MA heller utan ett vanligt m.f. Hur långt innan du började blöda fick du positivt gravtest? Att en bm säger att man kan försöka bli gravid igen innan nästa mens är inte brukligt. Läkare brukar tvärtom avråda från det. Men visst, har man slutat blöda så kan man ha sex igen och råkar man få äl efter m.f så kan man ju bli gravid.
  • Anonym (Li)
    Sun 20 Sep 2020 22:39
    #4
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-20 22:11:11 följande:

    V.4 är före BIM och då räknas det inte ens som m.f. V.5 är inte MA heller utan ett vanligt m.f. Hur långt innan du började blöda fick du positivt gravtest? Att en bm säger att man kan försöka bli gravid igen innan nästa mens är inte brukligt. Läkare brukar tvärtom avråda från det. Men visst, har man slutat blöda så kan man ha sex igen och råkar man få äl efter m.f så kan man ju bli gravid.


    Finns ingen anledning att vänta med nya försök, utöver att dateringen kan bli svårare. Finns t.o.m. studier som visar att det är lättare att bli gravid precis efter ett missfall.

    Ts: efter ett sånt tidigt missfall kan du troligtvis räkna med att din cykel fortsätter som vanligt. Lycka till!
  • Anonym (Olika­)
    Mon 21 Sep 2020 14:09
    #5
    Anonym (Li) skrev 2020-09-20 22:39:41 följande:
    Finns ingen anledning att vänta med nya försök, utöver att dateringen kan bli svårare. Finns t.o.m. studier som visar att det är lättare att bli gravid precis efter ett missfall.
    Ts: efter ett sånt tidigt missfall kan du troligtvis räkna med att din cykel fortsätter som vanligt. Lycka till!
    Nej, det är en myt att det skulle vara lättare. Då hade ju jag knappt behövt IVF och tom ÄD om det varit enklare efter m.f jag som haft 4.
  • Anonym (Li)
    Mon 21 Sep 2020 18:22
    #6
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-21 14:09:04 följande:

    Nej, det är en myt att det skulle vara lättare. Då hade ju jag knappt behövt IVF och tom ÄD om det varit enklare efter m.f jag som haft 4.


    Nix, här är länk till en studie på över 1000 kvinnor. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26942344/

    Här är en annan: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29112656/

    Att det finns ett samband på gruppnivå betyder inte heller att varje individ kommer att erfara sambandet. Det är en klassisk tankevurpa.
  • Anonym (Olika­)
    Mon 21 Sep 2020 18:35
    #7
    Anonym (Li) skrev 2020-09-21 18:22:25 följande:
    Nix, här är länk till en studie på över 1000 kvinnor. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26942344/

    Här är en annan: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29112656/

    Att det finns ett samband på gruppnivå betyder inte heller att varje individ kommer att erfara sambandet. Det är en klassisk tankevurpa. smile1.gif
    Tror inte på det ändå. De som har lätt att bli gravida blir det oavsett och vi som har svårt har svårt oavsett. Och 85% har lätt att bli gravida.
  • Anonym (Li)
    Mon 21 Sep 2020 19:09
    #8
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-21 18:35:44 följande:

    Tror inte på det ändå. De som har lätt att bli gravida blir det oavsett och vi som har svårt har svårt oavsett. Och 85% har lätt att bli gravida.


    Du får ha din tro, men jag tycker det verkar dumt att starta en diskussion utan att veta vad du talar om.
Svar på tråden Efter MA, när är man fertil?