• Anonym (Lea)

    Bemanningsföretag erbjuder för låga löner

    Jag har blivit arbetslös och ser att många av de jobb som finns ute tillsätts av bemanningsföretag, både som rekrytering och som uthyrning. Jag var ganska hoppfull när jag började söka men nu när jag pratat med några bemanningsföretag märker jag att de erbjuder löner som är hånfullt låga. Jag kommer att behöva gå ner kanske 10' för att få en tjänst likvärdig som den jag hade. Man känner sig lurad, så ska det väl inte behöva vara? Man har ju en utbildning, ett liv och en viss levnadsstandard. Har ni reagerat på det här?

  • Svar på tråden Bemanningsföretag erbjuder för låga löner
  • Anonym (5)

    - Coronakris

    - Hög arbetslöshet

    - Ta det som finns/ låta bli

    - Gå ned i levnadsstandard och hoppas på bättre tider framöver.

  • Anonym (Lea)
    Anonym (5) skrev 2020-09-21 07:55:39 följande:

    - Coronakris

    - Hög arbetslöshet

    - Ta det som finns/ låta bli

    - Gå ned i levnadsstandard och hoppas på bättre tider framöver.


    Nu har företagen börjat rekrytera igen, det är inte sådan kris som i våras. Då var det kris. Och de företag som jag sökt hos har inte direkt behövt säga upp folk. Vet att det stormat kring bemanningsföretag, att de betalar låga löner och låser upp folk i konstiga anställningar.
  • Kjell2
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 08:00:06 följande:
    Nu har företagen börjat rekrytera igen, det är inte sådan kris som i våras. Då var det kris. Och de företag som jag sökt hos har inte direkt behövt säga upp folk. Vet att det stormat kring bemanningsföretag, att de betalar låga löner och låser upp folk i konstiga anställningar.
    Ja, bemanning har sina sidor. Gillar man det inte kan man avstå.
  • Anonym (myself)

    Jag kan tänka mig att förklaringen är ganska så enkel - de försöker att överleva. Som du säger själv, bemanningsföretag har varit i kris i början av corona, massor med folk blev uppsagda där också, så de gör så gott de kan för att överleva själva. Det är bara upp till dig själv att välja om du ska gå till dem eller inte.

  • Anonym (Lea)
    Kjell2 skrev 2020-09-21 08:01:50 följande:

    Ja, bemanning har sina sidor. Gillar man det inte kan man avstå.


    Som arbetslös får man inte tacka nej till jobb. Jag söker en tjänst likvärdig min förra, kommer på intervju där jag får veta att lönen är 10' under vad den borde vara. Om jag erbjuds jobbet och tackar nej kan jag mista a-kassan.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (myself) skrev 2020-09-21 08:04:05 följande:

    Jag kan tänka mig att förklaringen är ganska så enkel - de försöker att överleva. Som du säger själv, bemanningsföretag har varit i kris i början av corona, massor med folk blev uppsagda där också, så de gör så gott de kan för att överleva själva. Det är bara upp till dig själv att välja om du ska gå till dem eller inte.


    Det är nog ingen skillnad nu jämfört med innan. Jag fick ett bemanningsjobb i början av karrren och det var pinsamt låg lön, fick mycket högre när jag direktanställdes av företaget senare. Men att man som erfaren får såna låga löner, det är ett hån.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 08:18:04 följande:
    Det är nog ingen skillnad nu jämfört med innan. Jag fick ett bemanningsjobb i början av karrren och det var pinsamt låg lön, fick mycket högre när jag direktanställdes av företaget senare. Men att man som erfaren får såna låga löner, det är ett hån.
    Så är det - man brukar definitivt inte få bäst betald av bemanningsföretag och just därför man brukar vända sig till dem när man typ tappat hoppet (om det gäller hyr-köp, så är det anställande företag som sätter lönen och inte bemanning).
    Det är också så att om man är erfaren, så går man inte till ett bemanningsföretag friviligt, därför har de löner som nybörjare kan nöja sig med.
  • MsFry

    Ja de ligger självklart lågt i lön. Vilket är rätt självklart: företag anlitar bemanningsföretag för att slippa anställa/spara pengar. Men bemanningsföretaget måste ju också betala de arbetsgivaravgifter och skatter som det företaget vill undvika. På det så vill även ägarna av bemanningsföretaget få ut en vinst. Så självklart blir lönen lägre för den som är anställd i bemanningsföretag istället för direkt hos arbetsgivaren. Men uppdragsgivaren tjänar kanske lite pengar på det. Å andra sidan får de underbetald (ofta missnöjd) arbetskraft vara lojalitet troligen inte ligger hos uppdragsföretaget. Att anlita bemanningsföretag för annat än tillfälliga arbetstoppar är idiotiskt.

  • Kjell2
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 08:16:37 följande:
    Som arbetslös får man inte tacka nej till jobb. Jag söker en tjänst likvärdig min förra, kommer på intervju där jag får veta att lönen är 10' under vad den borde vara. Om jag erbjuds jobbet och tackar nej kan jag mista a-kassan.
    Du kan vända på det, varför ska A-kassan försörja dig när du kan få ett jobb?

    Men se det som en ingång, börja med låg lön, gör ett bra jobb och gå sen över till företaget med vettig ersättning.


  • Kjell2
    MsFry skrev 2020-09-21 08:28:30 följande:

    Ja de ligger självklart lågt i lön. Vilket är rätt självklart: företag anlitar bemanningsföretag för att slippa anställa/spara pengar. Men bemanningsföretaget måste ju också betala de arbetsgivaravgifter och skatter som det företaget vill undvika. På det så vill även ägarna av bemanningsföretaget få ut en vinst. Så självklart blir lönen lägre för den som är anställd i bemanningsföretag istället för direkt hos arbetsgivaren. Men uppdragsgivaren tjänar kanske lite pengar på det. Å andra sidan får de underbetald (ofta missnöjd) arbetskraft vara lojalitet troligen inte ligger hos uppdragsföretaget. Att anlita bemanningsföretag för annat än tillfälliga arbetstoppar är idiotiskt.


    Nja, huvudsyftet är oftast inte att få en lägre lönekostnad när man utnyttjar bemanningsföretag. Det är att få en ökad flexibilitet. Betydligt lättare att minska arbetsstyrkan om man har en viss del från bemanningsföretag. Man slipper allt med LAS, varsel mm.

    Sen kan det finns andra anledningar,
    Snabbt behöva någon kompetens som inte finns i företaget eller är en brist
    Inte vilja ha en viss yrkeskategori som anställda
    Slippa rekrytera, få hjälp att rekrytera
    Använda som en form av provanställning
    Tillfälligt behov av spetskompetens


Svar på tråden Bemanningsföretag erbjuder för låga löner