• Anonym (Ts)
    Mon 21 Sep 2020 18:17
    1368 visningar
    24 svar
    24
    1368

    Ange en person som missbrukar droger?

    Som rubriken lyder.

    Kan man ange en person som man vet missbrukar droger?

    Hur isåfall?

    Personen har barn.

  • Svar på tråden Ange en person som missbrukar droger?
  • Anonym (E)
    Mon 21 Sep 2020 18:20
    #1

    Vilken drog? Görs det i barnets närvaro? Isåfall orosanmälan till Socialtjänsten.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 18:29
    #2

    Personen har missbrukat heroin väldigt länge, fick inte träffa barnet pga.

    La av i några månader och fick träffa barnet igen. Jag vet att personen missbrukar Subutex dagligen ( köps på svarta marknaden ) och hasch när barnet sover.

    Min pojkvän har varit hemma hos förälder när detta har skett. Min pojkvän vill dock inte stå på en orosanmälan.

  • Anonym (Soc.)
    Mon 21 Sep 2020 18:49
    #3

    Du kan anmäla anonymt.

  • Mon 21 Sep 2020 18:49
    #4

    Utan tvekan om det finns barn med i bilden. Man kan göra anmälan anonymt.

  • Mon 21 Sep 2020 19:02
    #5
    +1

    Hur kan du veta det om jag får fråga? Jag vet av erfarenhet att folk som får reda på att man en gång varit missbrukare fruktansvärt gärna vill att man alltid ska vara det, oavsett hur bra man sköter sig. Är man lite trött nån dag eftersom man sovit dåligt av en eller annan anledning tror folk att man knarkat, om man sökt hjälp för sitt beroende och får medicin mot det (exempelvis Subutex) tror folk att medicinen är någon sorts lagligt knark som man blir hög av.

    Jag antar att du och din pojkvän har nån sorts relation till personen ifråga? Jag finner det högst osannolikt att någon har råd att köpa Subutex från gatan VARJE dag och ta, kanske är det så att personen går på substitutionsmottagning men inte har sagt det till er pga rädslan mot era fördomar? Subutex (som inte finns längre, heter egentligen Buprenorfin) är inget man blir det minsta hög av utan ska tas varje dag för att bli ?normal? (dvs ingen depression från helvetet orsakad av brist på opiater/opioder, inget sug efter opiater/opiodier, behöver inte spy och skita samtidigt samt kan fungera i samhället).

    Hasch varje kväll är inget som påverkar barnet/barnen om det skulle vara sant då personen inte kommer vara påverkad nästkommande dag utan i så fall med största sannolikhet brukas efter att barnen gått och lagt sig istället för en sömntablett. Men även det behöver absolut inte vara sant.

    Jag anser att om ni är vänner med personen i första hand ska tipsa vederbörande om substitutionsprogrammet där han eller hon kan få medicinen mot sitt berorende (Buprenorfin men i folkmun ofta kallat Subutex) lagligt och gratis, samt annat hjälp och stöd OM han/hon behöver det). I många städer är dock köerna långa och då blir man illa tvungen att köpa sin medicin innan man kommer in om man inte vill fortsätta sitt missbruk. I sådana fall är det direkt skadligt att ange en sådan person då detta är det enda sättet för personen som väntar på sin plats att få hjälp under tiden. Ni vill väl inte att hon/han ska återgå till sitt missbruk?

    Kom ihåg att ingen som tidigare tagit heroin eller andra opioder blir det minsta påverkad av Subutex. De enda som blir påverkade av det är personer som inte är vana vid opiater/opioder och bara tar Subutex sporadiskt, vi andra blir bara friska.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 19:04
    #6

    Vad händer om man gör en anonym orosanmälan?

    Har hört att anonyma anmälningar inte tas på allvar.. ?

    Min pojkvän känner till langaren som föräldern köper droger av. Jag har även namnet på den personen.

    Hur gör man med den informationen?

    Polisen?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 19:09
    #7
    +1
    Kexsmula skrev 2020-09-21 19:02:47 följande:

    Hasch varje kväll är inget som påverkar barnet/barnen om det skulle vara sant då personen inte kommer vara påverkad nästkommande dag utan i så fall med största sannolikhet brukas efter att barnen gått och lagt sig istället för en sömntablett. Men även det behöver absolut inte vara sant.


    Att du tycker att hasch inte skulle påverka ett barn är skrämmande! Vad händer om barnet vaknar och behöver hjälp eller något annat, men förälder har brukat hasch och är hög. För du vet att man blir hög när man brukar Hasch och Maja va?!
  • Mon 21 Sep 2020 19:35
    #8

    Nej man anger inte nån som missbrukar. Man gör en orosanmälan till socialtjänsten.

  • Mon 21 Sep 2020 19:36
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 19:09:00 följande:

    Att du tycker att hasch inte skulle påverka ett barn är skrämmande! Vad händer om barnet vaknar och behöver hjälp eller något annat, men förälder har brukat hasch och är hög. För du vet att man blir hög när man brukar Hasch och Maja va?!


    Vad händer om man tagit sina lagliga sömntabletter på recept och blir väckt av att barnet behöver hjälp? Eller tagit ett par glas vin? Troligtvis något mycket värre än om man brukat hasch. Du vet väl att många föräldrar har recept på sömntabletter och att alkohol är lagligt? Tror du att de fungerar optimalt då?

    Jag förespråkar inte användning av droger, men just hasch och marijuana finns i så otroligt milda former och är inte heller beroendeframkallande (som sömntabletter och alkohol är), vilket gör att jag aldrig skulle ange någon som brukade det. Det är dessutom helt lagligt i många länder och i ett flertal delstater i USA nu och inga katastrofer har hänt till följd av det.
  • Mon 21 Sep 2020 19:37
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 19:09:00 följande:

    Att du tycker att hasch inte skulle påverka ett barn är skrämmande! Vad händer om barnet vaknar och behöver hjälp eller något annat, men förälder har brukat hasch och är hög. För du vet att man blir hög när man brukar Hasch och Maja va?!


    Vederbörande är antagligen själv rökare, de brukar inte vara så smarta. Däremot tror de gärna det själva.
Svar på tråden Ange en person som missbrukar droger?