• Tue 22 Sep 2020 22:46
    6859 visningar
    44 svar
    44
    6859

    Dålig äggkvalité

    Hej! För 3 år sedan när jag var singel frös jag in ägg i väntan på att träffa den rätte. Jag gjorde två äggplock och fick totalt ut 16 ägg. Idag är jag 40 och har en partner. Vi bestämde oss för att återinföra äggen i somras och började med att tina upp 8 st ägg. Fick ett tråkigt samtal om att inget av äggen klarat sig. De tinade då upp resterande 8. Fick samma besked. Talade med läkarn efteråt som sa att det kan bero på att mina ägg inte klarar av att frysas (detta var en teori) och att vi istället skulle försöka med färska ägg. Gjorde min första IVF för två veckor sedan. Fick ta 375 av gonal f. Fick ut sju ägg varav bara ett blev befruktat. De ringde dag 3 som var planerad ET och sa att den inte utvecklats bra så de sköt upp ET till dag 5. Dag 5 ringde de och sa att den stannat upp i utvecklingen. Min sambos spermier ser bra ut säger de, mina äggreserver är ok för min ålder. Drar då slutsatsen att kvalitén på mina ägg är dåliga. Känns hopplöst men har två behandlingar kvar då jag köpt ett paket på 3 behandlingar. Tänkte testa Q10, DHEA , vitaminer etc. Men hur vet man vad som är rätt dosering? Och var köper ni era tabletter? Nån annan som vart i min situation? Ska tala med läkarn imorgon. Är bara rädd att han säger att han inte rekommenderar DHEA etc. 

     

  • Svar på tråden Dålig äggkvalité
  • Mon 7 Dec 2020 13:39
    #23
    bellis2 skrev 2020-12-07 12:55:42 följande:

    Vad gör hon på Eliva till skillnad från Olga?


    Hos Olga gör dom ingen prp behandling.

    Det är ingen farlig behandling, man tar blod från ens egen kropp och sprutar in det i äggstockar och livmoder.
  • bellis­2
    Mon 7 Dec 2020 13:40
    #24
    Nata1979 skrev 2020-12-07 13:30:41 följande:
    Första gången hos Olga fick jag noll ägg och andra gången 2 och dom befruktades inte.

    På Eliva gjorde jag 3 prp behandlingar både livmoder och äggstockar. Plus bostade upp mig med massa vitaminer Q10 m.m

    Även under denna insättning fick jag 3 gånger dropp innan och efter med blodfett som hjälper ägget att fästa.

    Jag hade AMH 0,2 det är nästan klimakteriet och kvalité var så dåligt innan. Hon lyckades fördubbla min

    AMH plus ägg kvalitén.

    Tror och hoppas jag kommer plussa denna gång.
    Hur många ägg fick man ut på Eliva med ditt amh på 0,2?

    Men det du beskriver får man väl även på Olga?
  • bellis­2
    Mon 7 Dec 2020 13:41
    #25
    Nata1979 skrev 2020-12-07 13:39:32 följande:
    Hos Olga gör dom ingen prp behandling.

    Det är ingen farlig behandling, man tar blod från ens egen kropp och sprutar in det i äggstockar och livmoder.
    Aha, har aldrig hört talas om prp behandling. Intressant.

    Får jag fråga om du är under 35 eller över?
  • Mon 7 Dec 2020 13:51
    #26
    bellis2 skrev 2020-12-07 13:41:30 följande:

    Aha, har aldrig hört talas om prp behandling. Intressant.

    Får jag fråga om du är under 35 eller över?


    Jag är 41 :) gå och läs om prp....många forskare har sagt att det föryngrar kvinnans äggstockar.

    Mina har precis vaknat till liv.

    Olga efter andra gången sa till oss vi borde fundera på äggdonation och jag var inte redo för det.

    Blev även nekat på sophiahemmet och andra kliniker.
  • Mon 7 Dec 2020 14:07
    #27
    bellis2 skrev 2020-12-07 13:40:36 följande:

    Hur många ägg fick man ut på Eliva med ditt amh på 0,2?

    Men det du beskriver får man väl även på Olga?


    Första gången fick jag ut 6 och 2 befruktades och endast ena var topp kvalité. Ägget fäste sig men fick missfall .

    Nu andra gången fick vi ut 5 ägg och 4 befruktades och topp kvalité . Vi satte in 2 av dom och 2 hamnade i frysen.
  • bellis­2
    Mon 7 Dec 2020 14:18
    #28
    Nata1979 skrev 2020-12-07 14:07:12 följande:
    Första gången fick jag ut 6 och 2 befruktades och endast ena var topp kvalité. Ägget fäste sig men fick missfall .

    Nu andra gången fick vi ut 5 ägg och 4 befruktades och topp kvalité . Vi satte in 2 av dom och 2 hamnade i frysen.
    Intressant hur olika det kan vara med samma amh-värde. Då fick man ändå ut ganska många ägg i ditt fall. Tack för svaren!
  • Mon 7 Dec 2020 14:21
    #29
    bellis2 skrev 2020-12-07 14:18:01 följande:

    Intressant hur olika det kan vara med samma amh-värde. Då fick man ändå ut ganska många ägg i ditt fall. Tack för svaren!


    Vi lyckades endast hos eliva.

    Huddinge första gången 2,andra gången noll, sophiahemmet noll oxå. Samma sak hos Olga noll.
  • Mon 7 Dec 2020 14:24
    #30
    Nata1979 skrev 2020-12-07 13:51:42 följande:
    Jag är 41 :) gå och läs om prp....många forskare har sagt att det föryngrar kvinnans äggstockar.

    Mina har precis vaknat till liv.

    Olga efter andra gången sa till oss vi borde fundera på äggdonation och jag var inte redo för det.

    Blev även nekat på sophiahemmet och andra kliniker.
    Gud va intressant. Kanske ska byta klinik då om det inte går vägen för mig. Jag har iofs en behandling kvar (köpte paketpris). Mitt amh låg på 1,82 för ett år sedan. I somras låg det på 1,04. Känns som det har gått väldigt fort nedför senaste året. Fyllde 40 i somras.. 
    Det enda är att jag bor i Gbg och det är väldigt bekvämt med gå till en klinik i sin stad. Men vi får se. Jag ska läsa om prp nu :) 
  • bellis­2
    Mon 7 Dec 2020 14:40
    #31
    Nata1979 skrev 2020-12-07 14:21:58 följande:
    Vi lyckades endast hos eliva.

    Huddinge första gången 2,andra gången noll, sophiahemmet noll oxå. Samma sak hos Olga noll.
    Jag har varit i Danmark och Ryssland men vad man än gjort så har det handlat om att få ut ett ägg (hur många äggblåsor man än fick till) och av fyra försök fick man enbart ut det en gång/1 ägg. Det blev otroligt nog befruktat men det såg inget vidare ut. Så för mig handlade det också om äggkvaliten som hade slagits ut. I alla fall, inte aktuellt för mig eftersom jag är gravid via ÄD men ändå intressant att få höra om olika behandlingar. 
  • Mon 7 Dec 2020 14:50
    #32
    bellis2 skrev 2020-12-07 14:40:45 följande:

    Jag har varit i Danmark och Ryssland men vad man än gjort så har det handlat om att få ut ett ägg (hur många äggblåsor man än fick till) och av fyra försök fick man enbart ut det en gång/1 ägg. Det blev otroligt nog befruktat men det såg inget vidare ut. Så för mig handlade det också om äggkvaliten som hade slagits ut. I alla fall, inte aktuellt för mig eftersom jag är gravid via ÄD men ändå intressant att få höra om olika behandlingar. 


    Grattis till dig :)

    Var du hos Olga i Ryssland ?

    Mun kusin gjorde ÄD där och lyckades andra gången.
Svar på tråden Dålig äggkvalité