• Wed 23 Sep 2020 09:19
    560 visningar
    4 svar
    4
    560

    Bo med bonusbarn

    Hallå

    Hur ser ni på att bo med bonusbarn?

    Har ni samma regler kring era barn?

    Hur mycket lägger ni er i den andreas uppfostran?

    Vi har större barn, 7+.

    Tacksam om någon kan komentera hur ni har det.

  • Svar på tråden Bo med bonusbarn
  • Wed 23 Sep 2020 20:04
    #1

    Har två bonusar men inte bott ihop på riktigt än utan mest helger och lov. Har fyra barn och dom är 10 och 13. Reglerna kommer sättas tillsammans och ska gälla allas barn oavsett.

  • Wed 23 Sep 2020 23:03
    #2

    Min bonus är vuxen nu, men kom in i hennes liv när hon var ett år.

    Jag såg det som positivt att killen jag träffade hade barn redan från början. Det HAR mestadels varit positivt men en del hade jag helt ärligt gärna sluppit. Till o med så mkt att jag nog inte gjort valet igen. Inte pga barnet utan pga omständigheter runt om, att alltid behöva anpassa sitt liv, sin planering, till andra människor. Att ha en inte alltför sympatisk människa som anser att hon alltid har rätt och första tjing på allt är jobbigt i längden...

    I övrigt så har vi (jag o min man) alltid varit överens om att vi är en familj och att vi har lika stort ansvar i vår familj. Både ansvar och rättighet. Vi har inte alltid samma åsikt om regler, men det har vi inte med våra gemensamma barn heller :D

    Har alltid varit involverad i ALLA beslut gällande barn, regler, umgänge, schema, osv på samma premisser som min man. Aldrig blivit åsidosatt när det gäller beslut. Hade min man varit en av de föräldrar som ansåg att man som bonusförälder inte har ngt att säga till om hade vi aldrig blivit seriösa. Å andra sidan hade han aldrig blivit seriös med mig om jag inte tagit det ansvaret.

    Jag blev inte "förälder" direkt såklart, utan det var något som växte fram, både med mig och min man och med mig och barnet. Vi skapade en relation att stå på innan jag gick in och uppfostrade.

  • Thu 24 Sep 2020 18:38
    #3

    Tack för svaret.. hoppas på några fler åsikter :)

  • Sun 27 Sep 2020 19:58
    #4

    Jag bor med två bonusbarn, två pojkar på 8 och 9 år. När de är hos oss så här vi våra regler och de ser mig som en mamma när de är här, dvs jag har en mycket stor roll i deras uppfostran.

    Kan dock tillägga att det har gått bra redan från dag ett, de var fantastiska och tog emot mig i sina liv med öppna armar och har alltid sett mig som en trygghet och resurs.

Svar på tråden Bo med bonusbarn