• Starke­Man
    Tue 29 Sep 2020 11:40
    576 visningar
    8 svar
    8
    576

    Dejting paradoxalt mobbing?

    Jag har upplevt efter över ett års dejtande att någon form av "poking" (peta med pinne på nån) fås vid dejting. Människor är nyfikna och vill ha spänning, jag är definitivt inte olika här heller på den punkten.

    Trökigt nog har jag blivit mobbad i min ungdom och satt sig på psyket å i sin tur på min självkänsla. Bara att kollegorna på jobbet reser plötsligt från fika bordet och mumlar "jobbdags" får mig att tro att jag gjort nånting fel under vår trevliga stund. Å nu kommer det här med dejting...

    Man skriver och i bästa fall ringer/träffas. Blir korsförhörd i flesta fall av dejter och iom att man öppnar upp sig kommer känslorna från mobbningen i skolan vällandes upp ur mig. Gått till vårdcentral som konstaterat lätt autism, kort o gott nervös vid nya situationer som kräver ett visst allvar.

    Mobbarna har jag googlat upp, de är chefer mm har familj och bra ställt. Jag själv har väl god ekonomi liksom jobb numera tack vare att jag stått på mig åtminstone och snart väntas ett större miljöombyte för mig.

    Så pga att allt förflutna som skett mig har jag aldrig fått uppskattning för det jag gör eller hur jag ter mig, det känns i själen. Tjejer känns som att oavsett bakgrund fås ständigt en klapp på axeln eller nån flört, noll arbete behövs sättas in så självkänslan fås ständigt "automatiskt". Föddes jag i fel kropp?

    Nu har en del orättvisa saker nämnts här ovan men det är så jag uppfattar min värld just nu.

    Min fråga är vad är era perspektiv på ovan skrivelse? Vad hade ni gjort annorlunda i era liv för ett bättre välbefinnande?

  • Svar på tråden Dejting paradoxalt mobbing?
  • Tue 29 Sep 2020 21:47
    #1

    Mitt spontana tips blir nog att verkligen försöka sluta söka bekräftelse hos andra och hitta självkänslan i dig själv. Tänk på att allt värde som andra sätter i dig precis lika lätt kan tas ifrån dig, men din egen syn på dig själv är det bara du som kan rubba. Jag är ingen expert, men sök i dig själv istället för i omgivningen så kommer det andra att falla på plats. Inte lätt, jag vet, men det går! Lycka till!

  • Starke­Man
    Fri 2 Oct 2020 11:38
    #2

    Det var bra sagt! Mår mycket bättre nu :)

    Miljöombytet som pågår har initierats och iom att jag själv känner att jag kan påverka mitt liv känns livet så mycket bättre nu! Vet verkligen inte hur folk känner sig i förhållanden då det "stannar", antar att självkänslan vinglar hos båda parter i de lägena? Att ha familj är dock något väldigt speciellt, svårt att få till konkreta förändringar i livet gissar jag.

  • Fri 2 Oct 2020 11:52
    #3

    Du kanske skulle behöva få hjälp med att försöka bearbeta och komma över jobbiga saker du varit med om tidigare i ditt liv samt även så gott det går med att lägga dessa jobbiga grejer från dåtiden bakom dig, plus även med att förbättra och stärka självkänsla och självförtroende, Kram

    Har du tagit upp detta med typ vården eller nåt, om att du mår dåligt till följd av sånt du råkat ut för när du var yngre?

  • Fri 2 Oct 2020 13:44
    #4

    Min tanke när jag läser ditt inlägg är att jag tycker att du tänker fel när du skriver att tjejer automatiskt får bättre självkänsla för de får oftare en flört eller en klapp på axeln. En person får inte bättre självkänsla av det. Självkänslan kan man bara hitta inom sig själv och inte genom hur andra agerar mot en. Har man en bra självkänsla så behöver man inte andras bekräftelse för att må bra. Tvärtom kan flörter och klappar på axeln göra att man ännu starkare tror att ens värde ligger i vad andra tycker om en och beter sig mot en. Det gör det inte. Att prata om sådant här med någon professionell kan vara ett bra sätt att öppna upp för nya tankar om sig själv och gå vidare från det som varit. Strunta i vad dina gamla mobbare har för sig. På utsidan är de kanske framgångsrika, men det säger ingenting om hur de egentligen mår och ha det. Pengar och framgång är inte vägen till lycka. Jag själv var bra mycket lyckligare som fattig student än som nu, med bra inkomst och fint hus m.m. Jobba med ditt mående och din självkänsla och jämför dig bara med dig själv framöver.

  • Starke­Man
    Thu 8 Oct 2020 11:41
    #5
    Bärryhosch skrev 2020-10-02 13:44:28 följande:

    Min tanke när jag läser ditt inlägg är att jag tycker att du tänker fel när du skriver att tjejer automatiskt får bättre självkänsla för de får oftare en flört eller en klapp på axeln. En person får inte bättre självkänsla av det. Självkänslan kan man bara hitta inom sig själv och inte genom hur andra agerar mot en. Har man en bra självkänsla så behöver man inte andras bekräftelse för att må bra. Tvärtom kan flörter och klappar på axeln göra att man ännu starkare tror att ens värde ligger i vad andra tycker om en och beter sig mot en. Det gör det inte. Att prata om sådant här med någon professionell kan vara ett bra sätt att öppna upp för nya tankar om sig själv och gå vidare från det som varit. Strunta i vad dina gamla mobbare har för sig. På utsidan är de kanske framgångsrika, men det säger ingenting om hur de egentligen mår och ha det. Pengar och framgång är inte vägen till lycka. Jag själv var bra mycket lyckligare som fattig student än som nu, med bra inkomst och fint hus m.m. Jobba med ditt mående och din självkänsla och jämför dig bara med dig själv framöver.


    Jag tar åt mig detta, tackar djupast! Som du säger, när jag var student kändes livet bättre men då var jag också yngre liksom ingen last fanns inombords ännu. Givetvis sett dem som varit äldre på universitetet o börjat plugga, de har fått tillbaka livsgnistan faktiskt. Nåväl för min del är studietiden över och riktigta vuxenlivet måste tas tag i.

    Jag har sökt lite på hur värderingar i livet fungerar, märker mer än väl att jag ständigt dömmer såväl i dejting som mig själv när något utförs & hur jag ser ut. Dejterna kan jag förvisso överromantisera å höja till sjyarna vilket mer än väl kännetecknar dålig självkänsla. Trots allt när ex en "oerhört snygg" dejt dykt upp är dem inte mer än vanliga människor som alla andra.

    Pga min lätta autism jag har vill jag prestera för o täcka över mina brister, tillhör diagnosen tyvärr. Ska till psykolog och senare beteende vetare för och få strategier om hur man tacklar detta så hoppas att det fås fram en plan. Än så länge är det mål i livet som även måste sättas, ex miljöombytet är en av dem (har tyvärr avbrutits dock, något som tagit emot emotionellt under dagarna).

    Åter igen ial tackar för omtanken.
  • Starke­Man
    Thu 8 Oct 2020 11:46
    #6
    Nimzay skrev 2020-10-02 11:52:31 följande:

    Du kanske skulle behöva få hjälp med att försöka bearbeta och komma över jobbiga saker du varit med om tidigare i ditt liv samt även så gott det går med att lägga dessa jobbiga grejer från dåtiden bakom dig, plus även med att förbättra och stärka självkänsla och självförtroende, Kram

    Har du tagit upp detta med typ vården eller nåt, om att du mår dåligt till följd av sånt du råkat ut för när du var yngre?


    Tackar för omtanken likaså här! Det stämmer att det finns saker från det förflutna som flyter runt, har lösts genom att föra en form av loggbok för o skriva av mig dessa tankar. Försökt klara mig utan loggandet ett tag men tycks som att det åter behövs.

    Vården har tagits kontakt med och de kommer samtala mer med mig om hur vi löser min livssituation kan man säga.

    Tackar djupast ial, kramar tillbaka!
Svar på tråden Dejting paradoxalt mobbing?