• Anonym (Orolig)

    Opererat bort födelsemärke, någon

    Jag har tagit bort ett födelsemärke som blivit svart och vuxit.. var hos husläkaren som skickade remiss till hud. Fick snabbt tid och en operationstid 2 dagar senare. Först trodde jag att de skulle ta bort enbart märket, men det gjordes en omfattande operation där de tog bort 1 cm runtom... har läst att man brukar börja med att ta bort märket och skicka på analys... så nu är jag livrädd för att de Kanske var säkra på att det är malignt melanom. Svaret skulle ta 2-3 veckor. Snälla någon som varit i denna situation hur gick det till för er? 

  • Svar på tråden Opererat bort födelsemärke, någon
  • Långbenopluto

    Jag har gjort samma, mitt testresultat var negativt.

    Jag förstår din oro, jag hade superångest....

    Håller tummarna att testet är negativt.

  • Aamon

    Brukar vara standard att ta bort med marginal för att inte behöva ta bort mer OM det skulle visa sig vara något malignt.

  • Anonym (Orolig)
    Långbenopluto skrev 2020-09-30 07:00:26 följande:

    Jag har gjort samma, mitt testresultat var negativt.

    Jag förstår din oro, jag hade superångest....

    Håller tummarna att testet är negativt.


    skulle du kunna berätta lite? Och tack för att du svarade. Jaa sån himla ångest och det har bara gått några dagar. Jag är så arg för att jag inte gick tidigare för jag upptäckte den svarta pricken i maj, men tänkte aldrig att det skulle var ngt. Den hade vuxit något och då blev det att besöka husläkaren. Sen gick det fort
  • Anonym (Orolig)
    Aamon skrev 2020-09-30 08:06:50 följande:

    Brukar vara standard att ta bort med marginal för att inte behöva ta bort mer OM det skulle visa sig vara något malignt.


    Tack för svar. Ja de tog bort 1 cm på varje sida och sydde.
  • Anonym (Orolig)
    Dexter dot com skrev 2020-09-30 08:51:22 följande:

    Man tar alltid bort en bit utanför själva märket.


    Ok. Vad jag förstod så görs det oftast på vårdcentralen och då tar man bort märket och skickar på analys. och när de ville operera så snabbt på hud mottagningen med större marginal blev jag något chockad. Jobbig väntan nu. Vet du om läkarna kan se  att det är malignt melanom när de undersöker med dermaskop? Konstig fråga men är såå orolig.
  • Aamon
    Anonym (Orolig) skrev 2020-10-01 02:47:24 följande:

    Tack för svar. Ja de tog bort 1 cm på varje sida och sydde.


    Låter helt normalt. Om vi tar bort hudförändringar på patienter boende på äldreboende så kommer vc läkaren och tar bort med marginal även på dem. Betyder inget om provsvaret.
  • Anonym (Alice)

    Jag opererade bort ett födelsemärke för 8 år sedan. Första operationen tog de bort hela märket med ganska liten marginal. Visade sig vara malignt melanom. Andra operationen, på hudklinik, tog de bort ett större område runtomkring och även djupare i hudlagret. Jag var livrädd tiden efter att det skulle ha spridit sig eller dyka upp på annat ställe men jag är friskförklarad efter andra operationen och har ännu inte haft några följdproblem alls.

  • Anonym (Orolig)
    Långbenopluto skrev 2020-09-30 07:00:26 följande:

    Jag har gjort samma, mitt testresultat var negativt.

    Jag förstår din oro, jag hade superångest....

    Håller tummarna att testet är negativt.


    Åh vad skönt att det var negativt. Jag har också superångest, de tog ju bort med marginal på en gång... och jag kan inte sluta att tänka på att läkarna var säkra efter titten på märket... tack för tummarna behövs
  • Anonym (Orolig)
    Aamon skrev 2020-10-01 16:16:21 följande:
    Låter helt normalt. Om vi tar bort hudförändringar på patienter boende på äldreboende så kommer vc läkaren och tar bort med marginal även på dem. Betyder inget om provsvaret.
    Tack för svar 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Alice) skrev 2020-10-01 20:31:02 följande:

    Jag opererade bort ett födelsemärke för 8 år sedan. Första operationen tog de bort hela märket med ganska liten marginal. Visade sig vara malignt melanom. Andra operationen, på hudklinik, tog de bort ett större område runtomkring och även djupare i hudlagret. Jag var livrädd tiden efter att det skulle ha spridit sig eller dyka upp på annat ställe men jag är friskförklarad efter andra operationen och har ännu inte haft några följdproblem alls.


    minns du hur ditt födelsemärke såg ut? kan Tänka mig att du var livrädd.. fick du inte genomgå någon röntgen eller kontroll med jämna mellanrum? Låter underbart att du är friskförklarad. det har bara gått 1 vecka, måste vänta i minst 2 veckor till på provsvar. Var satt ditt märke?
Svar på tråden Opererat bort födelsemärke, någon