• Anonym (syrra­n)
    Sat 3 Oct 2020 19:31
    254 visningar
    18 svar
    18
    254

    Jätteont i kollapsade tänder

    Jag tycker jättesynd om min lillebror som har jätteont i sina kollapsade tänder. Två tänder längst in i käken. Han var till tandakuten tidigare idag och de sa att tänderna behöver opereras bort men de gjorde inte det. Han måste beställa tid hos vanliga tandvården. Han fick recept på smärtstillande och antibiotika.

    Just nu är han i duschen för det lindrar lite att sköja med kallt vatten. Det var ok på alvedon innan han åt, men när han åt kom det tillbaka. Kan det ha varit därför, mat som fastnade eller för att det var starkt? Vi åt tacos.

    Enligt de smärtstillande han fick får han inte ta de samtidigt med andra smärtstillande, så hur snart kan han ta dem om han tog alvedon för ca 2 timmar sedan?

    Vet ni något annat som kan lindra? 

    Han har haft problem med de här tänderna förr, att han får ont som går över på en-två dagar och sedan inte ont igen på länge. Jag tror att sist han hade ont var för ungefär ett år sedan.

    Han har inte tagit itu med det förut just för att det har varit tillfälliga smärtor som gått över. Nu slipper ni fråga det.

  • Svar på tråden Jätteont i kollapsade tänder
  • Sat 3 Oct 2020 19:58
    #1
    Anonym (syrran) skrev 2020-10-03 19:31:12 följande:

    Jag tycker jättesynd om min lillebror som har jätteont i sina kollapsade tänder. Två tänder längst in i käken. Han var till tandakuten tidigare idag och de sa att tänderna behöver opereras bort men de gjorde inte det. Han måste beställa tid hos vanliga tandvården. Han fick recept på smärtstillande och antibiotika.

    Just nu är han i duschen för det lindrar lite att sköja med kallt vatten. Det var ok på alvedon innan han åt, men när han åt kom det tillbaka. Kan det ha varit därför, mat som fastnade eller för att det var starkt? Vi åt tacos.

    Enligt de smärtstillande han fick får han inte ta de samtidigt med andra smärtstillande, så hur snart kan han ta dem om han tog alvedon för ca 2 timmar sedan?

    Vet ni något annat som kan lindra? 

    Han har haft problem med de här tänderna förr, att han får ont som går över på en-två dagar och sedan inte ont igen på länge. Jag tror att sist han hade ont var för ungefär ett år sedan.

    Han har inte tagit itu med det förut just för att det har varit tillfälliga smärtor som gått över. Nu slipper ni fråga det.


    "Lindrar att skölja med kallt vatten"? Okej......ja alla är vi olika!
  • Sat 3 Oct 2020 20:01
    #2

    Vad fick han för smärtstillande utskrivet?

  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 20:25
    #3
    mari123 skrev 2020-10-03 19:58:58 följande:
    "Lindrar att skölja med kallt vatten"? Okej......ja alla är vi olika!
    Det hjälper tydligen. Det är väl samma effekt som att lägga på en isbit kanske.
  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 20:27
    #4
    MammAmma skrev 2020-10-03 20:01:43 följande:

    Vad fick han för smärtstillande utskrivet?


    Citodon
  • Sat 3 Oct 2020 20:41
    #5
    Anonym (syrran) skrev 2020-10-03 20:27:45 följande:

    Citodon


    Han KAN ta Citodon med andra smärtstillande, bara inget med samma verksamma substanser, och eftersom Citodon innehåller paracetamol, precis som Alvedon, så ska han inte ta dessa samtidigt. Ibuprofen, som Ipren/Ibumetin kan tas samtidigt som paracetamol, och med Citodon, om så skulle krävas. Men han måste vänta 4-6 timmar innan han kan ta Citodon efter Alvedonet. Ipren kan han ta direkt om han vill och behöver.
  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 20:50
    #6
    MammAmma skrev 2020-10-03 20:41:48 följande:
    Han KAN ta Citodon med andra smärtstillande, bara inget med samma verksamma substanser, och eftersom Citodon innehåller paracetamol, precis som Alvedon, så ska han inte ta dessa samtidigt. Ibuprofen, som Ipren/Ibumetin kan tas samtidigt som paracetamol, och med Citodon, om så skulle krävas. Men han måste vänta 4-6 timmar innan han kan ta Citodon efter Alvedonet. Ipren kan han ta direkt om han vill och behöver.
    Tack så mycket för förklaringen. Jag hade något minne av att man kan varva alvedon och ipren eller något sånt också. Han ligger och försöker sova nu, så vi får se.
  • Sat 3 Oct 2020 20:56
    #7
    Anonym (syrran) skrev 2020-10-03 20:50:05 följande:

    Tack så mycket för förklaringen. Jag hade något minne av att man kan varva alvedon och ipren eller något sånt också. Han ligger och försöker sova nu, så vi får se.


    Yes, Ipren och Alvedon går bra att kombinera. 1g Alvedon + 400mg Ipren för bästa effekt. Men nu har han ju Citodon så testa det först isf. Men pallar han inte vänta upp till 6 timmar med Citodonet så går det bra att ta Ipren, som sagt.
  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Sun 25 Oct 2020 23:34
    #10

    Då var det dags igen... Vi får se om någon av oss får sova i natt.

  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Sun 25 Oct 2020 23:58
    #11

    Han har ont, jag mår dåligt för att han har ont, han vägrar göra något annat åt det än att stå i duschen och jag får dåligt samvete för att jag behöver gå på toa och måste köra ut honom, och inte blir det bättre av att han spolar massa vatten.

    Jag fudrar på allvar att bara ringa 112, inte för att det skulle hjälpa.

  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 01:27
    #12

    Kom ut ur badrummet, tog en sömntablett, sov en stund, nu tillbaka i badrummet. Vägrar fortfarande att åka till akuten och få smärtstillande. Livat.

  • Mon 26 Oct 2020 10:07
    #13

    Men fy för, hur är det med honom nu? 

    Du kan alltid ringa 112 och prata med jourhavande tandläkare som du behöver någon att diskutera vårdstrategi med. 

    Fast helst borde ni nog göra ett nytt försök hos tandläkarakuten i er stad. 

    Lycka till!

  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 12:42
    #14
    MajaMaria79 skrev 2020-10-26 10:07:58 följande:

    Men fy för, hur är det med honom nu? 

    Du kan alltid ringa 112 och prata med jourhavande tandläkare som du behöver någon att diskutera vårdstrategi med. 

    Fast helst borde ni nog göra ett nytt försök hos tandläkarakuten i er stad. 

    Lycka till!


    Han somnade vid lite över 2 och jag tror han sover fortfarande. Jag själv somnade en stund senare. an sa igår att han skulle ringa tandvården idag och se om han kan få mer Citodon att ha på stand-by tills han får komma dit. Han har en tid i december för att operera ut de två trasiga tänderna.
  • Mon 26 Oct 2020 13:06
    #15

    Men december är ju fruktansvärt långt borta om man har så ont att man inte kan sova.

  • Mon 26 Oct 2020 13:06
    #16

    Hur gammal är din lillebror?

    En tid i december är väldigt långt fram. Detta kan vara Hans sätt att lära sig att ta ansvar. Han tog inte ansvar när han misskötte tänderna och nu är det upp till honom.

    Vad är det i dig som vill rädda honom?

  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 13:58
    #17
    MajaMaria79 skrev 2020-10-26 13:06:18 följande:

    Men december är ju fruktansvärt långt borta om man har så ont att man inte kan sova.


    Jo det känns långt bort men de hade inga tidigare tider. Som tur är är det inte hela tiden han har såd är ont. Vi har försökt klura ut om det är något särskilt som triggar igång smärtan men den verkar komma bara.
  • Anonym (syrra­n) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 13:59
    #18
    AnnaSthlm skrev 2020-10-26 13:06:47 följande:

    Hur gammal är din lillebror?

    En tid i december är väldigt långt fram. Detta kan vara Hans sätt att lära sig att ta ansvar. Han tog inte ansvar när han misskötte tänderna och nu är det upp till honom.

    Vad är det i dig som vill rädda honom?


    Jag förstår inte riktig vad du menar.
Svar på tråden Jätteont i kollapsade tänder