• Anonym (pappa­)
    Sun 4 Oct 2020 22:45
    734 visningar
    14 svar
    14
    734

    Hjälm när barnen åker dressin

    Har era större barn (9-12 år)  hjälm när dom cyklar/ åker dressin?
    Min store grabb (11 år) har fortfarande hjälm när vi cyklar dressin.(Han vill själv ha hjälm.)
    Sist vi cyklade dressin, så såg jag bara 2 större barn till som hade hjälm när dom åkte/cyklade dressin.

  • Svar på tråden Hjälm när barnen åker dressin
  • Anonym (123)
    Mon 5 Oct 2020 00:58
    #1

    Finns det risk för en olycka så känns det väl ganska självklart att ha hjälm

  • Anonym
    Mon 5 Oct 2020 05:14
    #2

    Det är lag på hjälm vid cykling tills barnet är 15 år. 
    Jag har inga så små barn men svaret hade blivit ja till cykel.
    Till dressin... vet ej. Har den fler hjul än två så nej.

  • Anonym (Nej)
    Mon 5 Oct 2020 08:26
    #3

    Nej, ingen i familjen har hjälm när vi cyklar dressin. Vi bor precis intill en dressinuthyrning och jag har aldrig sett någon med hjälm där heller. Det är stabila saker som inte kan välta och det är heller inga hastigheter att tala om. Den enda likheten med cykling är egentligen att man trampar. Det gör man på en sån där cykelkarusell i lekparker också, men inte heller där använder barnen hjälm.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 5 Oct 2020 13:07
    #4

    Jag antar att vi inte pratar om dressiner på järnvägsspåren nu, men om det är en cykelliknande sak så ska man ha hjälm, ja.

  • Mon 5 Oct 2020 13:15
    #5

    Jag välte med min dotter i cykelstol på dressin. Ingen hög fart. Höll på att sluta illa. Skulle aldrig våga cykla utan hjälm.

  • Anonym (A)
    Mon 5 Oct 2020 16:59
    #6

    Absolut hjälm.

  • Anonym (MM)
    Mon 5 Oct 2020 17:50
    #7
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-05 08:26:29 följande:

    Nej, ingen i familjen har hjälm när vi cyklar dressin. Vi bor precis intill en dressinuthyrning och jag har aldrig sett någon med hjälm där heller. Det är stabila saker som inte kan välta och det är heller inga hastigheter att tala om. Den enda likheten med cykling är egentligen att man trampar. Det gör man på en sån där cykelkarusell i lekparker också, men inte heller där använder barnen hjälm.


    Hur är det med fantasin? Jag kan tänka mig flera situationer där hjälm är lämpligt. Tex om man kommer ikapp en stillastående dressin efter en kurva och inte hinner bromsa eller om man själv stannar och blir påkörd. Eller så kan det komma djur tex ett rådjur och krocka med dressinen. Ska jag fortsätta?
  • Anonym (farsa­n)
    Sun 11 Oct 2020 22:52
    #8

    Mina barn (9 & 12 år) har hjälm när vi cyklar dressin. Ännu har dom inte protesterat att dom ska ha hjälm, fastän många andra barn inte har hjälm när dom åker/cyklar dressin.
    De är jag lycklig över.

  • Litet My
    Sun 11 Oct 2020 22:56
    #9
    Anonym (pappa) skrev 2020-10-04 22:45:31 följande:

    Har era större barn (9-12 år)  hjälm när dom cyklar/ åker dressin?

    Min store grabb (11 år) har fortfarande hjälm när vi cyklar dressin.(Han vill själv ha hjälm.)

    Sist vi cyklade dressin, så såg jag bara 2 större barn till som hade hjälm när dom åkte/cyklade dressin.


    Tycker jag absolut att de skall. Vi cyklade dressin i åk 9 och krockade. Blev en rejäl smäll.
  • Anonym (ansva­r)
    Sun 22 Nov 2020 17:46
    #12

    Alla i familjen har hjälm när vi cyklar dressin. 

  • Anonym (JA)
    Sat 26 Dec 2020 20:47
    #13

    13 åringen måste fortfarande ha hjälm när hon cyklar/åker dressin. Jag har sagt att cykelhjälmen lagen gäller även på dressin. 

  • Anonym (JA)
    Sat 26 Dec 2020 20:47
    #14

    13 åringen måste fortfarande ha hjälm när hon cyklar/åker dressin. Jag har sagt att cykelhjälmen lagen gäller även på dressin. 

Svar på tråden Hjälm när barnen åker dressin