• Sven19
    Thu 8 Oct 2020 08:28
    2081 visningar
    43 svar
    43
    2081

    Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?

    Läste tråden om vad fritidsaktiviteter som man hade som barn byter när man är vuxen.

    Blev nyfiken på hur ni som har barn som inte är med i någon idrottsförening eller kultur aktivitet resonerar.

    Tycker ni inte att det är viktigt eller är det för att barnen inte vill?

  • Svar på tråden Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?
  • Thu 8 Oct 2020 08:34
    #1

    För många handlar det om ekonomin.

  • Thu 8 Oct 2020 09:10
    #2

    1. Finns inte möjlighet till den sortens idrott där jag bor som sonen vill hålla på med. Alla bor inte i storstad.

    2. Fel tidpunkt på dagen och fel veckodagar för dom idrotter som går att välja på.

    3. Ekonomin, det kostar för mycket

    4. Det är barnet som ska engageras. Jag som förälder vill inte tvingas baka fika tre gånger i månaden och kränga lotter varje matchdag och skjutsa halva laget. Jag har egna åtaganden på mitt håll.

  • Thu 8 Oct 2020 09:33
    #3
    Fjäril kär skrev 2020-10-08 09:10:19 följande:

    1. Finns inte möjlighet till den sortens idrott där jag bor som sonen vill hålla på med. Alla bor inte i storstad.

    2. Fel tidpunkt på dagen och fel veckodagar för dom idrotter som går att välja på.

    3. Ekonomin, det kostar för mycket

    4. Det är barnet som ska engageras. Jag som förälder vill inte tvingas baka fika tre gånger i månaden och kränga lotter varje matchdag och skjutsa halva laget. Jag har egna åtaganden på mitt håll.


    Tror mycket handlar om att man som förälder själv inte har varit aktiv i en förening och vet hur det fungerar.

    De flesta idrotter för de yngsta är inte särskilt dyra. Att det skulle vara så mycket bakning och lottförsäljning är ju bara tramsigt att skriva.
  • Thu 8 Oct 2020 09:50
    #4
    AnnaSturesson skrev 2020-10-08 09:33:48 följande:

    Tror mycket handlar om att man som förälder själv inte har varit aktiv i en förening och vet hur det fungerar.

    De flesta idrotter för de yngsta är inte särskilt dyra. Att det skulle vara så mycket bakning och lottförsäljning är ju bara tramsigt att skriva.


    Jag har varit engagerad i föreningsliv hela mitt vuxna liv och jag sysslade själv med idrott i tonåren på elitnivå så den kollen har jag definitivt.

    Och jo det är väldigt mycket som krävs av föräldrarna för att logistik och tävlingar ska fungera.

    Jag jobbar dessutom med just sport som yrke(hästar) och har bra koll på hur det funkar och vad som krävs.
  • sextio­talist
    Thu 8 Oct 2020 11:28
    #5

    För att han var ointresserad, att vi var ointresserade.

    Ser ingen egenvärde med aktiviteter. Jodå han fick möjligheten. Men ville inte.

    Alla är inte föreningsmänniskor och trivs inte med kollektiva verksamheter.

    Som singel så var jag engerad några år i en ridklubb, där vi inte ställde några krav eller förväntningar på föräldrarna. De var självklart välkomna om de ville.

    De som skötte hästarna var anställda och ägdes inte av klubben. Tävlingar sköttes av medlemmarna. Vuxna och ungdomar, yngre barn fick på sin höjd vara springpojkar.

    Sambons barn slutade med alla aktiviteter när de började högstadiet. Ingen av dom har tagit upp det igen.

  • Thu 8 Oct 2020 11:55
    #6
    sextiotalist skrev 2020-10-08 11:28:02 följande:

    För att han var ointresserad, att vi var ointresserade.

    Ser ingen egenvärde med aktiviteter. Jodå han fick möjligheten. Men ville inte.

    Alla är inte föreningsmänniskor och trivs inte med kollektiva verksamheter.

    Som singel så var jag engerad några år i en ridklubb, där vi inte ställde några krav eller förväntningar på föräldrarna. De var självklart välkomna om de ville.

    De som skötte hästarna var anställda och ägdes inte av klubben. Tävlingar sköttes av medlemmarna. Vuxna och ungdomar, yngre barn fick på sin höjd vara springpojkar.

    Sambons barn slutade med alla aktiviteter när de började högstadiet. Ingen av dom har tagit upp det igen.


    Höll dom upp till högstadiet så var de ju med i ganska lång tid. Det är nog då det börjar droppa av på riktigt.
  • sextio­talist
    Thu 8 Oct 2020 11:56
    #7
    AnnaSturesson skrev 2020-10-08 11:55:33 följande:

    Höll dom upp till högstadiet så var de ju med i ganska lång tid. Det är nog då det börjar droppa av på riktigt.


    När de började högstadiet, dvs efter 6:an
  • Thu 8 Oct 2020 12:02
    #8
    sextiotalist skrev 2020-10-08 11:56:30 följande:

    När de började högstadiet, dvs efter 6:an


    Ja. Och då har man ju varit aktiv i 6år om man började samtidigt som man började skolan.
  • Thu 8 Oct 2020 12:12
    #9

    Min yngsta hade ingen fritidsaktivitet alls. Hon fick pröva på några olika, men det slutade med att hon sade nej till allt. Det var inte kul.

    Några år senare kunde hon sätta ord på problemet. Det var så ansträngande för henne att ha en massa folk omkring sig hela dagarna i skolan, så efter skolan ville hon få vara i fred och få lugn och ro. Ja, det visade sig förstås att hon hade Aspergers. Allt socialt var jobbigt för henne. Hon blev helt slut i huvudet.

  • Thu 8 Oct 2020 16:14
    #10
    AnnaSturesson skrev 2020-10-08 09:33:48 följande:

    Tror mycket handlar om att man som förälder själv inte har varit aktiv i en förening och vet hur det fungerar.

    De flesta idrotter för de yngsta är inte särskilt dyra. Att det skulle vara så mycket bakning och lottförsäljning är ju bara tramsigt att skriva.


    I våra klubbar krävs det faktiskt ett ganska stort engagemang av föräldrarna, det är marka /cafe på rullande schema, bemanning på tävlingar, försäljning av olika slag, föräldramöten mm mm. Före coronan förväntades man även gärna följa med på resor med tävlingar på helgerna.

    Terminsavgifterna för mina tre barn ligger totalt på ca 8-9.000 kr /termin. Utöver det tillkommer tävlingar, läger och eventuella extra träningar.

    Så nog kostar det pengar och tar tid men för oss är det värt det eftersom barnen älskar sina sporter.
Svar på tråden Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?