• Sven19
    Thu 8 Oct 2020 08:28
    2080 visningar
    43 svar
    43
    2080

    Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?

    Läste tråden om vad fritidsaktiviteter som man hade som barn byter när man är vuxen.

    Blev nyfiken på hur ni som har barn som inte är med i någon idrottsförening eller kultur aktivitet resonerar.

    Tycker ni inte att det är viktigt eller är det för att barnen inte vill?

  • Svar på tråden Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?
  • Sat 10 Oct 2020 09:02
    #21
    Sven19 skrev 2020-10-08 08:28:34 följande:

    Läste tråden om vad fritidsaktiviteter som man hade som barn byter när man är vuxen.

    Blev nyfiken på hur ni som har barn som inte är med i någon idrottsförening eller kultur aktivitet resonerar.

    Tycker ni inte att det är viktigt eller är det för att barnen inte vill?


    När ungarna var yngre handlade det om att vi varken hade råd eller energi till det. När de började förskoleklass så fick de börja i en gratis barnkör och det var så smidigt att de hämtades på skolan av kantorn, gick tillsammans till församlingshemmet och hämtades sedan av föräldrarna där. 

    Jag har noll intresse och energi till att engagera mig i en fritidsaktivitet som jag inte valt själv. Att se till att de kommer dit och hem är ok, men inte mer än så och inte flera gånger i veckan. Nu har 10-åringen börjat spela elgitarr direkt efter skolan en gång i veckan. Hon går direkt från sista lektionen till musiksalen på skolan och sedan hem efteråt. 11-åringen går på drama i staden 1 mil bort så jag och maken turas om att skjutsa dit henne vilket är helt ok, jag brukar fika med en kompis som bor där under tiden.

    Jag höll själv på med hästar från 6 års ålder och minns hur mycket min mamma skjutsade mig, var med i stallet och på småtävlingar, uppvisningar, satt med på lektionerna ibland för att det inte var lönt att köra hem...fick moppe när jag var 15 för att kunna sköta det själv. Hade aldrig orkat engagera mig som hon gjorde.
  • Sat 10 Oct 2020 09:17
    #22
    SilverEmma skrev 2020-10-10 09:02:19 följande:

    När ungarna var yngre handlade det om att vi varken hade råd eller energi till det. När de började förskoleklass så fick de börja i en gratis barnkör och det var så smidigt att de hämtades på skolan av kantorn, gick tillsammans till församlingshemmet och hämtades sedan av föräldrarna där. 

    Jag har noll intresse och energi till att engagera mig i en fritidsaktivitet som jag inte valt själv. Att se till att de kommer dit och hem är ok, men inte mer än så och inte flera gånger i veckan. Nu har 10-åringen börjat spela elgitarr direkt efter skolan en gång i veckan. Hon går direkt från sista lektionen till musiksalen på skolan och sedan hem efteråt. 11-åringen går på drama i staden 1 mil bort så jag och maken turas om att skjutsa dit henne vilket är helt ok, jag brukar fika med en kompis som bor där under tiden.

    Jag höll själv på med hästar från 6 års ålder och minns hur mycket min mamma skjutsade mig, var med i stallet och på småtävlingar, uppvisningar, satt med på lektionerna ibland för att det inte var lönt att köra hem...fick moppe när jag var 15 för att kunna sköta det själv. Hade aldrig orkat engagera mig som hon gjorde.


    Tack kul att höra. Det finns ju mellanting mellan ridning och hästar som troligtvis är det dyraste och mest krävande fritidsaktiviteterna som man kan hålla på med och att inte göra någonting.

    Skulle inte heller ha låtit mina barn börja med ridning.
  • Sat 10 Oct 2020 09:33
    #23
    AnnaSturesson skrev 2020-10-10 09:17:21 följande:
    Tack kul att höra. Det finns ju mellanting mellan ridning och hästar som troligtvis är det dyraste och mest krävande fritidsaktiviteterna som man kan hålla på med och att inte göra någonting.

    Skulle inte heller ha låtit mina barn börja med ridning.
    Jag har vänner som har barn som håller på med bland annat fotboll, hockey och innebandy och det verkar vara precis lika krävande som hästarna. Inte nödvändigtvis ur ekonomisk synvinkel. Träning flera dagar i veckan, matcher på helgerna, sälja lotter eller annat skit på fritiden, tvätta träningskläder mm... En del av mig är fortfarande hästtokig och hade älskat om ungarna började rida vilket vi skulle ha råd med idag, men jag hade aldrig orkat engagera mig som min egen mamma gjorde. Nu är ungarna så pass stora att de hade kunnat rodda mycket själva men har inte visat intresse av någon sport. Beror säkert mycket på min och makens totala ointresse. Drama och elgitarr en gång i veckan/barn känns perfekt för oss just nu, vi har pratat om att låta dem välja en aktivitet till efter nästa sommar då det gått ett år. Kulturskolan har massor av kurser och många av dem under skoltid eller direkt efteråt. 
  • sextio­talist
    Sat 10 Oct 2020 10:28
    #24
    AnnaSturesson skrev 2020-10-10 09:17:21 följande:

    Tack kul att höra. Det finns ju mellanting mellan ridning och hästar som troligtvis är det dyraste och mest krävande fritidsaktiviteterna som man kan hålla på med och att inte göra någonting.

    Skulle inte heller ha låtit mina barn börja med ridning.


    Ridning för de flesta innebär en lektion i veckan, kanske en eller två klubbtävlingar per termin.

    Inte alls krävande om man endast är ridskole-elev.

    Ska man ha egen häst och tävla så blir det självklart både dyrare och tar mer tid.

    Det bästa med ridsport är att man kan hålla på med det för att det är kul. Inga krav på tävlingar och annat
  • Sat 10 Oct 2020 11:11
    #25
    SilverEmma skrev 2020-10-10 09:33:29 följande:

    Jag har vänner som har barn som håller på med bland annat fotboll, hockey och innebandy och det verkar vara precis lika krävande som hästarna. Inte nödvändigtvis ur ekonomisk synvinkel. Träning flera dagar i veckan, matcher på helgerna, sälja lotter eller annat skit på fritiden, tvätta träningskläder mm... En del av mig är fortfarande hästtokig och hade älskat om ungarna började rida vilket vi skulle ha råd med idag, men jag hade aldrig orkat engagera mig som min egen mamma gjorde. Nu är ungarna så pass stora att de hade kunnat rodda mycket själva men har inte visat intresse av någon sport. Beror säkert mycket på min och makens totala ointresse. Drama och elgitarr en gång i veckan/barn känns perfekt för oss just nu, vi har pratat om att låta dem välja en aktivitet till efter nästa sommar då det gått ett år. Kulturskolan har massor av kurser och många av dem under skoltid eller direkt efteråt. 


    Tänker du aldrig på vad Din idrott givit dig och vill ge dina barn samma? Vi är en sådan familj som har många aktiviteter och ibland drömmer jag om ett enklare liv. Samtidigt har våra barn hela sina liv i sina aktiviteter och klättrar på väggarna de lediga dagarna. Vi är engagerade men egentligen bara i den utsträckningen att vi skjutsar mycket och tittar på matcher. Inga lottoförsäljningar eller cafepass. Vi kanske har haft tur med våra föreningar.
  • Sat 10 Oct 2020 11:36
    #26
    snöblask skrev 2020-10-10 11:11:02 följande:
    Tänker du aldrig på vad Din idrott givit dig och vill ge dina barn samma? Vi är en sådan familj som har många aktiviteter och ibland drömmer jag om ett enklare liv. Samtidigt har våra barn hela sina liv i sina aktiviteter och klättrar på väggarna de lediga dagarna. Vi är engagerade men egentligen bara i den utsträckningen att vi skjutsar mycket och tittar på matcher. Inga lottoförsäljningar eller cafepass. Vi kanske har haft tur med våra föreningar.
    Klart jag tänker på det. Men känner inte nödvändigtvis att jag vill ge mina barn samma upplevelse, nej. Att hålla på med hästar lärde mig respekt för djur, ansvarstagande, motion och glädje. Detta får mina barn med sig i andra former i livet istället för i en och samma aktivitet. Vi spenderar mycket tid tillsammans som en familj vilket vi alla trivs med. Hade vi börjat flänga runt på massor av aktiviteter varje vecka så hade iallafall jag inte haft energi till att umgås på det sätt vi gör idag. Är vi lediga en dag så kan vi alla koppla av och pyssla med det vi känner för, ingen är rastlös. Det är otroligt skönt. Att klättra på väggarna av en ledig dag låter stressande för mig.
  • Sat 10 Oct 2020 13:23
    #27
    sextiotalist skrev 2020-10-10 10:28:05 följande:

    Ridning för de flesta innebär en lektion i veckan, kanske en eller två klubbtävlingar per termin.

    Inte alls krävande om man endast är ridskole-elev.

    Ska man ha egen häst och tävla så blir det självklart både dyrare och tar mer tid.

    Det bästa med ridsport är att man kan hålla på med det för att det är kul. Inga krav på tävlingar och annat


    Har fått för mig att ridning kräver mycket. Att det inte bara är att glida in och rida sitt pass och sen åka hem.

    Är inte en stor del också att man faktiskt tar hand om hästen och Sadlar den mm.
  • sextio­talist
    Sat 10 Oct 2020 13:27
    #28
    AnnaSturesson skrev 2020-10-10 13:23:46 följande:

    Har fått för mig att ridning kräver mycket. Att det inte bara är att glida in och rida sitt pass och sen åka hem.

    Är inte en stor del också att man faktiskt tar hand om hästen och Sadlar den mm.


    Nej. Sadlar ibland. Jo, man kan glida in, rida sin lektion. Inte alltför sällan så gick hästen passet innan eller efter.

    Sadla av/på, skölja tränset tar inte lång tid.

    Hästarna sköts om av stallpersonal.
  • Sat 10 Oct 2020 13:35
    #29
    sextiotalist skrev 2020-10-10 13:27:34 följande:

    Nej. Sadlar ibland. Jo, man kan glida in, rida sin lektion. Inte alltför sällan så gick hästen passet innan eller efter.

    Sadla av/på, skölja tränset tar inte lång tid.

    Hästarna sköts om av stallpersonal.


    Ok trodde det var en del av själva ridningen. Att man faktiskt lärde sig ta hand om hästen och inte bara rider.

    Har nog alltid också trott att ridning var mer än livstil och att man tillbringade mycket tid i stallet för att ta hand om hästen.
  • sextio­talist
    Sat 10 Oct 2020 14:02
    #30
    AnnaSturesson skrev 2020-10-10 13:35:01 följande:

    Ok trodde det var en del av själva ridningen. Att man faktiskt lärde sig ta hand om hästen och inte bara rider.

    Har nog alltid också trott att ridning var mer än livstil och att man tillbringade mycket tid i stallet för att ta hand om hästen.


    Det finns hela bredden. Allt från de som endast rider och de som har det som en livsstil.
  • Sun 11 Oct 2020 14:16
    #31
    -1
    AmericanMommy skrev 2020-10-10 01:03:28 följande:

    Jag tänker att det är brinnande pandemi just nu så vill inte att barnen ska börja på något dels för smittorisken och för att det troligt blir inställt iallafall. Innan covid hade barnen tre aktiviteter var. När allt stängde ner i mars insåg jag hur mycket vi flänger runt på aktiviteter, faktiskt ganska skönt att slippa ett tag. Skönt att fokusera på familjen och vara tillsammans. De flesta jag känner har slutat med aktiviteter tillsvidare. Vår skola tillåter bara barnen att gå två dagar i veckan i skolan, resten är vi Föräldrar tvungna att hemskola. Med allt extra jobb med att hemskola plus jobba orkar vi faktiskt inte mer.


    "Brinnande pandemi", haha. Ja en pandemi med lägre dödlighet än säsongsinfluensan. 
  • Sun 11 Oct 2020 14:37
    #32

    Sonen är snart 7 och har en simlektion och en matteklubb en gång i veckan. Jag hoppas det dröjer med idrottshets eftersom jag ser hur flera i vår omgivning håller på med skjutning matcher uti helvete och allt runtomkring.

    Jag orkar helt enkelt inte med logistiken och stressen.

  • Sun 11 Oct 2020 15:36
    #33
    Prototyp skrev 2020-10-11 14:16:36 följande:

    "Brinnande pandemi", haha. Ja en pandemi med lägre dödlighet än säsongsinfluensan. 


    Jag bor i ett av det värst drabbade områden i världen, så ja, det är brinnande pandemi just nu. Min väninna jobbar på IVA och har berättat att det varit som en krigszon, hon har aldrig upplevt dess like. Det är jättemånga som dött här, men skratta du.
  • sextio­talist
    Mon 12 Oct 2020 09:42
    #34
    Prototyp skrev 2020-10-11 14:16:36 följande:

    "Brinnande pandemi", haha. Ja en pandemi med lägre dödlighet än säsongsinfluensan. 


    Vilken säsonginfluensa har genererat så många döda och långtidssjuka?

    En väninna arbetade med covid19-patienter under hela våren. Ingen säsonginfluensa har genererat så många sjuka under hennes 30 inom sjukvården
  • Mon 12 Oct 2020 10:09
    #35

    Nu är ju min son medlem i flera föreningar, men jag förstår varför man inte vill det, för det är fan skitjobbigt. 


    Det ska skjutsas och hämtas, det ska vara med på arbetsdagar, och vi som föräldrar måste vara med under aktiviteten flera dagar i veckan. Dessutom kostar det sjuka pengar. Har för mig att vi la nånstans kring 10.000 förra året för att sonen skulle kunna vara med på iaf ett läger och aktiviteterna i veckan.

  • Mon 12 Oct 2020 10:16
    #36
    AnnaSturesson skrev 2020-10-10 13:35:01 följande:
    Ok trodde det var en del av själva ridningen. Att man faktiskt lärde sig ta hand om hästen och inte bara rider.

    Har nog alltid också trott att ridning var mer än livstil och att man tillbringade mycket tid i stallet för att ta hand om hästen.

    Fast på ridskola är det ju oftast så att man går ju RIDlektion. Då behöver man knappt ta hand om hästen alls, möjligen sadla på/av. 


    Lära sig att ta hand om hästarna gör man kanske på en hästskötarkurs, vilket ofta arrangeras för mindre barn, mer sällan för vuxna. 


    Dom som har stallet som livsstil, hänger i stallet väldigt mycket tid osv har oftast en egen häst, eller är skötare/medryttare på någon häst.

  • Mon 12 Oct 2020 16:27
    #37
    Prototyp skrev 2020-10-11 14:16:36 följande:

    "Brinnande pandemi", haha. Ja en pandemi med lägre dödlighet än säsongsinfluensan. 


    Självklart, lilla vän, och över en miljon brukar ju stryka med varje år i säsongsinfluensa. Dags att vakna upp kanske?
  • Wed 14 Oct 2020 20:47
    #38
    Mandelskorpan skrev 2020-10-12 16:27:02 följande:
    Självklart, lilla vän, och över en miljon brukar ju stryka med varje år i säsongsinfluensa. Dags att vakna upp kanske?
    Är du Trumptroende eller bara allmänt efter i faktaintaget?

    Covid är redan nr 3 på listan av dödsorsaker i USA, bara hjärtkärlsjukdomar och cancer tar fler liv.

    källa:

    www.scientificamerican.com/article/covid-19-is-now-the-third-leading-cause-of-death-in-the-u-s1/
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Thu 15 Oct 2020 09:29
    #39
    Themis skrev 2020-10-14 20:47:26 följande:

    Är du Trumptroende eller bara allmänt efter i faktaintaget?

    Covid är redan nr 3 på listan av dödsorsaker i USA, bara hjärtkärlsjukdomar och cancer tar fler liv.

    källa:

    www.scientificamerican.com/article/covid-19-is-now-the-third-leading-cause-of-death-in-the-u-s1/


    Citerade du fel inlägg? Det pågår absolut en brinnande pandemi i världen, att jämföra Corona som nu tagit över en miljon liv med en säsongsinfluensa är verklighetsfrånvänt, vilket den jag svarade gjorde.
Svar på tråden Hur resonerar ni som inte vill att era barn ska hålla på med idrott på fritiden?