• Anonym (Förvi­rrad)
    Fri 9 Oct 2020 23:55
    2991 visningar
    97 svar
    97
    2991

    Bvc...

    För några veckor sen skulle jag till BVC på ettårskontroll med mitt yngsta barn och hade även med mig min 2,5 åring. Dagen hade varit ganska tung och barnen kaosat rätt duktigt, så jag var rätt trött och irriterad när vi väl kom fram dit. Jag förklarade för sköterskan som vi brukar ha att vi haft en dålig dag och att jag var rätt less. Detta var tydligen ett stort misstag. Nu har det här blivit en grej. Det har gjorts tre olika journalanteckningar i mitt barns journal om att jag "lät irriterad" och bvc sköterskan har sagt att honska ringa min barnmorska (jag är gravid) av oklar anledning. Är det inte väldigt överdrivet? Alla är väl irriterade på sina barn ibland? Varför gör bvc en så stor grej av det?

    Ska tilläggas att det inte varit några såna här grejer förut. Jag har väl kunnat säga att jag är trött och att det är mycket med två småbarnån gång, men det är väl inte heller så ovanligt.

  • Svar på tråden Bvc...
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 10 Oct 2020 07:14
    #1

    Därför att vissa bvc-sköterskor ser en orosanmälan i minsta lilla, det är vad du kan förvänta dig framöver antagligen. Vore jag du så skulle jag byta sköterska, jag vill kunna ha en normal person att prata med som inte dömer mig utifrån en normal reaktion. Hur ska ni kunna ha diskussioner i framtiden?

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 10 Oct 2020 07:14
    #2

    Obs!! Hon har inte rätt att ringa till din bm!! Det ska du säga ifrån direkt!!

  • Anonym (Trött­)
    Sat 10 Oct 2020 07:23
    #5

    Jag tror inte du behöver oroa dig även om hon anmäler, självklart är man trött och har en dålig dag ibland!

    Jag hade tack och lov en väldigt förstående bvc-sköterska, för jag var definitivt inte glad vid varje besök, har tom brytit ihop av trötthet några gånger. Jag har tre barn mellan 5-11.

  • Anonym (*)
    Sat 10 Oct 2020 07:31
    #7

    Du var nog mer uppriktig än vad hennes patienters föräldrar brukar vara. Kanske trodde hon att det hon såg var en pytteliten spricka i fasaden och att där dolde sig en massa elände bakom. Att få tre barn på tre år är ju en utmaning och hon har nog sett en och annan förälder som gått under för mindre.

  • Anonym (Yllet­)
    Sat 10 Oct 2020 09:10
    #10

    För många, däribland mig, vore det fullkomligt övermäktigt att klara av tre barn under tre år. Jag skulle tro att det är det hon utgår ifrån. Som någon skrev har hon nog uppfattat det som att du visat henne toppen av ett isberg.

    Jag hade aldrig i livet satt mig i din situation - för jag hade inte klarat det med hälsan i behåll - men vi är olika. Fixar du det här så hitta trygghet i det och försök skaka av dig vad sköterskan säger.

    Vill dock flagga lite för att det ibland är så att folk utifrån ser bättre än en själv när det blivit för mycket. Fundera på om det gäller er familj. Sköterskan gör inte så här för att sätta dit dig utan för att hon vill era barn väl.

  • Anonym (Less)
    Sat 10 Oct 2020 14:24
    #6

    För de ser sig som en myndighet som ska sätta dit föräldrar. Jag har blivit ifrågasatt med precis allt av min bvc-sköterska. Drog en lättnadens suck när hon var tjänstledig ett halvår. Då var allt lugnt och allt bra.  Och en sak har jag lärt mig. Man svarar absolut aldrig ärligt på hur man mår!  Nu vet du också det den hårda vägen och jag hoppas det stannar där. Din b.m har hon ingen rätt att ringa och jag tycker du ska byta Bvc.

  • Anonym (Mhm)
    Sat 10 Oct 2020 14:45
    #7
    +3

    Det klart att det är överdrivet. Det är även sjukt och helt verklighetsfrånvänt. Men det är vad man kan förvänta sig. Risken för sånt finns alltid, därför svarar man inte ärligt utan man målar upp en fasad där allt är bra. Man klär sig respektabelt, har rent och prydligt hår, sminkad så man ser pigg ut och drar på sig ett ?naturligt? litet leende så fort man kliver innanför dörrarna. Man målar upp en bild av att läget är lugnt, att man fått gott med sömn för barnen sover bra och att man generellt mår bra. Inget att klaga på. Man kan inte vara ärlig med sånna saker som du varit. Inte heller kan man vara ärlig med om att man t.ex tidigare varit deprimerad när de frågar om sånt. Vissa, i det här fallet sköterskor (gäller dock all kontakt med vård, förskola, skola, myndigheter etc och även bekanta eller nya vänner), är bättre än andra men man vet aldrig vilket rötägg man sitter framför så man bör ta det säkra före det osäkra. Risken är att man blir socanmäld annars. Utgå alltså alltid från att människan mittemot dig försöker hitta en anledning, om så minsta lilla högst tveksamma, att få anmäla dig och agera sen utifrån det.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Sat 10 Oct 2020 14:48
    #8

    Tack för alla svar!

    Den dagen jag var där visste hon inte att jag var gravid, var i typ vecka 6 då. Det kom fram senare när hon ringde för att boka in en tid för vaccination, det var då hon nämnde att hon skulle ringa min bm. Så det här handlar inte om att vi ska få tre barn på ca 3 år.

    Vår förra sköterska var aldrig såhär hysterisk, men hon slutade och vi fick den här nya som jag inte alls förstår mig på. Sen fattar jag inte, om de nu är oroliga över våra barn på bvc, varför de inte kan säga det direkt till oss utan måste göra 3 separata anteckningar om att "modern lät lite irriterad"/"hade irriterad ton" gällande ett och samma tillfälle. Ja, jag var irriterad, för det stora barnet skrek så mycket så jag inte hörde vad läkaren sa under kontrollen. Och de hade båda hållt på och skrikit och röjt i 2,5h innan dess.

    Min man vill att vi byter bvc och det ska vi nog göra. Förtroendet på det här stället känns förbrukat. Och nej, jag svarar aldrig ärligt på deras frågor om hur jag mår igen.

  • ttr
    Sat 10 Oct 2020 16:11
    #9

    Hur mår du att du inte vill avslöja det för din sköterska?

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Sat 10 Oct 2020 16:36
    #10
    +2
    ttr skrev 2020-10-10 16:11:22 följande:

    Hur mår du att du inte vill avslöja det för din sköterska?


    Ja, alltså om man är trött eller irriterad nån dag. Om det ska göras en sån höna av en fjäder är det ju bäst att bara hålla tyst.
Svar på tråden Bvc...