• Anonym (Mamma­)
    Mon 12 Oct 2020 14:55
    378 visningar
    32 svar
    32
    378

    Vuxna som har barn: hur tränar ni?

    Jag undrar alltså hur ni vuxna, som har barn, tränar?

    Regelbundet? På gym? Promenader/löprundor?

  • Svar på tråden Vuxna som har barn: hur tränar ni?
  • Anonym (A)
    Mon 12 Oct 2020 14:58
    #1

    Blandar jogg med att gå på pass. Får ihop 5-6 gånger per vecka. Ett barn.

  • Mon 12 Oct 2020 15:09
    #2

    Jag har haft barn i nio år nu och alltid tränat, det går ju upp och ner beroende på hur livet ser ut för tillfället. Man får anpassa sig helt enkelt, för tillfället cyklar jag mest och får ihop ca 5h/veckan i snitt. Då räknar min cykeldator endast tid i rörelse så verklig tid det tar är nog kanske 8h/veckan.

    Jag cyklar när barnen sover på kvällen, eller kliver upp tidigt innan dom vaknar etc. Fördelen med cykel är ju att jag kan göra det när som helst, får jag en lucka att nu passar det så kan jag sticka iväg. Jag behöver inte anpassa mig till en tid på gymmet eller vad det nu kan vara. Jag behöver heller inte transportera mig någonstans, jag utgår ju direkt från hemmet.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Jodå)
    Mon 12 Oct 2020 15:22
    #3

    Jag springer och styrketränar. Numera tränar jag ingenting på gym utan enbart hemma, men det förenklar bara. Bebisen får hänga med i matstol eller babysitter och skrattar så han tjuter åt mig.

    Löpning tar jag mig tid till när barnen är vakna och med sin pappa. Jag kan inte träna tidigt om morgnarna och helst inte förrän en bit in på förmiddagen.

  • Mon 12 Oct 2020 15:25
    #4

    Gym och löpning och ibland någon form av slagsmål med klubba, står innebandy på kallelsen men det är tveksamt...

    Fyra barn. Tränar främst på lunchen, i andra hand under barns aktiviteter och någon gång lyxar jag med att springa i skogen bara för att jag vill fast jag är hemma. Nu börjar barnen vara rätt stora och kan vara hemma själv men jag tycker fortfarande det är trevligt att göra undan träningen när det drabbar familjen så lite som möjligt.

  • Anonym (Jenny­)
    Mon 12 Oct 2020 15:44
    #5

    Jag har tre barn och jag tränar mest hemma. Tre pass HIIT i veckan och 15-60 minuter yoga övriga dagar. Under sommarmånaderna orkar jag oftast upp och tränar på morgonen, men nu i höstmörkret så blir det på kvällen efter att barnen har gått och lagt sig på vardagarna och närhelst jag har en lucka på helgen.

    Jag brukade springa, men har inte fått rätt på blåsan efter sista graviditeten. Jag saknar lite känslan av frihet med att springa, men ärligt talat så var det rätt bängligt med barnvagn och all logistik som bebisar och småbarn medför.

  • Anonym (K)
    Mon 12 Oct 2020 15:57
    #6

    Jag har tre barn i åldrarna 1, 4 och 7 år och lyckas aldrig få till träningen som jag vill och behöver. Min man jobbar oregelbundna tider så jag får aldrig någon rutin med vissa dagar/tider som jag alltid kan träna på. Alla veckor ser olika ut och då har jag så svårt att få till det. Jag cyklar dock till jobbet och försöker få till ett kort styrkepass (typ 10 min) hemma några dagar i veckan. Jag har även ett fysiskt jobb och rör på mig mycket under dagarna även om jag inte tränar. Nu när de två äldsta är lite större och går på aktiviteter (fotboll, friidrott) ska jag bli bättre på att passa på och träna själv under deras träningar. Det funkar dock inte de gånger min man jobbar och jag måste ha med mig det yngsta barnet. Han försöker bara sno bollar och välta koner mm så jag får mest jaga efter honom (vilket iofs blir ett litet träningspass!). Ikväll ska jag testa familjefys på instagram (liveträning) och tänkte försöka få med mig de barnen som fortfarande är vakna på samma gång. Det är svårt att få ihop det med jobb, hämtning/lämning, barnens aktiviteter, läxor mm men jag ska försöka bli bättre på att bestämma träningen vecka för vecka utifrån makens schema.

  • Mon 12 Oct 2020 15:58
    #7

    Två löprundor per vecka, en med bebisen i löpvagn och en själv när sonen har innebandyträning. Därutöver något gympass över lunchen. Tre barn, full fart.

  • Anonym (Gymma­ren)
    Mon 12 Oct 2020 19:39
    #8

    Gymmar 6-7 pass i veckan och leder ett gruppass, så 7-8 pass i veckan. Två barn (den yngsta 12 år). Har tränat så här i ca 4-5 år.

    Hinner och orkar sällan kvällsträna, men gymmet öppnar kl 04, så jag hinner innan jobbet. Passar mig utmärkt, är ändå morgonpigg.

  • Anonym (Solom­ama)
    Mon 12 Oct 2020 20:00
    #9

    Ensamstående med 2-åring. Ett löppass i veckan på arbetstid och ett par yogapass hemma tillsammans med lillen. Jag har så svårt att få till mer.

  • Anonym (Maria­)
    Mon 12 Oct 2020 21:00
    #10

    Ensamstående med tre barn på heltid. Tränar löpning, motionscykel och gym. Kanske 4 gånger i veckan... Barnen få rå om varandra de timmarna det tar.

Svar på tråden Vuxna som har barn: hur tränar ni?