• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    13979 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    13979

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Tue 13 Oct 2020 01:36
    #51
    +2
    Anonym (Hondendär) skrev 2020-10-12 19:35:06 följande:

    Jag hade också berättat.

    Och jag hade velat att någon berättade för mig också. Oavsett om de va partnern, vän eller utomstående.

    När mitt ex va otrogen fick jag lägga ihop ett och ett och kunde senare avslöja honom när han råka visa fel sms.

    De visade sig sen att flera av våra gemensamma vänner och hans vänner visste om att han gick bakom ryggen på mig.

    De vart som ett dubbelt svek.

    Han svek mig och dom svek mig genom att inte berätta. Min värld rasade. Jag har aldrig känt mig så liten och korkad.


    Men enligt Stina så hade dina vänner varit "skvallerkäringar" om de berättat.

    Konstigt sätt att resonera, det är inte den som är otrogen som gjort fel utan den som berättar om otroheten. Den otrogna har alltid godtagbara skäl att vara otrogen, men "skvallerkäringen" har alltid onda skäl att berätta.
  • Anonym (Mrs)
    Tue 13 Oct 2020 04:09
    #52
    +1

    Jag tycker att du gjorde rätt. Hade det varit min man hade jag velat veta.

  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 04:25
    #53
    -2
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 01:24:05 följande:

    Haha, får skylla sig själv... du både tänker oc argumenterar som en som själv varit otrogen. Om du tycker man får skylla sig själv om man blir bedragen så är det kanske inte så förvånande att du stannade. Allt var ju ditt fel och din tjej gjorde dig bara en tjänst som stannade kvar med dig efter att hom bedragit dig,... hur var det där med självkänsla?


    Kan garantera att självkänslan är god och det är alltid nyttigt att se sin roll i saker som sker. Det var självklart en jobbig tid att gå igenom men faktum är att det nog var det riktigt nyttigt för vår relation. Dels lärde vi oss att kommunicera och vi lärde oss också att inte ta vara för givet utan faktiskt vårda varandra och vår relation. Är så förbaskat trött på människor som inte vill se sin del i sammanhanget och som per automatik klassar människor som är otrogna som onda. Det handlar mycket sällan om att man är otrogen för att man är ond utan om att har ett behov av att känna sig bekräftad och värd att få känna kärlek om så bara för en liten stund men man saknar verktygen att kommunicera detta behov eller så har man en partner som det inte går att kommunicera med om behov och lösningar för att tillfredsställa dessa behov.

    Att vara en skvallerkärring är alltid ett val som grundar sig i att man har så dålig självkänsla att man tror att man mår mindre dåligt av att få andra att må dåligt också.

    Självinsikt är en smärtsam process så jag förstår till fullo att människor tar den enkla vägen med att se människor som är otrogna som onda och den som blir bedragen som offrar och ser världen i svart och vitt men så enkelt är inte livet utan det är förbaskat nyttigt se hela bilden och faktiskt se att det ofta finns helt naturliga förklaringar till varför saker händer.

    Personligen så har jag väldigt svårt att tro att man som bedragen inte har märkt något om man inte aktivt väljer att blunda eller har osedvanligt dåliga känselspröt för energin i relationen. Världen har helt enkelt inte så många fullblodspsykopater att alla som är otrogna kan göra det utan att skicka ut väldigt tydliga signaler. En fullblodspsykopat avslöjar sig på andra sätt så gör man valet att ha en relation med en sådan person så har man ett stort egenansvar i det som händer men som alltid är det väldigt enkelt att dra på sig offerkoftan och blunda för sin egen del i det som sker.
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 04:34
    #54
    -1 +1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 01:25:54 följande:

    Vadå fel? Enligt dig så har ju inte din tjej gjort något fel, man får ju skylla sig själv enligt dig?


    Världen är inte så enkel som du tycks tro. Självklart har jag en del i det som hände. Hade vi vart bättre på att se varandra och att inte ta varandra för givet och kommunicerat runt behov hade det med största sannolikhet inte hänt så till stor del får jag faktiskt skylla mig själv och se min del i det hela. Det är något som fler borde göra. Livet är inte svart och vitt med offer och förövare. Oftast när det gäller otrohet finns det bara offer och människor som mår dåligt.
  • Tomatm­acka
    Tue 13 Oct 2020 05:41
    #55
    Anonym (Min åsikt) skrev 2020-10-12 15:27:38 följande:

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?


    Du gjorde helt rätt. 100%
  • Tomatm­acka
    Tue 13 Oct 2020 05:44
    #56
    viseversa skrev 2020-10-12 15:48:59 följande:

    Jag hade gjort exakt samma så nej du gjorde inte fel. Är man ett svin ska man lida för det också. Han får skylla sig själv. 


    Verkligen! Finns inget vidrigare och fegare man kan göra
  • Anonym (Fruga­n)
    Tue 13 Oct 2020 06:04
    #57
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 04:25:29 följande:

    Kan garantera att självkänslan är god och det är alltid nyttigt att se sin roll i saker som sker. Det var självklart en jobbig tid att gå igenom men faktum är att det nog var det riktigt nyttigt för vår relation. Dels lärde vi oss att kommunicera och vi lärde oss också att inte ta vara för givet utan faktiskt vårda varandra och vår relation. Är så förbaskat trött på människor som inte vill se sin del i sammanhanget och som per automatik klassar människor som är otrogna som onda. Det handlar mycket sällan om att man är otrogen för att man är ond utan om att har ett behov av att känna sig bekräftad och värd att få känna kärlek om så bara för en liten stund men man saknar verktygen att kommunicera detta behov eller så har man en partner som det inte går att kommunicera med om behov och lösningar för att tillfredsställa dessa behov.

    Att vara en skvallerkärring är alltid ett val som grundar sig i att man har så dålig självkänsla att man tror att man mår mindre dåligt av att få andra att må dåligt också.

    Självinsikt är en smärtsam process så jag förstår till fullo att människor tar den enkla vägen med att se människor som är otrogna som onda och den som blir bedragen som offrar och ser världen i svart och vitt men så enkelt är inte livet utan det är förbaskat nyttigt se hela bilden och faktiskt se att det ofta finns helt naturliga förklaringar till varför saker händer.

    Personligen så har jag väldigt svårt att tro att man som bedragen inte har märkt något om man inte aktivt väljer att blunda eller har osedvanligt dåliga känselspröt för energin i relationen. Världen har helt enkelt inte så många fullblodspsykopater att alla som är otrogna kan göra det utan att skicka ut väldigt tydliga signaler. En fullblodspsykopat avslöjar sig på andra sätt så gör man valet att ha en relation med en sådan person så har man ett stort egenansvar i det som händer men som alltid är det väldigt enkelt att dra på sig offerkoftan och blunda för sin egen del i det som sker.


    Diskussionen handlar inte om huruvida de otrogna gör det av ondska utan om det är rätt att berätta för.partnern. Otrohet behöver inte alltid vara slutet för en relation men om man ska få de där positiva effekterna där man börjar kommunicera och vårda relationen så förutsätter det ju att den andra partnern får veta om det. Så då gör man alltså båda en tjänst som berättar?

    Långt ifrån alla anar något, den som varit/är otrogen är oftast oerhört bra på att dölja det och oftast är man ju otrogen när risken för att bli påkommen är minimal. Jag har själv varit otrogen flera gånger i olika relationer och har blivit bedragen vad jag vet ett par gånger, det har garanterat hänt fler gånger som jag inte haft en aning om. Mina bedragna partners har aldrig anat något utom en som var misstänksam. Jag höll god min och låtsades som ingenting bara, varför skulle partnern ana något? Jag har inte gått och smusslat med mobilen direkt, och det växer inte ut hår i handflatorna som avslöjar en.
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 06:53
    #58
    -3
    Anonym (Frugan) skrev 2020-10-13 06:04:02 följande:

    Diskussionen handlar inte om huruvida de otrogna gör det av ondska utan om det är rätt att berätta för.partnern. Otrohet behöver inte alltid vara slutet för en relation men om man ska få de där positiva effekterna där man börjar kommunicera och vårda relationen så förutsätter det ju att den andra partnern får veta om det. Så då gör man alltså båda en tjänst som berättar?

    Långt ifrån alla anar något, den som varit/är otrogen är oftast oerhört bra på att dölja det och oftast är man ju otrogen när risken för att bli påkommen är minimal. Jag har själv varit otrogen flera gånger i olika relationer och har blivit bedragen vad jag vet ett par gånger, det har garanterat hänt fler gånger som jag inte haft en aning om. Mina bedragna partners har aldrig anat något utom en som var misstänksam. Jag höll god min och låtsades som ingenting bara, varför skulle partnern ana något? Jag har inte gått och smusslat med mobilen direkt, och det växer inte ut hår i handflatorna som avslöjar en.


    Du måste skämta, Antingen har du extremt dåliga känselspröt eller så ljuger du för dig själv. Självklar känner man om energin i relationen förändras. Jag har i alla relationer där det förekommit otrohet känd energin direkt. Inte fan behöver man hitta konstiga SMS och liknande för att känna att något är fel.
  • Anonym (Fruga­n)
    Tue 13 Oct 2020 07:20
    #59
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 06:53:25 följande:

    Du måste skämta, Antingen har du extremt dåliga känselspröt eller så ljuger du för dig själv. Självklar känner man om energin i relationen förändras. Jag har i alla relationer där det förekommit otrohet känd energin direkt. Inte fan behöver man hitta konstiga SMS och liknande för att känna att något är fel.


    Jag har gått direkt från min älskares säng till min sambo (har förstås duschat först) och han anade ING-EN-TING. Du blir inte brännmärkt i panman bara för att du varit otrogen, du skakar inte heller av nervositet eller dåligt samvete. Du agerar bara precis som vanligt, lite extra vänlig kanske, ställer dig och lagar mat eller vad du nu hade gjort en helt vanlig dag efter jobbet.

    I en relation hade jag en älskare en längre period, en kursare till mig. Han var hos oss och hälsade på och pratade med min sambo, han anade absolut inget då heller.

    Vad inbillar du dig att det är för signaler man sänder ut när man är otrogen, blir man självlysande eller får hårväxt i pannan? ;)
  • Anonym (/)
    Tue 13 Oct 2020 07:28
    #60
    +2
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 06:53:25 följande:
    Du måste skämta, Antingen har du extremt dåliga känselspröt eller så ljuger du för dig själv. Självklar känner man om energin i relationen förändras. Jag har i alla relationer där det förekommit otrohet känd energin direkt. Inte fan behöver man hitta konstiga SMS och liknande för att känna att något är fel.
    Varför är du så hård mot dem som inte förstått att deras partners varit otrogna? Så du har fattat att du blivit bedragen alla gånger det har hänt (hur många gånger?). Det betyder inte att du kan dra slutsatsen att varje gång någon blir bedragen, så är det väldigt uppenbart och den bedragna parten blundar för sanningen om hen inte ser det. Du vet inget om andras relationer eller om vilka tecken till otrohet som eventuellt finns där. Du kan bara tala för dig själv. Du pratar om att folk i tråden är alldeles för onyanserade och dömande mot otrogna personer, men själv är du väldigt onyanserad i ditt synsätt på de bedragna. Du tycker till och med att man får skylla sig själv om man blir bedragen, om man har valt en partner som är bra på att dölja sin otrohet. Att ?energin? förändras i relationen behöver inte nödvändigtvis betyda att den ena är otrogen. Jag upplever att du närmast uppvisar ett förakt mot dem som inte förstår att deras partners är otrogna. Mycket osympatiskt.
Svar på tråden Fruns älskare