• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    13991 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    13991

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 10:16
    #71
    -3
    molly50 skrev 2020-10-13 10:02:56 följande:

    Och om det är någon annan som avslöjar en otrohet,t ex ens vän som sett det eller vet om det,är det också en slags hämnd då,enligt dig? Eller är det för att hjälpa?


    Då är det självklart inte hämnd men om det hjälper eller inte är högst individuellt så där måste man ha rejäl fingertopskänsla, oftast är det smartast att göra klart för den som är otrogen att jag vet vad du håller på med.

    Har själv gjort så vid ett tillfälle och då får den otrogne chansen att tala ut utan att det blir den drama som det blir när skvallerkärringar är i farten.

    Jag vet att du vet att jag klassar skvallerkärringar som den lägsta formen av människa man kan träffa på så det är inte mycket idé för dig att lägga energi på denna diskussion en gång till.
  • Anonym (Dina)
    Tue 13 Oct 2020 10:17
    #72
    +5
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 04:25:29 följande:
    Kan garantera att självkänslan är god och det är alltid nyttigt att se sin roll i saker som sker. Det var självklart en jobbig tid att gå igenom men faktum är att det nog var det riktigt nyttigt för vår relation. Dels lärde vi oss att kommunicera och vi lärde oss också att inte ta vara för givet utan faktiskt vårda varandra och vår relation. Är så förbaskat trött på människor som inte vill se sin del i sammanhanget och som per automatik klassar människor som är otrogna som onda. Det handlar mycket sällan om att man är otrogen för att man är ond utan om att har ett behov av att känna sig bekräftad och värd att få känna kärlek om så bara för en liten stund men man saknar verktygen att kommunicera detta behov eller så har man en partner som det inte går att kommunicera med om behov och lösningar för att tillfredsställa dessa behov.

    Att vara en skvallerkärring är alltid ett val som grundar sig i att man har så dålig självkänsla att man tror att man mår mindre dåligt av att få andra att må dåligt också.

    Självinsikt är en smärtsam process så jag förstår till fullo att människor tar den enkla vägen med att se människor som är otrogna som onda och den som blir bedragen som offrar och ser världen i svart och vitt men så enkelt är inte livet utan det är förbaskat nyttigt se hela bilden och faktiskt se att det ofta finns helt naturliga förklaringar till varför saker händer.

    Personligen så har jag väldigt svårt att tro att man som bedragen inte har märkt något om man inte aktivt väljer att blunda eller har osedvanligt dåliga känselspröt för energin i relationen. Världen har helt enkelt inte så många fullblodspsykopater att alla som är otrogna kan göra det utan att skicka ut väldigt tydliga signaler. En fullblodspsykopat avslöjar sig på andra sätt så gör man valet att ha en relation med en sådan person så har man ett stort egenansvar i det som händer men som alltid är det väldigt enkelt att dra på sig offerkoftan och blunda för sin egen del i det som sker.
    Stina, det är nog du som vill att världen ska vara svart och vit. Det är du som kategoriskt hävdar att du vet alla människors avsikter. Det är du som hävdar att "alla känner av att de blir bedragna" och om de inte funkar så (som du) så blundar de eller har dåliga känselspröt.
    Och dessutom anser du kategoriskt att otrohet inte är hela världen och att det ska gälla för alla eftersom det gäller för dig.

    De flesta av oss inser att livet inte är så enkelt. Alla människor fungerar inte likadant. Det är okej att det är så och man behöver inte tvinga på folk sina egna värderingar eller säga att de resonerar fel bara för att de inte resonerar som en själv.
  • Tue 13 Oct 2020 10:18
    #73
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-12 19:14:46 följande:
    Jag fick mitt val av att hon talade om vad som hänt inte för att det kom någon skvallerkärring med behov av att få mig att må skit i tron om att det skulle få henne att må mindre dålig. Kan garantera att en skvallerkärring bara hade förstört möjligheterna till att läka och gå vidare så jag är oerhört tacksam för att det inte kom någon skvallerkärring som försökte intala sig själv att hon gjorde mig någon god gärning utan att vi fick chansen reda ut och läka på vårt sätt utan några utomstående som skulle lägga sig i.

    Tror nog du också om du tänker till och läser inläggen ser ett samband mellan utomstående som haft ett behov att skvallra och relationer som inte gått att rädda kontra relationer där man gått vidare med varandra och att det nästan uteslutande är i relationer där inte en skvallerkärring gjort det hela mer infekterat än vad det behöver vara.
    Fast hur många otrogna tror du erkänner det själva?
    De är nog ganska lätträknade,skulle jag tro.
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-12 19:17:27 följande:
    Jo det är det när skvallret har som primärt syfte att såra och förstöra.
    Och hur vet du att man har för avsikt att såra och förstöra och inte hjälpa,om du inte är tankeläsare?
  • Tue 13 Oct 2020 10:22
    #74
    +1
    Anonym (Hondendär) skrev 2020-10-12 19:35:06 följande:

    Jag hade också berättat.

    Och jag hade velat att någon berättade för mig också. Oavsett om de va partnern, vän eller utomstående.

    När mitt ex va otrogen fick jag lägga ihop ett och ett och kunde senare avslöja honom när han råka visa fel sms.

    De visade sig sen att flera av våra gemensamma vänner och hans vänner visste om att han gick bakom ryggen på mig.

    De vart som ett dubbelt svek.

    Han svek mig och dom svek mig genom att inte berätta. Min värld rasade. Jag har aldrig känt mig så liten och korkad.


    Samma här. Jag hade också berättat.

    Jag råkade också ut för det där med mitt ex.
    Fick reda på det av ett par kompisar som sett dem tillsammans.
    Men fick också veta att andra vänner vetat om det utan att berätta.
    Och det kändes,precis som du skriver,.som ett dubbelt svek.
    Jag är tacksam gentemot de som berättade så jag fick chansen att själv få välja hur jag ville leva mitt liv.
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 10:25
    #75
    -3
    molly50 skrev 2020-10-13 10:18:38 följande:

    Fast hur många otrogna tror du erkänner det själva?

    De är nog ganska lätträknade,skulle jag tro.Och hur vet du att man har för avsikt att såra och förstöra och inte hjälpa,om du inte är tankeläsare?


    Lilla Molly, jag vet att du råkat ut för en otrohetsaffär och att det är det största trauma du råkat ut för i livet, vi har haft denna diskussion vid upprepade tillfällen tidigare så du vet också att jag inte ser otrohet som ett så stort trauma som du gör. Du vet som sagt också hur jag ser på skvallerkärringar så det är minst sagt onödigt att vi skall ta detta i hundra varv till ännu en gång för vi kommer aldrig under några omständigheter att förstå oss på varandra och hur vi tänker och känner.
  • Anonym (Nja)
    Tue 13 Oct 2020 10:39
    #76
    -1
    Anonym (Trötter) skrev 2020-10-13 09:35:48 följande:

    Jag har inte skrivit att det är varken fint gott eller rättvist. Det jag skrev var att om du skadar någon så kanske du inte ska bli förvånad om de ger igen.

    Är hämnden värre än den initiala handlingen som triggade den?


    Det är inte nödvändigtvis att ge igen du gör genom att kontakta en ovetande partner, det är att skicka smärtan vidare. Genom att berätta utsätter du eventuellt en tidigare ovetande partner för något den kanske inte alls hade behövt eller velat gå igenom. Alla vill inte det, och den som inget vet, vet inte. Den lever inte i ett helvete. Så ja, hämnden är värre eftersom den handlar enbart om att sprida smärta. Otrohet har ytterst sällan som syfte att orsaka smärta, snarare att försöka lindra egen sådan om jag har förstått otrogna rätt. Det är en enorm skillnad på att fatta idiotiska beslut för sin egen skull som på ett hemskt sätt kan drabba en annan, och på att fatta idiotiska beslut med enda syfte att skada någon annan.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 10:45
    #77
    +3
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 10:25:14 följande:
    Lilla Molly, jag vet att du råkat ut för en otrohetsaffär och att det är det största trauma du råkat ut för i livet, vi har haft denna diskussion vid upprepade tillfällen tidigare så du vet också att jag inte ser otrohet som ett så stort trauma som du gör. Du vet som sagt också hur jag ser på skvallerkärringar så det är minst sagt onödigt att vi skall ta detta i hundra varv till ännu en gång för vi kommer aldrig under några omständigheter att förstå oss på varandra och hur vi tänker och känner.
    Jo, det verkar vara ett ganska genomgående tema det där. Du förstår dig inte på någon och ingen förstår dig.Drömmer
  • Anonym (Trött­er)
    Tue 13 Oct 2020 10:47
    #78
    +3
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 10:25:14 följande:
    Lilla Molly,
    Förminska much?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 10:59
    #79
    +2
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-13 10:39:13 följande:
    Det är inte nödvändigtvis att ge igen du gör genom att kontakta en ovetande partner, det är att skicka smärtan vidare. Genom att berätta utsätter du eventuellt en tidigare ovetande partner för något den kanske inte alls hade behövt eller velat gå igenom. Alla vill inte det, och den som inget vet, vet inte. Den lever inte i ett helvete. Så ja, hämnden är värre eftersom den handlar enbart om att sprida smärta. Otrohet har ytterst sällan som syfte att orsaka smärta, snarare att försöka lindra egen sådan om jag har förstått otrogna rätt. Det är en enorm skillnad på att fatta idiotiska beslut för sin egen skull som på ett hemskt sätt kan drabba en annan, och på att fatta idiotiska beslut med enda syfte att skada någon annan.
    Fast det resonemanget utgår ju helt och hållet från att personen som blir kontaktad inte vill veta. Om personen vill veta (vilket de allra flesta gör) så gör du ju personen en tjänst genom att berätta sanningen.

    Du skriver "alla vill inte vet" och det stämmer säkert för några få undantag, men inte för den stora majoriteten. Så ditt resonemang håller inte i majoriteten av fallen. I majoriteten av fallen vill folk hellre veta även om det gör ont och ställer allt upp och ner. Och då kan man inte påstå att man "skadar" personen genom berätta sanningen för då gör du bara vad personen velat att du skulle göra. Däremot "skadar" du personen genom att inte berätta eftersom det går rakt mot vad personen vill
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 11:06
    #80
    -3
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 10:59:54 följande:

    Fast det resonemanget utgår ju helt och hållet från att personen som blir kontaktad inte vill veta. Om personen vill veta (vilket de allra flesta gör) så gör du ju personen en tjänst genom att berätta sanningen.

    Du skriver "alla vill inte vet" och det stämmer säkert för några få undantag, men inte för den stora majoriteten. Så ditt resonemang håller inte i majoriteten av fallen. I majoriteten av fallen vill folk hellre veta även om det gör ont och ställer allt upp och ner. Och då kan man inte påstå att man "skadar" personen genom berätta sanningen för då gör du bara vad personen velat att du skulle göra. Däremot "skadar" du personen genom att inte berätta eftersom det går rakt mot vad personen vill


    Ditt resonemang strider helt mot min erfarenhet. De flesta vet redan men väljer att blunda så ditt antagande om att de flesta vill bli kontaktade av en skvallerkärring tror jag inte ett ögonblick på. Det man med nästa 100% säkerhet vet är att skvallerkärringar inte skvallrar i något gott syfte, tror man det är man mer än lovligt naiv.
Svar på tråden Fruns älskare