• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    14000 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    14000

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Oct 2020 16:11
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 15:45:25 följande:

    Japp jag tycker det är fullt friskt att intressera sig för frågeställningar man har egna erfarenheter av. Du skriver ju oxå här. Betyder det att du oxå är knäpp?


    Jag skriver inte och frågar FL om jag gjorde rätt för två år sedan. Tryggheten att stå för det jag gör har jag redan och jag benämner saker vid sina rätta namn. Att jag är knäpp är ingen nyhet och det är en egenskap jag är stolt över och odlar. Kan garantera att jag gör saker och njuter av saker som de flesta här på FL inte ens har sett på film.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 16:20
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 16:11:17 följande:
    Jag skriver inte och frågar FL om jag gjorde rätt för två år sedan. Tryggheten att stå för det jag gör har jag redan och jag benämner saker vid sina rätta namn. Att jag är knäpp är ingen nyhet och det är en egenskap jag är stolt över och odlar. Kan garantera att jag gör saker och njuter av saker som de flesta här på FL inte ens har sett på film.
    Ja det förklarar ju ett och annat...
  • Anonym (BBW)
    Tue 13 Oct 2020 16:29
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 15:43:52 följande:

    Uttrycket ventilera är det Stina som lade fram givetvis i syfte att få TS motiv att framstå som irrationella och hans argument som en produkt av hat och hämndlystnad.

    Jag skulle kalla det diskutera, och jag ser inget som helst konstigt i att kunna diskutera saker man själv varit med om. Tycker snarare det är fullt normalt att intressera sig för frågor man själv har erfarenheter av.


    Att diskutera är en sak men det kan knappast vara TS intention med tråden. Att diskutera ett beslut man tog för två år sedan är att söka bekräftelse på att man gjorde rätt. En helt annan sak att diskutera och ventilera om det är klokt att kontakta innan man gör det. Säger inte att jag inte skulle ha gjort som TS men jag hoppas och tror att jag är klokare än så. Skulle dock om jag kontaktade den fjärde personen i dramat i alla fall vara ärlig med mitt motiv. Hämnd är inget ädelt motiv men i vissa lägen rätt förståeligt.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 16:55
    +4
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-13 16:29:22 följande:
    Att diskutera är en sak men det kan knappast vara TS intention med tråden. Att diskutera ett beslut man tog för två år sedan är att söka bekräftelse på att man gjorde rätt. En helt annan sak att diskutera och ventilera om det är klokt att kontakta innan man gör det. Säger inte att jag inte skulle ha gjort som TS men jag hoppas och tror att jag är klokare än så. Skulle dock om jag kontaktade den fjärde personen i dramat i alla fall vara ärlig med mitt motiv. Hämnd är inget ädelt motiv men i vissa lägen rätt förståeligt.
    Nja, han skriver ju även att :

    "Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?"

    Jag tolkar det mer som att han senare efter att ha spenderat tid här på FL märkt att vissa verkar störa sig på att man berättar och undrar varför... dvs det är inte hans eget agerande som han undrar över utan varför vissa stör sig på att man avslöjar en otrohet.

    Ser inget konstig alls i frågeställningen. Det är trotts allt ett ganska vanligt diskussionsämne på FL
  • Anonym (BBW)
    Tue 13 Oct 2020 17:10
    -3
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 16:55:44 följande:

    Nja, han skriver ju även att :

    "Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?"

    Jag tolkar det mer som att han senare efter att ha spenderat tid här på FL märkt att vissa verkar störa sig på att man berättar och undrar varför... dvs det är inte hans eget agerande som han undrar över utan varför vissa stör sig på att man avslöjar en otrohet.

    Ser inget konstig alls i frågeställningen. Det är trotts allt ett ganska vanligt diskussionsämne på FL


    Tolkar inte alls på samma sätt.

    Att han inte förstår är uppenbart och det är lika uppenbart att han söker bekräftelse när man läser övriga inlägg.

    Tyvärr gör också språkbruket att jag automatiskt tolkar in bitter medelålders man i det TS skriver. Jag kan ha fel i detta men det skulle förvåna mig.

    Trovärdigheten för TS som genuint funderande skulle ha ökat markant om han benämnt saker vid sina rätta namn. Det var hämnd när han var i affekt och inget annat, om han åtminstone var ärlig med det skull det kännas som att det vore värt att lägga energi på att förklara varför jag förhoppningsvis inte skulle ha agerat som TS i en liknande situation men i ärlighetens namn känns inte TS det minsta mottaglig för detta.
  • Anonym (Nja)
    Tue 13 Oct 2020 18:34
    -3
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 12:58:14 följande:

    Fast lyckligt ovetandes är man ju bara om man vill vara ovetandes i annat fall är man ju inte lycklig utan bara väldigt lurad.

    Nejdå, att bli lurad och manipulerad år efter år är absolut inte "lycka". Ingen vill leva så. Det enda som skiljer är att vissa (den stora majoriteten) vill ha reda på det oavsett vad det kostar dem medan andra klarar inte av att hantera verkligheten och stoppar hellre huvudet i sanden. Sen finns det vissa som inte bryr sig men de är som sagt väldigt få och du pratar hela tiden om "många" vilket är ett falsk påstående. Att påstå att bli lurad och manipulerad är detsamma som "lycka" är befängt.

    Vilka resten av oss? Du och de väldigt väldigt få som inte vill veta eller inte bryr sig? Varför ska man utgå ifrån undantagen när oddsen är oändligt mycket större att personen vill veta och är väldigt tacksam över att få veta?

    Att påstå att avslöja sanningen är detsamma som att "bestämma" åt andra är även det direkt felaktigt. Den som avslöjar sanningen bestämmer ingenting, det gör den som blivit bedragen. Det enda den som avslöjar sanningen gör är att ge personen en chans att bestämma, vad personen sen väljer är upp till personen själv.


    Det som inte vet, vet inte. De flesta är lyckliga så. Det är en efterkonstruktion att påstå sig ha levt i en lögn om man faktiskt inte hade en aning. Så jo, lyckligt ovetande. Kanske lycklig i relationen just för att en affär pågick, vad vet vi. Otrogna påstå ju ofta det, att just otroheten ger ork till att vara den partnern vill att de ska vara.

    Du går verkligen igång på alla cylindrar och vägrar höra vad jag säger. Att du har så starka åsikter gör att människor omkring dig kommer att hålla med, för det är inte värt besväret att bråka om saken. Det får dig att tro att alla människor faktiskt håller med dig. De flesta orkar bara inte tjafsa med en person som går igång på det sätt du gör.
  • Tue 13 Oct 2020 21:35
    +4
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-13 18:34:01 följande:
    Det som inte vet, vet inte. De flesta är lyckliga så. Det är en efterkonstruktion att påstå sig ha levt i en lögn om man faktiskt inte hade en aning. Så jo, lyckligt ovetande. Kanske lycklig i relationen just för att en affär pågick, vad vet vi. Otrogna påstå ju ofta det, att just otroheten ger ork till att vara den partnern vill att de ska vara.

    Du går verkligen igång på alla cylindrar och vägrar höra vad jag säger. Att du har så starka åsikter gör att människor omkring dig kommer att hålla med, för det är inte värt besväret att bråka om saken. Det får dig att tro att alla människor faktiskt håller med dig. De flesta orkar bara inte tjafsa med en person som går igång på det sätt du gör.
    Otrohet är ett av de största moraliska svek du kan begå mot din partner.

    Du kan försöka vispa runt i grytan hur mycket du vill, men du kommer inte att förändra det faktumet ändå. Otrohet är fel eftersom man sviker den man säger sig älska.

    När man inte känner till otroheten känner man sig inte ledsen, men egentligen lever man inte ett äkta liv. Det kanske man också känner av litegrann. Om ingen berättar och man efter många år får veta sanningen finns risken att man inser att man i en stor del av sitt liv har levt i en lögn. Pusselbitarna faller på plats, och kanske har händelsen åstadkommit oreparabla skador med följden att man inte kan gå vidare i livet.

    Det finns andra hemligheter som människor har. Kanske någon t.ex. är en pedofil och våldtar fängslade barn i källaren på nätterna. Om vi antar att din partner vore sådan, skulle du föredra att få veta det tidigt, eller skulle du hellre leva "lycklig" men ovetandes? 
  • Tue 13 Oct 2020 21:59
    +4
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 16:11:17 följande:
    Jag skriver inte och frågar FL om jag gjorde rätt för två år sedan. Tryggheten att stå för det jag gör har jag redan och jag benämner saker vid sina rätta namn. Att jag är knäpp är ingen nyhet och det är en egenskap jag är stolt över och odlar. Kan garantera att jag gör saker och njuter av saker som de flesta här på FL inte ens har sett på film.

    Ditt sätt att resonera är skevt, anser jag. Du tror att du vet varför TS valde att informera om otroheten, fast du omöjligen kan veta det. Du kan inte skilja mellan vad du tror/gissar och vad du vet. Du blir obehagligt elak mot TS, som inte har gjort något fel. Han är inte den som varit otrogen och sårat sina medmänniskor.


    Du kallar vissa utvalda personer för "skvallerkärringar" för att de vidarebefordrar sanningsenlig information och samtidigt för du ett resonemang om att det finns en viss grupp "skvallerkärringar" och buntar ihop dem med andra som har sårat dig. 


    Det är ungefär samma stil av nyanslösa resonemang som får mindre intellektuella personer att förlägga all världens ondska på en enda grupp, som t.ex. judarna, kapitalisterna, muslimerna, USA-imperalisterna, etc. Det finns ett uppenbart sug att benämna de man ogillar med ett visst epitet, men sanningen är förstås så komplex att det finns bra och dåliga människor i alla former av grupper.

    Du hävdar också att alla som är bedragna har anledning att känna på sig detta, och i det fall de inte gör det, så är det ändå deras fel för att de har valt en narcissistisk partner. Det är oerhörda grova generaliseringar. I din värld är det självklart att alla personer har förmågan att läsa av subtila signaler och att alla de som är otrogna sänder ut sådana signaler. Det är förstås väldigt olika. Det är samtidigt inte de bedragna du ska lägga skulden på utan de som bedrar och som aktivt bidrar till att svika sin partner.

    De som har blivit ihop med narcissister och psykopater ska man tycka synd om, och det kan hända den bäste. Dessa personer är väldigt manipulativa och det är lätt att gå i fällan men svårt att ta sig därifrån. Skuldbelägg inte dem

  • Anonym (Anti-­rosa bubblo­r)
    Tue 13 Oct 2020 22:42
    +4

    Trams.

    Att bli ledsen för stunden för att någon ?skvallerkärring? spräcker ens rosa bubbla genom att tala om sanningen är knappast jämförbart med smärtan att bli förd bakom ljuset i flera år! Att bygga upp ett helt liv och bilda familj med fel person bara för att en dag få veta att den man är tillsammans med är en främmande person, och inte den de utgett sig för att vara,( den man förälskade sig i). Att få reda på att man lagt ner flera år på en lögn och en lögnare.

    Tack och lov för skvallerkärringar som ger en möjligheten att slippa lägga flera år på fel person, att istället få en chans att hitta den rätta. Tiden är kort nog för att berövas flera år med fel partner!

    Det heter att rycka bort plåstret snabbt ..Jag vilket alternativ jag föredrar.

  • Anonym (BBW)
    Wed 14 Oct 2020 04:34
    -2
    jrockyracoon skrev 2020-10-13 21:35:50 följande:

    Otrohet är ett av de största moraliska svek du kan begå mot din partner.

    Du kan försöka vispa runt i grytan hur mycket du vill, men du kommer inte att förändra det faktumet ändå. Otrohet är fel eftersom man sviker den man säger sig älska.

    När man inte känner till otroheten känner man sig inte ledsen, men egentligen lever man inte ett äkta liv. Det kanske man också känner av litegrann. Om ingen berättar och man efter många år får veta sanningen finns risken att man inser att man i en stor del av sitt liv har levt i en lögn. Pusselbitarna faller på plats, och kanske har händelsen åstadkommit oreparabla skador med följden att man inte kan gå vidare i livet.

    Det finns andra hemligheter som människor har. Kanske någon t.ex. är en pedofil och våldtar fängslade barn i källaren på nätterna. Om vi antar att din partner vore sådan, skulle du föredra att få veta det tidigt, eller skulle du hellre leva "lycklig" men ovetandes? 


    Detta var nog denna tråds dummaste inlägg.

    Vi bör ha väldigt klart för oss att vuxna människor som har en ömsesidig överenskommelse om att ha sex med varandra gör inget som är olagligt även om en eller flera av de inblandade råkar ha en relation med någon annan Person. Pedofili, olaga frihetsberövanden, våldtäkter och liknande är i högsta grad olagligt och självklart inget man går hem till någon partner och säger huru du lille vän vet du om vad din gubbe pysslar med i källaren. Man kontaktar självklart polisen om man har den minsta misstanke om dylika aktiviteter.
Svar på tråden Fruns älskare