• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    14005 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    14005

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (sådär­)
    Thu 15 Oct 2020 13:33
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 12:50:58 följande:
    Så den dag din vän berättar att hen haft en affär de senaste åren ... ja, vad gör du då? Är det skillnad på folk och folk även i ditt liv?
    Är det verkligen så svårt för dig att förstå att det existerar människor (ganska många faktiskt) som har integritet och bryr sig om andra på riktigt?

    Eller tror du på allvar att alla har lika skeva moraliska värderingar och är lika falska och egoistiska som du?
  • Anonym (BBW)
    Thu 15 Oct 2020 13:57
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 12:50:58 följande:

    Så den dag din vän berättar att hen haft en affär de senaste åren ... ja, vad gör du då? Är det skillnad på folk och folk även i ditt liv?


    Det är ett intressant moraliskt dilemma, speciellt om man får reda på det i förtroende och den som är otrogen är otrogen med en annan vän eller väns partner. I det läget är det väldigt skön att vara rätt avspänd i sitt sätt att se på vad man skall lägga sig och vad som är de berörda parternas sak att reda ut. Har hamnat i den situationen några gånger i swingerskretsar och kan lova att det är skön att inte känna ett behov av välja var man har sin lojalitet.
  • Anonym (sådär­)
    Thu 15 Oct 2020 14:15
    +2
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-15 13:57:08 följande:
    Det är ett intressant moraliskt dilemma, speciellt om man får reda på det i förtroende och den som är otrogen är otrogen med en annan vän eller väns partner. I det läget är det väldigt skön att vara rätt avspänd i sitt sätt att se på vad man skall lägga sig och vad som är de berörda parternas sak att reda ut. Har hamnat i den situationen några gånger i swingerskretsar och kan lova att det är skön att inte känna ett behov av välja var man har sin lojalitet.
    Jo det är alltid skönt att vara egoist och skita i andra, iaf till den dagen man själv sitter i skiten för då vill man ju såklart att alla ska rusa till ens undsättning Drömmer

    Har sett många såna människor genom åren, som tycker att sköt dig själv och skit i andra är en finfin livsfilosofi. Men av någon lustig anledning är det just dessa som sen gnäller högst av alla när de känner sig orättvist behandlade. Tyvärr får det ju oxå all uppmärksamhet de kräver eftersom det som tur är för dem finns andra som inte har samma egoistiska livsfilosofi och gärna hjälper andra. Och så går de omkring och tycker synd om sig själva ett tag och när känner sig bättre så återgår de till sin gamla vanliga egoism.
  • Anonym (Sad)
    Thu 15 Oct 2020 16:17

    Lever din exfru o killen hon var otrogen med ihop?

  • Anonym (Anti-­rosa bubblo­r)
    Thu 15 Oct 2020 17:11
    +1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-15 13:33:51 följande:
    Är det verkligen så svårt för dig att förstå att det existerar människor (ganska många faktiskt) som har integritet och bryr sig om andra på riktigt?

    Eller tror du på allvar att alla har lika skeva moraliska värderingar och är lika falska och egoistiska som du?
    Det känns som att egoismen alltmer blivit dagens trademark. Vilket både är sorgligt och skrämmande.

    En lärdom av denna tråd är att riktiga vänner inte växer på träd 
    , så bäst att ta vara på de vettiga man har.
  • Thu 15 Oct 2020 20:25
    +3
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 12:35:18 följande:
    Att våldta barn är ett grovt brott oavsett var eller när på dygnet det sker. Att ha sex med en person som vill ha sex är ett helt friskt beteende. Huruvida jag kan hantera att människor inte är hundraprocentigt öppna och ärliga med mig är upp till mig, men som regel är det inget jag förväntar mig, och för det allra mesta passar jag mig för att döma människor för hur de känner och tänker. Hittills har ytterst få haft för avsikt att just såra mig, deras tankar, känslor och vilja handlar extremt mycket oftare om dem själva, inte om mig. Förstår att det blir jobbigt om man går runt och tror att allt handlar om en själv. Det är verkligen något att jobba med, så blir smällar i livet lättare att ta, för de kommer att komma.
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-14 04:34:59 följande:
    Detta var nog denna tråds dummaste inlägg.

    Vi bör ha väldigt klart för oss att vuxna människor som har en ömsesidig överenskommelse om att ha sex med varandra gör inget som är olagligt även om en eller flera av de inblandade råkar ha en relation med någon annan Person. Pedofili, olaga frihetsberövanden, våldtäkter och liknande är i högsta grad olagligt och självklart inget man går hem till någon partner och säger huru du lille vän vet du om vad din gubbe pysslar med i källaren. Man kontaktar självklart polisen om man har den minsta misstanke om dylika aktiviteter.

    Båda av er missar poängen med mitt ursprungliga inlägg där jag undrade om ni skulle föredra att leva i ovisshet och vara "lyckliga" om er partner skulle våldta barn i källaren? 


    Om svaret på den frågan är nej, undrar jag varför? Ni är ju lyckliga och ovetandes.

    Frågan handlar alltså om man vill veta sanningen, eller om man vill leva i en lögn. Jag tror att svaret för de allra flesta blir att de väljer sanningen. Lögnens värld är otrygg, ohederlig och potentiellt skadlig för en själv och andra. Sanningen kan förvisso vara jobbig och svår, men den är samtidigt ofta den enda sunda vägen framåt mot något bättre.

    I den här tråden spinner en del personer en väv av bortförklaringar och osaklig argumentation som handlar om att man inte behöver ha någon moral eller empati/ansvar för andra. Den typen av argument blir säkert mer vanligt i ett individualistiskt samhälle där många glömmer bort hur beroende vi är av varandra. Hela vår existens bygger på att vi kan ta hänsyn till varandra och ta moraliska hänsyn. Utan moral slutar stora delar av vårt samhälle att fungera.

    För mig känns det sorgligt att personer med sådan energi ger uttryck för att behandla andra illa. Det går att förstå varför någon är otrogen, att känslorna blir så starka för en person att man sviker den helt och hållet. Men det är svårare att förstå någon som hävdar att man är i sin rätt att svika sin partner. Då har man verkligen lyckats tränga bort sin empati för andra.


  • Anonym (BBW)
    Thu 15 Oct 2020 20:34
    -3 +2
    jrockyracoon skrev 2020-10-15 20:25:47 följande:
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-14 04:34:59 följande:
    Detta var nog denna tråds dummaste inlägg.

    Vi bör ha väldigt klart för oss att vuxna människor som har en ömsesidig överenskommelse om att ha sex med varandra gör inget som är olagligt även om en eller flera av de inblandade råkar ha en relation med någon annan Person. Pedofili, olaga frihetsberövanden, våldtäkter och liknande är i högsta grad olagligt och självklart inget man går hem till någon partner och säger huru du lille vän vet du om vad din gubbe pysslar med i källaren. Man kontaktar självklart polisen om man har den minsta misstanke om dylika aktiviteter.
    Båda av er missar poängen med mitt ursprungliga inlägg där jag undrade om ni skulle föredra att leva i ovisshet och vara "lyckliga" om er partner skulle våldta barn i källaren? 

    Om svaret på den frågan är nej, undrar jag varför? Ni är ju lyckliga och ovetandes.

    Frågan handlar alltså om man vill veta sanningen, eller om man vill leva i en lögn. Jag tror att svaret för de allra flesta blir att de väljer sanningen. Lögnens värld är otrygg, ohederlig och potentiellt skadlig för en själv och andra. Sanningen kan förvisso vara jobbig och svår, men den är samtidigt ofta den enda sunda vägen framåt mot något bättre.

    I den här tråden spinner en del personer en väv av bortförklaringar och osaklig argumentation som handlar om att man inte behöver ha någon moral eller empati/ansvar för andra. Den typen av argument blir säkert mer vanligt i ett individualistiskt samhälle där många glömmer bort hur beroende vi är av varandra. Hela vår existens bygger på att vi kan ta hänsyn till varandra och ta moraliska hänsyn. Utan moral slutar stora delar av vårt samhälle att fungera.

    För mig känns det sorgligt att personer med sådan energi ger uttryck för att behandla andra illa. Det går att förstå varför någon är otrogen, att känslorna blir så starka för en person att man sviker den helt och hållet. Men det är svårare att förstå någon som hävdar att man är i sin rätt att svika sin partner. Då har man verkligen lyckats tränga bort sin empati för andra.
    Det är en milsvid skillnad på att ha överenskommen sex och att begå handlingar som är i högsta grad kriminella sakerna har inte med varandra att göra och kan således varken jämföras eller ställas mot varandra.
  • Thu 15 Oct 2020 21:25
    +3
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-15 20:34:19 följande:
    Det är en milsvid skillnad på att ha överenskommen sex och att begå handlingar som är i högsta grad kriminella sakerna har inte med varandra att göra och kan således varken jämföras eller ställas mot varandra.
    Menar du att du tycker det är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner är otrogen, men inte är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner våldtar barn i en källare?

    Kan du i så fall förklara varför det ena är bra och inte det andra. I båda fallen lever ju personen "lycklig". Varför är sanningen viktig att ta reda på i det ena fallet men inte i det andra?

    Eftersom du har en fixering på det juridiska, kan vi också låta detta ske i ett land där våldtäkt av barn inte är kriminellt, d.v.s. inget av dessa handlingar är kriminella i vårt hypotetiska exempel.

    Mitt svar är att man vill veta sanningen i båda exemplen, eftersom man då ges viktig information om ens partners personlighet och karaktärsdrag som man sedan kan använda för att fundera om den här personen uppnår tillräckliga kvalitéer för att fortsätta vara ens partner. Man vill inte investera flera år i onödan på en partner p.g.a. att någon tänkt att man var "lycklig" utan att få denna viktiga information innan.
  • Anonym (Jpfrr­)
    Thu 15 Oct 2020 21:33

    Jag lägger mig inte andras förhållande om jag inte är nära dem båda och vet med säkerhet att de skulle ?uppskatta? informationen. Känner jag person A men inte dess partner B, kanske har träffat honom ett par ggr, eller inte alls... och jag ser/får reda på att A är otrogen. Varför skulle jag berätta det för B? B kanske är ett riktigt svin som dessutom tar till misshandel när som. Vad händer då om B får reda på det? Näe ge fan i andras liv om ni inte har med bägge deras liv att göra från första början.

  • Anonym (Nja)
    Thu 15 Oct 2020 21:33
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-15 13:22:23 följande:

    Och så har vi då samma klassiska falska argumentation som vanligt.

    Man tar tar otrohet som innebär härlig sex för den som bedrar (ena sidan av myntet) och ett stor vidrigt jävla svek för den som bli bedragen (andra sidan av myntet). Och så skalar man av den fula sidan (svek, lögner och manipulation) och lägger fram frågeställningen som att den BARA handlar om sex... och alla som då tycker att det är fel med otrohet är då såklart är emot att folk har skön sex.

    Alltså, kan det bli mer patetiskt?

    Och så har vi nästa klassiska argument... otrohet är inte fel om man inte haft för avsikt att såra. Dvs man kan göra hur fan man vill mot andra människor fullt medveten om riskerna, och det är heeeelt ok så länge avsikten inte var att såra. Att du visste att det skulle såra och förnedra personen något enormt när skiten kom fram spelar ingen roll, bara din avsikt var att få dig ett knull så är det helt ok.

    Ibland undrar man hur fan vuxna människor kan resonera såhär snett?


    Vi tycker inte lika helt enkelt och du väljer att förvränga vad jag skriver för att få till snärtig effekt i ditt raljerande om vilken dålig människa jag är. Jag är inte och har aldrig varit otrogen, men jag tycker inte att det är en stor grej. Jag har blivit utsatt för andra alldeles fruktansvärda lögner och svek, men de har inte handlat om mig, det har handlat om den som ljuger och sviker, och jag väljer att inte ta åt mig så jävla mycket. Avsikten har inte varit att förstöra för mig, allt handlar inte om mig. Livet blir enklare med den insikten. Det du har svårt att förstå är att inte alla kräver fullständig perfektion av sina medmänniskor.
Svar på tråden Fruns älskare