• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    13977 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    13977

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (Nja)
    Thu 15 Oct 2020 21:40
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-15 13:33:51 följande:

    Är det verkligen så svårt för dig att förstå att det existerar människor (ganska många faktiskt) som har integritet och bryr sig om andra på riktigt?

    Eller tror du på allvar att alla har lika skeva moraliska värderingar och är lika falska och egoistiska som du?


    Nu förstår jag dig inte. Jag har enorm integritet och bryr mig om andra till den grad att jag många gånger tagit hårda smällar för mina nära. Jag hoppas att väldigt många har samma välvilliga inställning till sina medmänniskor som jag har, ditt aggressiva, dömande och otrevliga sätt är knappast ett föredöme.
  • Anonym (BBW)
    Thu 15 Oct 2020 21:41
    -3
    jrockyracoon skrev 2020-10-15 21:25:10 följande:

    Menar du att du tycker det är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner är otrogen, men inte är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner våldtar barn i en källare?

    Kan du i så fall förklara varför det ena är bra och inte det andra. I båda fallen lever ju personen "lycklig". Varför är sanningen viktig att ta reda på i det ena fallet men inte i det andra?

    Eftersom du har en fixering på det juridiska, kan vi också låta detta ske i ett land där våldtäkt av barn inte är kriminellt, d.v.s. inget av dessa handlingar är kriminella i vårt hypotetiska exempel.

    Mitt svar är att man vill veta sanningen i båda exemplen, eftersom man då ges viktig information om ens partners personlighet och karaktärsdrag som man sedan kan använda för att fundera om den här personen uppnår tillräckliga kvalitéer för att fortsätta vara ens partner. Man vill inte investera flera år i onödan på en partner p.g.a. att någon tänkt att man var "lycklig" utan att få denna viktiga information innan.


    För det första handlar tråden om huruvida man anser att det rätt eller fel att springa som en så kallad skvallerkärring eller inte vid otrohet. Våldtäkter på barn har inget med detta att göra. För det andra så är våldtäkter på barn och andra liknande liknande aktiviteter polisärenden och inget man springer hem till någon partner och berättar om för partnern skall få veta vad det är för en typ man har ett förhållande med. Frågan är så larvig i sammanhanget att jag inte tänker lägga mer energi på detta hur många gånger du än upprepar den.
  • Anonym (Min åsikt) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 21:52
    Anonym (Sad) skrev 2020-10-15 16:17:42 följande:

    Lever din exfru o killen hon var otrogen med ihop?


    Vet faktiskt inte och bryr mig inte heller.
  • Thu 15 Oct 2020 22:55
    +4
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-13 13:49:32 följande:
    Ställ dig gärna frågan vad var syftet med denna tråd. Den dag du ärligt kan svara på det så har du också hittat en del svar om dig själv och det som drev dig till att göra som du gjorde och den bekräftelse du sökte med att starta denna tråd. Jag är för min del så trygg i mig själv att jag aldrig söker bekräftelse hos andra, ser det bara som beröm att skvallerkärringar missförstår mig.

    Tror att du har rätt mycket trauma bonding i dig
    Om du vill få andra att lyssna så sluta använda nedsättande ord som "skvallerkäringar". Det verkar vara ett oförlöst trauma hos dig, så aggressivt som du strör det omkring dig.

    Nu psykoanalyserar jag hej vilt men det gör ju du också, mycket irriterande. Att andra inte tycker som du, det beror på att det är nåt fel på dom. 

    Så bara för att man startar en tråd för att man är nyfiken på vad andra tycker, så är man inte trygg i sig själv och söker bekräftelse hos andra? Låter säkrast att inte starta några trådar då.

    Om du inte söker bekräftelse hos andra, varför framför du dina åsikter här? För att du vill provocera? För att du viss sprida din visdom till oss andra dumbommar?
  • Anonym (jisse­s)
    Fri 16 Oct 2020 08:47
    jrockyracoon skrev 2020-10-15 20:25:47 följande:
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-14 04:34:59 följande:
    Detta var nog denna tråds dummaste inlägg.

    Vi bör ha väldigt klart för oss att vuxna människor som har en ömsesidig överenskommelse om att ha sex med varandra gör inget som är olagligt även om en eller flera av de inblandade råkar ha en relation med någon annan Person. Pedofili, olaga frihetsberövanden, våldtäkter och liknande är i högsta grad olagligt och självklart inget man går hem till någon partner och säger huru du lille vän vet du om vad din gubbe pysslar med i källaren. Man kontaktar självklart polisen om man har den minsta misstanke om dylika aktiviteter.

    Båda av er missar poängen med mitt ursprungliga inlägg där jag undrade om ni skulle föredra att leva i ovisshet och vara "lyckliga" om er partner skulle våldta barn i källaren? 


    Om svaret på den frågan är nej, undrar jag varför? Ni är ju lyckliga och ovetandes.

    Frågan handlar alltså om man vill veta sanningen, eller om man vill leva i en lögn. Jag tror att svaret för de allra flesta blir att de väljer sanningen. Lögnens värld är otrygg, ohederlig och potentiellt skadlig för en själv och andra. Sanningen kan förvisso vara jobbig och svår, men den är samtidigt ofta den enda sunda vägen framåt mot något bättre.

    I den här tråden spinner en del personer en väv av bortförklaringar och osaklig argumentation som handlar om att man inte behöver ha någon moral eller empati/ansvar för andra. Den typen av argument blir säkert mer vanligt i ett individualistiskt samhälle där många glömmer bort hur beroende vi är av varandra. Hela vår existens bygger på att vi kan ta hänsyn till varandra och ta moraliska hänsyn. Utan moral slutar stora delar av vårt samhälle att fungera.

    För mig känns det sorgligt att personer med sådan energi ger uttryck för att behandla andra illa. Det går att förstå varför någon är otrogen, att känslorna blir så starka för en person att man sviker den helt och hållet. Men det är svårare att förstå någon som hävdar att man är i sin rätt att svika sin partner. Då har man verkligen lyckats tränga bort sin empati för andra.


    Jag försvarar verkligen inte otrohet och hör till dem som tycker att ts gjorde rätt. Dock tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att vara ovetande om att partnern begått ett av de värsta brott som finns och att vara ovetande om att han eller hon har haft sex med någon annan. Att dra in såna liknelser drar bara ner debatten på en låg nivå.
  • Fri 16 Oct 2020 09:04
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 12:50:58 följande:
    Så den dag din vän berättar att hen haft en affär de senaste åren ... ja, vad gör du då? Är det skillnad på folk och folk även i ditt liv?
    Jag skulle försöka förmå vännen att själv berätta först.
    Det bästa är ju såklart att få höra det från sin egen partner.
    Ärlighet varar längst och chansen att reparera förhållandet ökar ju om partnern är ärlig och står för det h*n har gjort.
  • Anonym (Jobbi­gt läge)
    Fri 16 Oct 2020 10:03
    molly50 skrev 2020-10-16 09:04:02 följande:

    Jag skulle försöka förmå vännen att själv berätta först.

    Det bästa är ju såklart att få höra det från sin egen partner.

    Ärlighet varar längst och chansen att reparera förhållandet ökar ju om partnern är ärlig och står för det h*n har gjort.


    Det är ju det självklart sättet att börja på. Men om man skall följa den gängse uppfattningen hör på FL om personer som är otrogna så är det ovanligt ondsinta individer som aldrig kommer att erkänna, inte ens under pistolhot om dom så blir tagna på bar gärning. Så valet kommer att stå mellan att svika en väns förtroende i att inte berätta eller att lätta det egna samvetet med att avslöja en otrohet. Du skrev i ett annat svar att vänner sviker man inte. Hur långt är du beredd att gå i detta.
  • Anonym (Anti-­rosa bubblo­r)
    Fri 16 Oct 2020 10:21
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2020-10-16 10:03:27 följande:
    Det är ju det självklart sättet att börja på. Men om man skall följa den gängse uppfattningen hör på FL om personer som är otrogna så är det ovanligt ondsinta individer som aldrig kommer att erkänna, inte ens under pistolhot om dom så blir tagna på bar gärning. Så valet kommer att stå mellan att svika en väns förtroende i att inte berätta eller att lätta det egna samvetet med att avslöja en otrohet. Du skrev i ett annat svar att vänner sviker man inte. Hur långt är du beredd att gå i detta.
    Jag hade inte fortsatt Vara vän med en som gillar att gå bakom ryggen på den de påstår sig älska. Om hen kan göra så mot sin partner kan hen göra så mot mig. Om hen inte hade berättat hade jag nog avslutat den vänskapen. Kan folk avsluta relationer med män som röstar på SD för att de har fel värderingar, är det väl inte konstigare att avsluta en vänskap som är mot ens värderingar?

    Om hen väljer att berätta för sin partner så hade jag kanske omvärderat mitt beslut.
  • Fri 16 Oct 2020 10:26
    +1
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2020-10-16 10:03:27 följande:
    Det är ju det självklart sättet att börja på. Men om man skall följa den gängse uppfattningen hör på FL om personer som är otrogna så är det ovanligt ondsinta individer som aldrig kommer att erkänna, inte ens under pistolhot om dom så blir tagna på bar gärning. Så valet kommer att stå mellan att svika en väns förtroende i att inte berätta eller att lätta det egna samvetet med att avslöja en otrohet. Du skrev i ett annat svar att vänner sviker man inte. Hur långt är du beredd att gå i detta.
    Jag har varit i den situationen där jag kände båda.
    Han var otrogen och jag gav honom ultimatumet att själv berätta eller så skulle jag göra det.
    När han inte berättade så gjorde jag det.
    Ja,jag kanske svek honom.
    Men det var inget mot vad han gjorde med henne.
  • Anonym (Jobbi­gt läge)
    Fri 16 Oct 2020 10:36
    -1
    molly50 skrev 2020-10-16 10:26:20 följande:

    Jag har varit i den situationen där jag kände båda.

    Han var otrogen och jag gav honom ultimatumet att själv berätta eller så skulle jag göra det.

    När han inte berättade så gjorde jag det.

    Ja,jag kanske svek honom.

    Men det var inget mot vad han gjorde med henne.


    Bra då vet vi att snacket om att vänner sviker man inte var tomt snack. Det finns alltså lägen där det är ok att göra något som står i strid med sina moraliska värderingar för att följa en värdering som man tycker står högre. Tycker du då att det är så konstigt att människor som har värderingar om att inte lägga sig i andras liv och att inte skvallra väljer att se mellan fingrarna om man vet om att någon är otrogen väljer den moraliska värdering som dom sätter högre.
Svar på tråden Fruns älskare