• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    14166 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    14166

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:18
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 21:40:21 följande:
    Nu förstår jag dig inte. Jag har enorm integritet och bryr mig om andra till den grad att jag många gånger tagit hårda smällar för mina nära. Jag hoppas att väldigt många har samma välvilliga inställning till sina medmänniskor som jag har, ditt aggressiva, dömande och otrevliga sätt är knappast ett föredöme.
    Intressant att du säger att du bryr dig om dina närmsta samtidigt som förvarar att svika, ljuga för och manipulera sina närmsta.

    Fast nu gäller iof inte frågeställningen enbart sina närmsta utan även folk man inte känner där du och vissa andra anser att man absolut inte får hjälpa människor man inte känner utan det är sköt dig själv och skit i andra som gäller då.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:31
    +2
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2020-10-16 10:36:20 följande:
    Bra då vet vi att snacket om att vänner sviker man inte var tomt snack. Det finns alltså lägen där det är ok att göra något som står i strid med sina moraliska värderingar för att följa en värdering som man tycker står högre. Tycker du då att det är så konstigt att människor som har värderingar om att inte lägga sig i andras liv och att inte skvallra väljer att se mellan fingrarna om man vet om att någon är otrogen väljer den moraliska värdering som dom sätter högre.
    Mmm intressant vinkling, men att likställa att avslöja sanningen med att dölja sanningen håller inte. Att avslöja sanningen är en moralisk korrekt handling. Att dölja sanningen är en omoralisk handling. Du försöker göra en moralisk och en omoralisk handling till en och samma sak vilket inte håller.

    Båda gör ett val, men där slutar likheterna. Vad man sen väljer avgör om man agerar moralisk eller omoraliskt. Båda följer sina värderingar men den enes värderingar är moraliska och den andras omoraliska.

    Dessutom tycker jag inte ens man kan påstå att Molly svek sin vän eftersom hon gav vännen en chans att själv berätta.
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 11:35
    -2
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 11:31:04 följande:

    Mmm intressant vinkling, men att likställa att avslöja sanningen med att dölja sanningen håller inte. Att avslöja sanningen är en moralisk korrekt handling. Att dölja sanningen är en omoralisk handling. Du försöker göra en moralisk och en omoralisk handling till en och samma sak vilket inte håller.

    Båda gör ett val, men där slutar likheterna. Vad man sen väljer avgör om man agerar moralisk eller omoraliskt. Båda följer sina värderingar men den enes värderingar är moraliska och den andras omoraliska.

    Dessutom tycker jag inte ens man kan påstå att Molly svek sin vän eftersom hon gav vännen en chans att själv berätta.


    Ja men nu gör du misstaget att tro att din moraliska skala är universell och det kan jag garantera dig att den inte är. Att Molly svek en vän och ett förtroende är självklart.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:36
    +2
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2020-10-16 10:03:27 följande:
    Det är ju det självklart sättet att börja på. Men om man skall följa den gängse uppfattningen hör på FL om personer som är otrogna så är det ovanligt ondsinta individer som aldrig kommer att erkänna, inte ens under pistolhot om dom så blir tagna på bar gärning. Så valet kommer att stå mellan att svika en väns förtroende i att inte berätta eller att lätta det egna samvetet med att avslöja en otrohet. Du skrev i ett annat svar att vänner sviker man inte. Hur långt är du beredd att gå i detta.
    Att tro att en person som är otrogen inte kommer berätta självmant är inte konstigt alls eftersom det är precis så det är i 99.9999999% av fallen. Det är en rationell slutsats.

    Dessutom har du inte alltid möjlighet att be personen berätta själv. Möjligen med vänner men inte med personer du inte känner.

    Att be en vän berätta sanningen är inte att svika sin vän. 
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:41
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 11:35:56 följande:
    Ja men nu gör du misstaget att tro att din moraliska skala är universell och det kan jag garantera dig att den inte är. Att Molly svek en vän och ett förtroende är självklart.
    Den är universell, faktum är att stor del av vår demokrati bygger på att sanningar avslöjas, det är tex det som är journalister gör och är anledningen till att de är så viktiga för en demokrati och varför de oxå är de första diktatorer ger sig på.

    Det är snarare du som (precis som alla omoraliska människor gör) lever i inbillningen att du kan hitta på din egen moral lite som det passar dig förs stunden och tror att det kommer accepteras av omvärlden.
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 11:44
    -1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 11:36:50 följande:

    Att tro att en person som är otrogen inte kommer berätta självmant är inte konstigt alls eftersom det är precis så det är i 99.9999999% av fallen. Det är en rationell slutsats.

    Dessutom har du inte alltid möjlighet att be personen berätta själv. Möjligen med vänner men inte med personer du inte känner.

    Att be en vän berätta sanningen är inte att svika sin vän. 


    Att be vännen berätta är självklart inte att svika. Sveket är att föra vidare information man fått i förtroende.
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 11:47
    -1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 11:41:03 följande:

    Den är universell, faktum är att stor del av vår demokrati bygger på att sanningar avslöjas, det är tex det som är journalister gör och är anledningen till att de är så viktiga för en demokrati och varför de oxå är de första diktatorer ger sig på.

    Det är snarare du som (precis som alla omoraliska människor gör) lever i inbillningen att du kan hitta på din egen moral lite som det passar dig förs stunden och tror att det kommer accepteras av omvärlden.


    Ja, du är bra rolig du. Hoppas bara att du inte drinkar i din egen självgodhet för det skull ju vara en jätteförlust för mänskligheten.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:56
    +2
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-15 21:41:57 följande:
    För det första handlar tråden om huruvida man anser att det rätt eller fel att springa som en så kallad skvallerkärring eller inte vid otrohet. Våldtäkter på barn har inget med detta att göra. För det andra så är våldtäkter på barn och andra liknande liknande aktiviteter polisärenden och inget man springer hem till någon partner och berättar om för partnern skall få veta vad det är för en typ man har ett förhållande med. Frågan är så larvig i sammanhanget att jag inte tänker lägga mer energi på detta hur många gånger du än upprepar den.
    Våldtäkt på barn eller vilken annan handling som helst är absolut relevant om liknelsen används i syfte att belysa vikten av att avslöja sanningen.

    Att du sen slugt hela tiden snackar bort liknelser och genom att tolka dem bokstavligen är snarare ett argumentationsfel du gör. För liknelser är liknelser inte och bör absolut inte tolkas bokstavligen. När man säger att man fick äta en bajsmacka så menar man givetvis inte att man bokstavligen åt en skitkorv mellan två bröd.

    Så varken frågan eller liknelserna är larviga, det som onekligen är enormt larvigt är ditt cyniska och väldigt falska sätt att argumentera.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 11:58
    +2
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 11:47:52 följande:
    Ja, du är bra rolig du. Hoppas bara att du inte drinkar i din egen självgodhet för det skull ju vara en jätteförlust för mänskligheten.
    Ja du är rolig du Stina, för du snackar hela tiden bort sakliga argument med bulshit utan grund.

    Din egen omoral är i allra högsta grad en förlust för mänskligheten. 
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 12:03
    -1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 11:58:59 följande:

    Ja du är rolig du Stina, för du snackar hela tiden bort sakliga argument med bulshit utan grund.

    Din egen omoral är i allra högsta grad en förlust för mänskligheten. 


    Ja visst är den, för hur skull vår demokrati klara sig om folk inte avslöjade för journalisterna på Expressen när grannen har en älskare med sig in i sängkammaren.
Svar på tråden Fruns älskare