• Anonym (Min åsikt)
    Mon 12 Oct 2020 15:27
    14178 visningar
    435 svar
    -1 +10
    435
    14178

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 12:08
    +2
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 12:03:19 följande:
    Ja visst är den, för hur skull vår demokrati klara sig om folk inte avslöjade för journalisterna på Expressen när grannen har en älskare med sig in i sängkammaren.
    Ja hur skulle samhället vara om alla var lika omoraliska som du? Man bävar inför tanken Rynkar på näsan

    Men vilken tur att det finns många andra som inte är lika omoraliska som du, det ger en hopp för framtiden Solig
  • Fri 16 Oct 2020 12:11
    +2
    Anonym (Starka känslor) skrev 2020-10-14 08:36:55 följande:

    ...och vad är felet med hämnd i just fallet otrohet anser du?
    Många otrogna brukar försvara sig med att "känslorna blev för starka" och "blev tvungen att agera på känslorna".

    Förälskelse är en grundläggande stark känsla, men så är även hämnd.
    Båda ligger naturligt i varje människas inre.
    Om man som TS blir lurad, bedragen, förminskad och förödmjukad så är det väl tämligen självklart att den basala känslan hämnd är ett givet alternativ.

    Om det sedan var en kombination av hämnd, och viljan att göra rätt, i just detta fallet och informera motpartens fru låter jag vara osagt, i vilket fall....   

    Till TS: Gott jobbat och helt rätt gjort!    


    Ja, varför förväntar man sig av den bedragne att den ska agera moget och storsint? Om otrohet är förståeligt och förlåtligt, så är hämnd det också.

    Frågan är om det är positivt för den andra bedragna parten. I detta fall var det så. När skulle det vara negativt? Om frun varit väldigt labil och skulle blivit så förtvivlad att hon tog livet av sig. Men det känns rätt långsökt.
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 12:23
    Xenia skrev 2020-10-16 12:11:55 följande:

    Ja, varför förväntar man sig av den bedragne att den ska agera moget och storsint? Om otrohet är förståeligt och förlåtligt, så är hämnd det också.

    Frågan är om det är positivt för den andra bedragna parten. I detta fall var det så. När skulle det vara negativt? Om frun varit väldigt labil och skulle blivit så förtvivlad att hon tog livet av sig. Men det känns rätt långsökt.


    Finns tyvärr många andra scenarier och också faktiska händelser där behovet av att komma med avslöjanden har ställt till det. Vet minst två kvinnor som levde i väldigt misserabla relationer som dom inte orkade bryta sig ur där avslöjanden om otrohet slutade med sjukhusvistelse. I dessa fall har i alla fall jag min empati med kvinnorna som blev misshandlade även om orsaken till misshandeln var att dom haft lite nöje vid sidan om. Så även om syftet kan tyckas gott kan man bidra till en katastrof. Inget jag vill ha på mitt samvete men det är förmodligen bara jag och någon till som resonerar så fruktansvärt omoraliskt i världen.
  • Anonym (jisse­s)
    Fri 16 Oct 2020 12:53
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 11:56:35 följande:

    Våldtäkt på barn eller vilken annan handling som helst är absolut relevant om liknelsen används i syfte att belysa vikten av att avslöja sanningen.

    Att du sen slugt hela tiden snackar bort liknelser och genom att tolka dem bokstavligen är snarare ett argumentationsfel du gör. För liknelser är liknelser inte och bör absolut inte tolkas bokstavligen. När man säger att man fick äta en bajsmacka så menar man givetvis inte att man bokstavligen åt en skitkorv mellan två bröd.

    Så varken frågan eller liknelserna är larviga, det som onekligen är enormt larvigt är ditt cyniska och väldigt falska sätt att argumentera.


    Hur viktigt det är att avslöja sanningen beror dock på hur allvarliga saker det är som ska avslöjas. Därför fungerar inte liknelsen med våldtäkt på barn.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 13:02
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 12:03:19 följande:
    Ja visst är den, för hur skull vår demokrati klara sig om folk inte avslöjade för journalisterna på Expressen när grannen har en älskare med sig in i sängkammaren.
    Ser att du delar andra omoralens väktares förkärlek till cynisk och falsk argumentation. 
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 13:05
    +2
    Anonym (jisses) skrev 2020-10-16 12:53:55 följande:
    Hur viktigt det är att avslöja sanningen beror dock på hur allvarliga saker det är som ska avslöjas. Därför fungerar inte liknelsen med våldtäkt på barn.
    Så du menar att ha blivit bedragen i 5 år av sin partner inte är viktigt?

    Dessutom avgörs viktighetsgraden inte av den som berättar eller den som undanhåller utan av den som är drabbad. Och enda sättet för personen att öht kunna avgöra hur viktigt eller oviktigt det är, är genom att personen får reda på sanningen
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 13:13
    +2
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 12:23:10 följande:
    Finns tyvärr många andra scenarier och också faktiska händelser där behovet av att komma med avslöjanden har ställt till det. Vet minst två kvinnor som levde i väldigt misserabla relationer som dom inte orkade bryta sig ur där avslöjanden om otrohet slutade med sjukhusvistelse. I dessa fall har i alla fall jag min empati med kvinnorna som blev misshandlade även om orsaken till misshandeln var att dom haft lite nöje vid sidan om. Så även om syftet kan tyckas gott kan man bidra till en katastrof. Inget jag vill ha på mitt samvete men det är förmodligen bara jag och någon till som resonerar så fruktansvärt omoraliskt i världen.
    Eller hur, för vi tror ju säkert att dina oerhört långsökta exempel är anledningen till att du avtår från att berätta... Drömmer

    Dessutom är det ganska talande hur du väljer att kalla otrohet för "lite nöje vid sidan av" istället för "svek, lögner och manipulation"
  • Anonym (Stina­)
    Fri 16 Oct 2020 13:49
    -1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-16 13:05:21 följande:

    Så du menar att ha blivit bedragen i 5 år av sin partner inte är viktigt?

    Dessutom avgörs viktighetsgraden inte av den som berättar eller den som undanhåller utan av den som är drabbad. Och enda sättet för personen att öht kunna avgöra hur viktigt eller oviktigt det är, är genom att personen får reda på sanningen


    Du tycks helt sakna förmågan att sätta saker i rätt perspektiv. Du har haft en partner som har haft sex utan att du fått vara med, större en så är det inte. Du har inte suttit fången, blivit våldtagen eller misshandlats under dessa år på grund av din partners handling. Det enda som hänt är att du fått din stolthet lite tilltuffsad när du fick reda på att din partner haft någon annan vid sidan om. Knappast något världsavslöjande som skulle ge en journalist stora journalistpriset eller ett hot mot demokratin eller världsfreden. Kanske en katastrof i din lilla värld men i ett större sammanhang en mycket obetydlig händelse.
  • Fri 16 Oct 2020 14:06
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-12 21:13:02 följande:
    Är man så dålig på att välja parter att man inte känner när något är fel får man skylla sig själv om man blir bedragen under en längre tid utan att märka det.
    Blame the victim bara! Du resonerar som en älskarinna nyligen "kan hon inte tillfredsställa sin man så får hon skylla sig själv". Dvs när någon är otrogen så är det den bedragas fel. "Är man inte tillräckligt känslig för att märka det får man skylla sig själv."

    Det är du som är fördömande och trögfattad här. Det finns de som inte kan tänka sig att vara otrogna själva och tror att partnern är likadan. De kan ibland vara irriterade på partnern. De kan ha mindre tid för partnern el tvärtom när det är körigt på jobbet. Men att vara otrogen finns inte på kartan. "Hen är den ende för mig och tvärtom, det är vi för alltid."

    Det är väldigt lätt att bedra någon som litar fullt och fast på en.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 16 Oct 2020 14:24
    +2
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 13:49:51 följande:
    Du tycks helt sakna förmågan att sätta saker i rätt perspektiv. Du har haft en partner som har haft sex utan att du fått vara med, större en så är det inte. Du har inte suttit fången, blivit våldtagen eller misshandlats under dessa år på grund av din partners handling. Det enda som hänt är att du fått din stolthet lite tilltuffsad när du fick reda på att din partner haft någon annan vid sidan om. Knappast något världsavslöjande som skulle ge en journalist stora journalistpriset eller ett hot mot demokratin eller världsfreden. Kanske en katastrof i din lilla värld men i ett större sammanhang en mycket obetydlig händelse.
    Det är snarare du som inte verkar kunna tänka utanför din egen lilla värld. Det handlar absolut inte enbart om att personen haft sex som du envist försöker få det till. Det handlar faktiskt inte ett skit om sex öht utan om att personen gått bakom ryggen ljugit och manipulerat sin partner för att kunna ha sex med andra. DET är den verkliga problematiken med otrohet, inte sex.

    Men det tror jag att du egentligen mycket väl förstår, för var det inte precis de frågorna du vägrat svara på?

    1) är det skillnad på att knulla andra med sin partners medgivande och utan?

    2) Är det ok att gå bakom ryggen på sin partner?

    3) Är det ok att ljuga för sin partner?

    4) Är det ok att manipulera sin partner?

    Men det går ju bra att spela dum, vägra svara på dessa enkla frågor och fortsätta låtsas som att det bara handlar om sex.... dvs cynisk och falsk argumentation.
Svar på tråden Fruns älskare