• Anonym (Min åsikt)

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • jrockyracoon
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-15 21:41:57 följande:
    För det första handlar tråden om huruvida man anser att det rätt eller fel att springa som en så kallad skvallerkärring eller inte vid otrohet. Våldtäkter på barn har inget med detta att göra. För det andra så är våldtäkter på barn och andra liknande liknande aktiviteter polisärenden och inget man springer hem till någon partner och berättar om för partnern skall få veta vad det är för en typ man har ett förhållande med. Frågan är så larvig i sammanhanget att jag inte tänker lägga mer energi på detta hur många gånger du än upprepar den.
    Missade du att jag skrev att i det land där våldtäkten sker är det inte olagligt?

    Jag håller med dig och andra om att våldtäkt på barn är mycket värre än otrohet, men det betyder inte att exemplet inte är intressant.

    Framförallt för att det belyser det faktum att många inte kan tänka sig att "leva lyckliga" ovetandes när de blir bedragna på åtminstone vissa sanningar. Inte ens ni som propagerar för det själva verkar vilja bli bedragna på sanningen i extrema situationer.

    Frågan som då uppstår är när det är "ok" att låta någon leva utan sanningen och när det är inte det. En annan fråga blir vem det är som har rätt att avgöra att det är bättre för en person att leva lycklig "ovetandes" för en viss typ av händelse. Man kan givetvis inte säkert veta att en person vill leva lycklig ovetandes utan att avslöja förhållandena. Ni som samtidigt pratar om att moralen skiljer sig åt för olika personer och grupper inser säkert svårigheterna i att generalisera och hävda att alla personer inte vill veta sanningen när det gäller otrohet. Att säga att det är bättre att leva lycklig ovetandes, är inte en generell sanning.

    Jag noterar för övrigt efter att ha läst de senaste inläggen att många av de som argumenterar för att otrohet inte är särskilt fel, samtidigt använder sig av många personangrepp istället för saklig diskussion. Det verkar också som att några av er beskriver ett liv fullt av svek, sexuella utsvävanden och ja, ganska trasiga personligheter.

    En hypotes för att förklara detta skulle kunna vara att om man blir utsatt för många svek från andra kanske man lär sig att tränga undan sina känslor av besvikelse och sorg. Man blir kanske så avtrubbad att man stänger ner sina känslor för att undvika att bli sårad (undvikande anknytning). När man sedan sätter sig in i andra människors situation misslyckas man med att känna empati eftersom man själv i samma situation skulle stänga av sina känslor. På det sättet riskerar man att bidra till fler övergrepp trots att man själv har varit utsatt för samma sak och egentligen borde önska andra ett bättre öde.
  • jrockyracoon
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 19:20:56 följande:
    I din lilla rosa värld är det kanske så. I min värld är det inte så enkelt alla gånger.

    Förmodar att du inte jobbat i organisationer för att hjälpa offer för våld i när relationer. Kan garantera att det ger lite perspektiv och dessa perspektiv är inte alltid rosa dunkuddar och enkla val.
    Att vara systematisk otrogen är ibland också en form av medvetet psykiskt våld. Det är t.ex. vanligt hos psykopater och en del i att bryta ner sin partner...

    Man lever väl inte i en rosa värld för att man ger rådet att "försöka" prata i en relation och att man behöver hitta lösningar om det uppstår problem. Givetvis kan det vara svårt att lämna en relation där man blir misshandlad, men det är ändå ett bra råd att försöka göra något åt det, t.ex. söka hjälp.
  • molly50
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 19:20:56 följande:
    I din lilla rosa värld är det kanske så. I min värld är det inte så enkelt alla gånger.

    Förmodar att du inte jobbat i organisationer för att hjälpa offer för våld i när relationer. Kan garantera att det ger lite perspektiv och dessa perspektiv är inte alltid rosa dunkuddar och enkla val.
    Jag har inte jobbat i en sådan organisation.
    Däremot har jag hjälpt nära vänner som befunnit sig i en sådan relation och har själv också levt i en destruktiv relation med misshandel och sjuklig svartsjuka,
    Så man behöver inte ha jobbat med det för att få perspektiv.
    Jag har dessutom råkat ut för andra trauman i mitt liv såsom att förlora min pappa. (Och det var alldeles innan jag hamnade i den destruktiva relationen vilket gjorde att jag inte gavs möjlighet att få riktigt utlopp för min sorg)
    Men det betyder inte att jag tycker att otrohet är mer ok för det.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-16 19:15:23 följande:
    Jag har aldrig legat utan min partners medgivande om vi bortser från en liten dum grej med en kille och en tjej när jag var 14 och killen trodde att vi var exklusiva, han trodde det jag var av en annan uppfattning, Min flickvän har haft sex med andra utan mitt medgivande och det var självklart lite jobbigt att reda ut men inte något stort trauma så vi har för länge sedan kramats och talat ut om detta. Jämfört med när vi var nära att förlora min flickväns dotter i cancer och när jag förlorade mina föräldrar och min mormor i en trafikolycka så är otroheten en bagatell kan du äntligen försöka fatta att otoheten som du råkade ut för var tydligen ett trauma i ditt liv i mitt liv var den grej min flickvän gjorde ingen stor sak. Vi är helt enkelt lite olika där och har därför väldigt olika synsätt sedan kan du tro att du har patent på moral och att din moral är den enda rätta hur mycket du vill. Kan bara säga välkommen ut i den stora världen den sker inte framför skärmen och Wikipedia.
    Är du läskunnig öht Stina? För det här måste vara 75:e gången du svarar något helt annat än vad jag frågat.

    Jag har inte frågat dig om DU knullat någon annan utan din partners medgivande.
    Jag frågade dig om du tycker det är någpn skillnad mellan att knulla andra med sin partners medgivande och utan. Och om du tycker det är ok att gå bakom ryggen på, ljuga gör och manipulera sin partner?
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2020-10-16 19:14:38 följande:
    Ja,vi lär nog inte få något rakt svar på den frågan av henne.
    Nej, vi lär nog inte få det, och vi vet nog alla varför Flört
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-18 23:20:45 följande:
    Nej, vi lär nog inte få det, och vi vet nog alla varför Flört
    Precis.
  • Anonym (1019)

    Det beror kanske på i vilken form otroheten varit men avslöjandet av min mans otrohet hade jag kunnat vara utan. Jag hade hellre fortsatt leva lyckligt ovetande och det fick hon veta. Det var endast av egoistiska motiv och knappast för min skull hon avslöjade det, oavsett vad hon uppgav som anledning.

    Man bör tänka sig för mer än en gång innan man avslöjar en sådan sak. I de flesta fall känner man inte personen i fråga vars liv man ställer på ända. Man känner inte till deras livssituation eller hur deras förhållande är. Tänk om personen i fråga mår inte är psykiskt stabil och ditt brev/mess/samtal med avslöjandet är vad som får personen att ta steget att ta livet av sig. Tänk om det finns ett sjukt barn i familjen som upptar deras tid och kraft och så kommer du med ett avslöjande som knappast är vad hen behöver i sitt liv. Bara två exempel på hur ovälkommet ett avslöjande kan vara. Man bör även tänka på om det verkligen är för personen i frågas skull man gör avslöjandet eller din egen.

  • Anonym (FruL)
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-12 17:38:18 följande:

    Och vad är det för fel på hämnd? i de fallen som talas om här har ju dem bedragne varit tacksam för infon. Två flugor i samma smäll


    Vad det är för fel på hämd? Skojar du eller. Sen när har hämd varit bra?
  • Anonym (FruL)

    Jag hade blivit sk*tförbannad på den som ansåg ha rätten att blanda sig i mitt liv på det sättet. Om din fru varit otrogen mot dig men min man får du se till att lösa det på ditt sätt - men tvinga inte in mig i din lösning. Lägg av att blanda er i andras liv - för du kan aldrig veta hur det ser ut där. Försiktighetsprincipen måste råda i fall som detta. Skärpning.

  • Anonym (FruL)
    Anonym (1019) skrev 2020-10-19 13:07:21 följande:

    Det beror kanske på i vilken form otroheten varit men avslöjandet av min mans otrohet hade jag kunnat vara utan. Jag hade hellre fortsatt leva lyckligt ovetande och det fick hon veta. Det var endast av egoistiska motiv och knappast för min skull hon avslöjade det, oavsett vad hon uppgav som anledning.

    Man bör tänka sig för mer än en gång innan man avslöjar en sådan sak. I de flesta fall känner man inte personen i fråga vars liv man ställer på ända. Man känner inte till deras livssituation eller hur deras förhållande är. Tänk om personen i fråga mår inte är psykiskt stabil och ditt brev/mess/samtal med avslöjandet är vad som får personen att ta steget att ta livet av sig. Tänk om det finns ett sjukt barn i familjen som upptar deras tid och kraft och så kommer du med ett avslöjande som knappast är vad hen behöver i sitt liv. Bara två exempel på hur ovälkommet ett avslöjande kan vara. Man bör även tänka på om det verkligen är för personen i frågas skull man gör avslöjandet eller din egen.


    Exakt. Alltså vem tror man att man är egentligen? Jag blir så provocerad.
Svar på tråden Fruns älskare