• Anonym (Min åsikt)

    Fruns älskare

    När det kom fram att min fru varit otrogen så kontaktade jag självklart mannens fru och informerade henne.

    Hon blev så klart förossad/ledsen/arg osv men hon tackade mig för att jag meddelade henne detta.

    Jag läser här att flera resonerar som så att "jag lägger mig inte i deras förhållande"? Varför?

    För mig var det självklart att informera henne om vilket arsel hennes man var!!

    Åsikter, hur gjorde du eller hur skulle du göra...?

  • Svar på tråden Fruns älskare
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Dina) skrev 2020-10-21 11:52:48 följande:
    Så du tror på fullaste allvar att de 9/10 som hade velat veta inte kan reagera på samma sätt om de senare får reda på att andra vetat om att de blev bedragna?

    Du har en otrolig förmåga att BARA utgå från DIG när du resonerar. Jag tänker precis som Molly. Om min partner bedragit mig så har hen våldfört sig på den allra mest grundläggande principen i vår relation, ärlighet. Finns inte den grunden så rasar hela huset. I mina relationer är ärligheten grunden som hela huset står på och som man bygger ifrån. Relationen är inte värd ett skvatt för mig om ärligheten inte finns där. Huset finns inte utan grund.

    Jag förstår att du resonerar annorlunda. Det är helt okej. Men du kan verkligen inte tala för någon annan än dig själv i den här frågan. Precis som jag bara kan tala för mig själv. Konstigt nog verkar det vara fler som resonerar som jag.
    Jag tror i princip inte att folk vänder sig mot att du tänker annorlunda (än de flesta) utan att du med sådan ihärdig tvärsäkerhet tror dig att veta vad som är bäst för alla andra. På ett sätt är du precis samma skrot och korn som de som berättar om otrohet av hämnd. Du låter bli att berätta på grund av din egocentriska bild av att alla ska vara som du.
  • aldrig otrogen

    Hej Jag tycker att Stina borde läsa mitt inlägg från tidigare ?Svart Sensmoral ? Det kanske kan ge ett annat perspektiv på vad otrohet kan ställa till med

  • Anonym (Stina)
    aldrig otrogen skrev 2020-12-10 19:02:10 följande:

    Hej Jag tycker att Stina borde läsa mitt inlägg från tidigare ?Svart Sensmoral ? Det kanske kan ge ett annat perspektiv på vad otrohet kan ställa till med


    Det gör det inte. Är alldeles för osentimental och brutal i min övertygelse om att man är på tok för osäker i sin självbild och för beroende av bekräftelse från sin partner om otrohet ställer till livet på det sätt som det gör för vissa.
  • Anonym (Naivt)
    aldrig otrogen skrev 2020-12-10 19:02:10 följande:

    Hej Jag tycker att Stina borde läsa mitt inlägg från tidigare ?Svart Sensmoral ? Det kanske kan ge ett annat perspektiv på vad otrohet kan ställa till med


    Lite väl naivt. Lisa och du är väldigt olika och ser förmodligen helt olika på saker och ting och värderar handlingar på helt olika sätt. Hon har sin syn och du har din syn. Tro att du gör klok i att acceptera att hon aldrig kommer att se på saken på ditt sätt och någon empati kommer du aldrig att få från henne utan endast kommentarer av typ ryck upp dig och ta tag i ditt liv.
  • Anonym (/)
    Anonym (Naivt) skrev 2020-12-11 10:04:38 följande:

    Lite väl naivt. Lisa och du är väldigt olika och ser förmodligen helt olika på saker och ting och värderar handlingar på helt olika sätt. Hon har sin syn och du har din syn. Tro att du gör klok i att acceptera att hon aldrig kommer att se på saken på ditt sätt och någon empati kommer du aldrig att få från henne utan endast kommentarer av typ ryck upp dig och ta tag i ditt liv.


    Stina och hennes partner inkluderar utomstående i sitt sexliv. Är man ok med att ens partner har sex med andra, så är det inte så konstigt att man tar lätt på otrohet. Det som är trist är att Stina inte förstår att andra kan ha en helt annan syn på, och helt andra känslor kring, otrohet. Istället skuldbelägger hon den bedragna och menar att man är osäker och har bekräftelsebehov om man blir sårad över en otrohet.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (/) skrev 2020-12-11 11:43:27 följande:

    Stina och hennes partner inkluderar utomstående i sitt sexliv. Är man ok med att ens partner har sex med andra, så är det inte så konstigt att man tar lätt på otrohet. Det som är trist är att Stina inte förstår att andra kan ha en helt annan syn på, och helt andra känslor kring, otrohet. Istället skuldbelägger hon den bedragna och menar att man är osäker och har bekräftelsebehov om man blir sårad över en otrohet.


    Är nog benägen att hålla med Stina i det fallet, många är extremt beroende av bekräftelse från sin partner och är rätt naiva och då blir det så klart ett jäkla magplask när man ramlar ner i den krassa verkligheten.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2020-12-11 11:50:57 följande:
    Är nog benägen att hålla med Stina i det fallet, många är extremt beroende av bekräftelse från sin partner och är rätt naiva och då blir det så klart ett jäkla magplask när man ramlar ner i den krassa verkligheten.
    Nja, trohet och bekräftelse är helt olika saker. 
    Jag håller med (/). Stina saknar helt förståelse för vilka värderingar man normalt har i ett monogamt förhållande, för henne är trohet och otrohet lika viktigt som vilka strumpor man väljer för dagen.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Stina) skrev 2020-12-10 19:32:26 följande:
    Det gör det inte. Är alldeles för osentimental och brutal i min övertygelse om att man är på tok för osäker i sin självbild och för beroende av bekräftelse från sin partner om otrohet ställer till livet på det sätt som det gör för vissa.
    Jag tror snarare att du helt och hållet saknar förmåga att sätta dig in i hur andra som inte lever som du gör känner och tänker. 

    Att en otrohet "ställer till livet på folk" har inte ett dugg med bekräftelse att göra. Det har till 100% med förtroende att göra. Att någon du litar på går bakom din rygg och ljuger för dig under lång tid.

    Jag tycker snarare det är anmärkningsvärt att du kan ha så svårt för att förstå  vikten av förtroende i ett förhållande. Även om just sexuell trohet saknar betydelse för dig så borde du kunna sätta dig in i hur du skulle reagera om din partner grundlurade dig i andra sammanhang?

    Exakt vad är det som är svårt att förstå att folk inte uppskattar att bli lurade av någon de litat fullständigt på och som stått dem väldigt nära?

    Och hur lyckas du få att ogilla att bli lurad av en närstående till att handla om bekräftelse? Menar du att man blir ok med att bli lurad av närstående om man har lågt behov av bekräftelse?
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2020-12-11 12:05:06 följande:

    Nja, trohet och bekräftelse är helt olika saker. 

    Jag håller med (/). Stina saknar helt förståelse för vilka värderingar man normalt har i ett monogamt förhållande, för henne är trohet och otrohet lika viktigt som vilka strumpor man väljer för dagen.


    Man bör passa sig för uttala sig om vad som är normalt i olika relationer. Lever monogamt och vad jag vet utan att min fru vart otrogen men mitt sätt att se på sex, kärlek och skvaller är väldigt nära Stinas och kan garantera att jag som flera av mina bekanta inte skulle gräva ner mig om det visade sig att min fru har sex vid sidan om. Självklar har självbilden en avgörande betydelse för hur man hanterar saker i livet och lever man genom sin partner och den bekräftelsen är livet en skör tråd.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2020-12-11 12:47:58 följande:
    Man bör passa sig för uttala sig om vad som är normalt i olika relationer. Lever monogamt och vad jag vet utan att min fru vart otrogen men mitt sätt att se på sex, kärlek och skvaller är väldigt nära Stinas och kan garantera att jag som flera av mina bekanta inte skulle gräva ner mig om det visade sig att min fru har sex vid sidan om. Självklar har självbilden en avgörande betydelse för hur man hanterar saker i livet och lever man genom sin partner och den bekräftelsen är livet en skör tråd.
    Nej det behöver man absolut inte, norm är det som är vanligast, dvs hur de flesta gör.  Det ligger ingen som helst värdering i det. Och ja monogami är faktiskt den vanligaste relationsformen och det betyder då att monogami är norm. Sen vad du väljer att lägga för subjektiva värderingar i det är en helt annan sak.

    Självbilden har säkert relevans för hur man hanterar saker och visst kommer olika personer kanske reagera olika starkt till att blir lurad av sin partner men ingen av dem kommer tycka att det var speciellt roligt att bli lurad. Men grundproblemet ligger INTE i hur folk reagerar till svek och lögner utan snarare i varför vissa springer omkring och lurar sina närstående.

    Ert resonemang liknar lite som att påstå att om A ger B en fet smäll med ett baseballträ så är det B som ska lära sig ta det på rätt sätt och ignorerar helt och hållet om det är ok att springa omkring och slå folk med baseballträ.  Ett totalt upp och ner vänt resonemang som är ganska absurt.

    Problemet ligger inte i hur folk reagerar till svek och lögner, problemet ligger i varför folk öht springer omkring och sviker och lurar sina närstående. Och lösningen ligger inte i att alla ska lära sig acceptera svek och lögner, lösningen ligger i att folk helt enkelt ska ge fan i att lura andra.
Svar på tråden Fruns älskare