• Mon 12 Oct 2020 17:37
    2563 visningar
    16 svar
    16
    2563

    Upprepade missfall efter första barnet (pojke)

    Hej,

    Sitter här och går igenom det som blir mitt tredje missfall i rad. Jag och min man har en son som är tre år, fick missfall innan sonen och nu har vi fått ytterligare tre missfall sedan vi började försöka skaffa barn nr 2.

    Dessvärre råkade jag få nys om den deppiga studien om att det är större risk för upprepade missfall om första barnet är en pojke (jmfr med flicka)... Känns lite sådär i det här läget.

    Jag har läst några gamla trådar här där det funnits flera som har haft upprepade missfall vid syskonförsök (majoriteten av de som har skrivit/svarat har haft döttrar sedan, dvs inte så många med söner). I några av de gamla trådarna fick man inte heller reda på hur det gick för trådstartarna. Jag är lite nyfiken på om det finns några som har haft en son med efterföljande missfall där de sedan fått ett barn till slut? Fick ni hjälp och hur gick ni tillväga?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Upprepade missfall efter första barnet (pojke)
  • Thu 22 Oct 2020 19:22
    #5

    Är i liknande situation :(

    Fick barn efter några få månaders försök och födde en son 2017 men nu när vi försöker få till ett syskon blir det bara missfall. Fått tre missed abortions på 13 månader och även hunnit med två totalmisslyckade ivf:er under denna tid. Helt tröstlöst och vi vill nog inte fortsätta med ivf här i sverige trots att vi har försök kvar. Funderar på olgakliniken nu...

  • Thu 5 Nov 2020 13:28
    #6

    Hej,

    Åh, vad tråkigt att höra :(

    Har ni gjort någon utredning? Var det så ni kom in på ivf? Var är olgakliniken?

    Själv har jag (vad jag tror) väldigt lätt för att bli gravid men har svårare att behålla. Har läst om vissa medicineringar och har faktiskt även en bekant som har haft en liknande situation - där hon fått prednisolon, vilket visade sig hjälpa. Vet dock inte hur lätt/svårt det är att då det utskrivet. Är det något ni har provat?

    Hoppas läget känns bättre, men vet att det är svårt att inte tänka på det (man gör ju det ungefär varje dag).

  • Sun 8 Nov 2020 08:23
    #7

    Hej Elive :)!

    Olgakliniken ligger i St Petersburg och många svenskar/skandinaver åker dit har jag förstått. De har webinarier nästan varje vecka som man kan lyssna in på.

    Vi gjorde en utredning okt 2019 som inte visade på några ?fel? men det blir ändå missfall och gick över till ivf pga ålder (nyss fyllt 40). Nu har vi försök kvar på svenska kliniken men har ändå bestämt oss för att byta till utomlands då de helt enkelt är grundligare och ex inte viftar bort potentiell immunproblematik. Har inte lyckats få prednisolon och blodförtunnande utskrivet av svenska kliniken tyvärr även om de verkade lite mer öppna för det nu när vi nämnde att vi ska åka utomlands...

  • Wed 26 May 2021 23:45
    #8

    Hej,

    Ville mest ge uppdatering i min egenstartade tråd, ifall någon människa nån gång skulle hitta detta :) Av egen erfarenhet vet jag att man ofta blir nyfiken av hur det gick.

    För min del är jag nu gravid i vecka 30 och det känns så obeskrivligt bra, är så glad och tacksam. Fortfarande spökar orostankar om graviditeten men för varje dag som går blir det bättre.

    Om allt går bra för mig denna gång så blev det i så fall ?fjärde gången gillt? med tre missfall innan denna graviditet. Har ingen aning om vad som kan ha varit orsaken bakom, ren otur?

    Även om jag är mitt uppe i tredje trimestern och har fullt fokus på att den här bebisen ska komma ut snart kan jag inte låta bli att tänka/hoppas att jag ska få chansen till ett ytterligare barn i framtiden. Med förhoppning om att undslippa missfall eller vad man ska säga.

    Allt gott!

    E

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 27 May 2021 08:45
    #9
    Elive skrev 2021-05-26 23:45:22 följande:

    Hej,

    Ville mest ge uppdatering i min egenstartade tråd, ifall någon människa nån gång skulle hitta detta :) Av egen erfarenhet vet jag att man ofta blir nyfiken av hur det gick.

    För min del är jag nu gravid i vecka 30 och det känns så obeskrivligt bra, är så glad och tacksam. Fortfarande spökar orostankar om graviditeten men för varje dag som går blir det bättre.

    Om allt går bra för mig denna gång så blev det i så fall ?fjärde gången gillt? med tre missfall innan denna graviditet. Har ingen aning om vad som kan ha varit orsaken bakom, ren otur?

    Även om jag är mitt uppe i tredje trimestern och har fullt fokus på att den här bebisen ska komma ut snart kan jag inte låta bli att tänka/hoppas att jag ska få chansen till ett ytterligare barn i framtiden. Med förhoppning om att undslippa missfall eller vad man ska säga.

    Allt gott!

    E


    Skönt att höra att det finns hopp! Har precis plussat för fjärde gången - har 2 MF och 1 MA i ryggen och inga barn ännu. Gjordes nånting annorlunda denna graviditet än tidigare? Fick du exempelvis Lutinus eller nåt utskrivet?
  • Thu 27 May 2021 18:49
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-27 08:45:45 följande:

    Skönt att höra att det finns hopp! Har precis plussat för fjärde gången - har 2 MF och 1 MA i ryggen och inga barn ännu. Gjordes nånting annorlunda denna graviditet än tidigare? Fick du exempelvis Lutinus eller nåt utskrivet?


  • Thu 27 May 2021 19:11
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-27 08:45:45 följande:

    Skönt att höra att det finns hopp! Har precis plussat för fjärde gången - har 2 MF och 1 MA i ryggen och inga barn ännu. Gjordes nånting annorlunda denna graviditet än tidigare? Fick du exempelvis Lutinus eller nåt utskrivet?


    Hej!

    Råkade klicka fel förut så blev att jag bara citerade dig. Usch, vad hemskt, lider med dig. Men ja, det måste finnas hopp helt enkelt, lite så tänkte jag.

    Men visst borde du kunna få en utredning om du inte har barn sedan innan? Själv kunde jag inte få det eftersom jag redan hade ett barn sedan innan. Men började såklart kolla upp privata alternativ, skitsvårt att veta var man ska vända sig, tyckte jag.

    Jag ringde upp och ville boka en tid på en gynmottagning men eftersom jag var gravid då (fjärde gången) så bad de mig återkomma, men de hoppades att jag inte skulle göra det. Och tur var så slapp jag ju det, men på något sätt kändes det skönt att ha tagit steget att kontakta någon.

    Jag fick inget utskrivet eller så den fjärde gången, men vid tredje gången började jag ta lite vitaminer. Typ Multivitamin Kvinna hade jag tagit sedan innan och tog även magnesium. Men inför fjärde gången så hade jag (som man brukar när man greppar efter halmstrån) läst till mig att vissa vitaminer kunde vara bra, typ selen (även min man tog det, bra för spermierna hade jag läst), magnesium, B12, vitamin E. Minns inte exakt vad allt var till för men har tidigare haft problem med stress och att vitamindepåerna varit lite låga, vilket gjorde att jag dels pga det började med fler vitaminer.

    När jag senare var hos barnmorskan och hon frågade mig om jag åt tabletter så kände jag mig lite dum som tog en del vitaminer. Nämnde ungefär tre sorter och hon tittade på mig med stora ögon ungefär. Efter det besöket trappade jag faktiskt ned rätt fort och nöjde mig till slut med bara folsyra.

    Jag funderade även på att jag o min man skulle göra en blodanalys. Gjorde det för många år sedan där det då visade på lite magnesium- och b12-brist. Men hann denna gång inte boka tid.

    Det är verkligen så svårt att veta hur man ska göra. Läste på en del om att killens spermiers kvalitet förnyas i cykler (typ 3-månaders intervall?) och lite att vad han gjort tre månader innan kunde påverka.

    Nu blev mitt inlägg lite flummigt men det var lite av min bakgrund iallafall. Kanske var det bara otur? Kanske var det att kroppen inte var i nån form av balans? Fyllde 35 precis så har funderat på om fertiliteten verkligen minskat så drastiskt. Vem vet. Men jobbigt är det med alla tankar - mycket kretsar kring det till slut.

    Har faktiskt en bekant som hade liknande problem, med ännu fler missfall bakom. Hon fick Prednisolon utskrivet. Det fick hon dock be om, eller vara ganska ?på? om. De verkar inte skriva ut det bara sådär. Det hjälpte henne iallafall. Hade själv även läst att det kunde hjälpa innan jag fick veta att hon tagit det.

    Men sök dig till något sjukhus/gynmottagning för att få en utredning. Tror inte de kan neka dig!

    Hoppas att allt går bra för dig, hoppet finns alltid där!
  • Thu 27 May 2021 19:15
    #12

    Och stort grattis till plusset!! :)))

  • Anonym (Varfö­r)
    Thu 27 May 2021 19:29
    #13
    Elive skrev 2020-10-12 17:37:21 följande:

    Hej,

    Sitter här och går igenom det som blir mitt tredje missfall i rad. Jag och min man har en son som är tre år, fick missfall innan sonen och nu har vi fått ytterligare tre missfall sedan vi började försöka skaffa barn nr 2.

    Dessvärre råkade jag få nys om den deppiga studien om att det är större risk för upprepade missfall om första barnet är en pojke (jmfr med flicka)... Känns lite sådär i det här läget.

    Jag har läst några gamla trådar här där det funnits flera som har haft upprepade missfall vid syskonförsök (majoriteten av de som har skrivit/svarat har haft döttrar sedan, dvs inte så många med söner). I några av de gamla trådarna fick man inte heller reda på hur det gick för trådstartarna. Jag är lite nyfiken på om det finns några som har haft en son med efterföljande missfall där de sedan fått ett barn till slut? Fick ni hjälp och hur gick ni tillväga?

    Tacksam för svar!


    En fundering, varför skulle det vara högre missfallsrisk om första barnet var en pojke? Aldrig hört?
  • Anonym (Jag med)
    Thu 27 May 2021 19:53
    #14

    Är så glad för din skull ts, grattis till graviditeten.

    Jag var i en liknande situation också, fast har en dotter och inte en son sedan tidigare. Efter henne fick jag tre upprepade missfall. Gjorde utredning som visade på otur. Jag var tidigt gravid i slutet av utredningen och fick göra ett vul som visade ett tickande hjärta.

    Går snart in i vecka 20 och bebis lever för fullt. Läste väldigt mycket när jag blev gravid och för många verkar det faktiskt vara fjärde gången gillt.

  • Sat 11 Sep 2021 22:45
    #15
    Anonym (Varför) skrev 2021-05-27 19:29:23 följande:

    En fundering, varför skulle det vara högre missfallsrisk om första barnet var en pojke? Aldrig hört?


    Hej igen!

    Sorry för sent svar, men det var en dansk forskare vid namn Ole Christiansen som tydligen gjort denna studie. ?Kvinnor vars första barn är en pojke löper större risk att få missfall vid kommande graviditeter menar forskare? ett litet utdrag från en AB-artikel. Hade heller aldrig hört det och frågan är hur mycket sanning det ligger i det! Bäst att ignorera kanske :))
  • Sat 11 Sep 2021 22:49
    #16
    Anonym (Jag med) skrev 2021-05-27 19:53:43 följande:

    Är så glad för din skull ts, grattis till graviditeten.

    Jag var i en liknande situation också, fast har en dotter och inte en son sedan tidigare. Efter henne fick jag tre upprepade missfall. Gjorde utredning som visade på otur. Jag var tidigt gravid i slutet av utredningen och fick göra ett vul som visade ett tickande hjärta.

    Går snart in i vecka 20 och bebis lever för fullt. Läste väldigt mycket när jag blev gravid och för många verkar det faktiskt vara fjärde gången gillt.


    Hej! Tack så mycket för grattiset :) Har nu en fyra veckor gammal son, såå tacksam för den lilla killen. Hur har det gått för dig? Har du precis fått eller snart dags? Så glad för din skull också, så underbart att till slut vara gravid och att vara mitt i det.

    Hoppas att allt har gått bra med graviditet och förlossning!
Svar på tråden Upprepade missfall efter första barnet (pojke)