• Tue 13 Oct 2020 19:48
    1740 visningar
    10 svar
    10
    1740

    Längtar efter syskon

    Hej, min dotter är idag 3 år & vi längtar så efter ett syskon. Dottern blev till på naturlig väg efter några månader och när hon var nästa 1.5 bestämde vi oss för att inte längre skydda oss i hopp om syskon. Därefter fick jag cellförändringar som sköt upp detta några månader på operation men därefter började vi försöka med ägglossningstest och Natural cycles, vilket vi nu gjort i över ett år.

    Står inför beslut att vänta ytterligare eller påbörja Ivf, svårt att bestämma mig vad jag vill. Vi har gjort en utredning som inte visar några problem.

    Rädd att jag kommer ge ännu mer hopp och bli deprimerad om ivf inte lyckas, samt att jag inte vill vänta ytterligare utan resultat och bestämma oss om 1 år att vi ändå provar ivf.

    Hur har ni andra resonerar?

    Ni som valt ivf efter att ha fått barn nr 1 på ?naturlig? väg, hur många försök tog det?

  • Svar på tråden Längtar efter syskon
  • Anonym (försö­kt i sju år)
    Tue 13 Oct 2020 20:05
    #1

    Vi fick först ett missfall, sedan ett mirakelbarn och sedan ett missfall till. Sedan dess har vi försökt i sju år. Felet ligger hos maken och efter utredningar har vi fått besked om att en graviditet i princip inte kommer att hända utan ivf. Ivf är inte aktuellt av så många skäl, men jag ville bara skriva att jag förstår hur du känner. Självklart är vi oändligt tacksamma för den dotter vi har, men jag tycker ändå att man måste få tala om sorgen vid sekundär barnlöshet. 

  • Sat 17 Oct 2020 12:31
    #2

    Hej!

    Jag hade svårt för att bli gravid, vi försökte i ett år, då var jag 38-39 år. Fick tips om att Skölja mina äggledare vilket jag sen gjorde, och då tog det sig på en gång. Ett tips!!!

    Vi har sen försökt att få ett till barn men chansen att få det är väldigt svårt. Vi gjorde IVF när jag var 42 men mina ägg var för dåliga. Försökte med donerat ägg via Fertinova, Åbo, Finland, som var jättebra på alla sätt. Försökte två gånger men äggen fastnade inte, och sen orkade jag inte mer mentalt med vissa biverkningar jag fick/ta hand om en 2-3 åring/jobb. Stor sorg att inte få barn nr 2. Nu i efterhand så ångrar jag att jag inte fortsatte med donerat ägg fler gånger. Är idag 49 år och gläds åt vår underbara 9-åring, som i sin värld många gånger är ledsen för att han inte har något syskon(vi har INTE påverkat honom) Så ni som försöker-kämpa på! ????

  • Anonym (Emma)
    Thu 29 Oct 2020 10:55
    #7

    Jag är samma situation som dig. Är 31 år och försökt få andra barnet i 18 månader. Dottern är snart 2 1/2 år och kom till på en gång. Utredningen visar inget fel. Toppensimmare och jag har regelbunden äl och mens. Testar nu lutinus efter äl för att se om det kan förlänga min lutealfas som är 10 dagar.

    Jag och maken har funderar mkt kring IVF, det tar emot eftersom allt funkar och vi har ju ett levande bevis på det! Men efter mycket om och men har vi kommit fram till att vi kör IVF innan sommaren (har då försökt i 2 år) eftersom ovissheten tär på oss.

  • Sat 31 Oct 2020 23:14
    #8

    Tack för svar. Skönt att veta (om än tråkigt) att det finns flera som går igenom samma.

    @Emma

    Vad är lutinus? Är det något ni fått utskrivet?

    Vi har ej gjort vissa delar av utredning som tex äggledarundersökning, eller spolning som många säger. Vår läkare tyckte inte det behövdes utan rekommenderar ivf om vi inte blir gravida själva. Tycker det är svårt när man gör så olika får olika källor.. vill verkligen helst bli gravid själv, men nu har vi uppstartsmöte bokat och kan sen börja vid nästa mens. Känns läskigt men vill ändå köra igång för att se om det kan hjälpa oss.

  • Mon 2 Nov 2020 14:44
    #9

    Vi fick tillslut vår dotter via Ivf 2019. Vi valde att nu i oktober sätta in ett fryst embryo och då tog det direkt så nu är jag precis gravid och det kommer bli ca 2 år och 1 månad mellan barnen om allt går vägen. Vi kämpade flera år med att få dottern så vi vågade inte vänta allt för länge då vi visste att det kunde ta lång tid igen och äggen blir sämre med åren.

    Ivf tar tid och kan behövas många behandlingar. Vi är oförklarligt barnlösa och de hittade inget fel på någon av oss på utredningen.

    Så med min erfarenhet hade jag inte väntat utan kört nu om man vet att man vill ha ett till barn :)


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Anonym (Emma)
    Mon 2 Nov 2020 21:28
    #10
    missjohansson skrev 2020-10-31 23:14:34 följande:

    Tack för svar. Skönt att veta (om än tråkigt) att det finns flera som går igenom samma.

    @Emma

    Vad är lutinus? Är det något ni fått utskrivet?

    Vi har ej gjort vissa delar av utredning som tex äggledarundersökning, eller spolning som många säger. Vår läkare tyckte inte det behövdes utan rekommenderar ivf om vi inte blir gravida själva. Tycker det är svårt när man gör så olika får olika källor.. vill verkligen helst bli gravid själv, men nu har vi uppstartsmöte bokat och kan sen börja vid nästa mens. Känns läskigt men vill ändå köra igång för att se om det kan hjälpa oss.


    Ja precis, jag var ganska ivrig att få någon form av medicinsk hjälp utan att behöva göra ivf. Så jag fick letrozole, ovitrelle och lutinus utskrivet (som ska tas i den ordningen) Testade letrozole och det var ständiga läkarbesök för att se om folliklarna mognat och dessutom blev min ägglossning 1 vecka sen. Lyckades inte på det försöket och eftersom jag har egen äl så skippar vi letrozole och kör endast lutinus efter äl. Det funkade inte heller förra månaden, men får väl ge det flera försök, fick inga biverkningar eller så.

    Låter klokt att testa ivf, ibland kan ju den processen visa om det finns andra fel som inte upptäcks tidigare. Hoppas såklart att det inte gäller er, men skönt att göra något aktivt än att vänta varje månad.
Svar på tråden Längtar efter syskon