• Wed 14 Oct 2020 20:24
    961 visningar
    14 svar
    14
    961

    Obligatorisk förskola från 2 år?!

    Läste om att sossarna (vilka annars) lagt en motion till förslag om obligatorisk förskola från 2(!) år och att detta nu alltså ska ut på remiss. I början var det tydligen tänkt att endast omfatta nyanlända för en bättre integration men i förslaget som formulerats står nu alltså ingen specifik grupp vilket man får tolka som att det ska gälla alla barn. Tycker detta är rent ut sagt för jävligt att alla barn och familjer ska tvingas in i samma mall, barn är olika och har individuella behov och varje familj bör kunna anpassa barnomsorgen till sin unika situation. Vi väntar vårt första barn och jag har alltid velat och planerat att vara hemma med mina barn upp till åtminstone 3 år. Vad tror ni, är det realistiskt att det här förslaget kommer gå igenom? Tycker i så fall vi verkligen är på väg åt fel håll i det här landet.

  • Svar på tråden Obligatorisk förskola från 2 år?!
  • Wed 14 Oct 2020 20:31
    #1

    Det är inte realistiskt med skolplikt från två års ålder, inte ens för nyanlända. Du kan vara lugn.

  • Wed 14 Oct 2020 21:03
    #2

    Motionen har mötts av massiv kritik och i ett svar på kritiken från en av personerna som har skrivit motionen så verkar det inte som att hen själv tror på att den går igenom utan att det egentliga syftet är att få igång en diskussion i riksdagen om hur man kan förbättra brister som finns på förskolor runt om i landet med låg personaltäthet och undermåliga lokaler. Att göra förskolan obligatorisk skulle då vara ett sätt att tvinga fram resurser för att lyfta de förskolor som har ovanstående problem.

  • Fri 16 Oct 2020 18:59
    #3

    Det är alltså en motion som inkommit under riksdagens allmänna motionstid. Googla, så finns flera roliga exempel på motioner som kommit in under den perioden. Det är ingenting som går igenom, liksom vi ännu inte avskaffat allmänna motionstiden, tagit ner massa statyer eller öppnat hunddagis enbart för riksdagsledamöter.

  • Fri 16 Oct 2020 19:28
    #4
    Tecum skrev 2020-10-14 20:31:04 följande:

    Det är inte realistiskt  Du kan vara lugn.


    Så du menar att sossarna aldrig tidigare lyckats driva igenom orealistiska motioner?

    Jag önskar att jag levde i din väld.
  • Fri 16 Oct 2020 19:56
    #5
    Anonvm skrev 2020-10-16 19:28:29 följande:
    Så du menar att sossarna aldrig tidigare lyckats driva igenom orealistiska motioner?

    Jag önskar att jag levde i din väld.
    Har du något exempel på en lika orealistisk motion som gått igenom?
  • Fri 16 Oct 2020 20:15
    #6
    Tecum skrev 2020-10-16 19:56:49 följande:
    Har du något exempel på en lika orealistisk motion som gått igenom?
    Absolut, jag kan utan större ansträngning skriva ihop en rätt omfattande lista.
    Är det ok att även ta med propositioner som regeringen lämnat till riksdagen under senaste mandatperioden?
  • Fri 16 Oct 2020 20:45
    #7

    Förstår inte hur folk, spec feminister, kan rösta på sossarna. De kallar sig om och om igen för Sveriges första feministiska regering, men det är solklart tvärt om. De bevisar det gång på gång. Den där motionen stinker av misogyni, indirekt står det ju att vi stackars kvinnor är för korkade för att kunna tänka och välja själva, att vi behöver jobba för att bli fria osv.

    Helt sjukt att det inte stått med i någon nyhet.

    De flesta kvinnor vill vara hemma med sina barn, gärna längre än vad som går för de flesta. Sluta med invandringen och importen av brottslingar och våldtäcksmän och lägg dessa pengar på kvinnovård (förlossning, barnmorskor, kvinnosjukdomar m.m) och att utöka föräldrapenningen så att alla kan få vara hemma längre med sina barn ist.

  • Fri 16 Oct 2020 21:02
    #8
    Anonvm skrev 2020-10-16 20:15:31 följande:
    Absolut, jag kan utan större ansträngning skriva ihop en rätt omfattande lista.
    Är det ok att även ta med propositioner som regeringen lämnat till riksdagen under senaste mandatperioden?
    Bara kör på.
  • Fri 16 Oct 2020 22:35
    #9

    Aldrig i livet att de kan göra "skolplikt" från 2 år. Det var nog så krångligt att tidigarelägga skolstarten med ett år och få in den i obligatorisk skolverksamhet.

    Det är galet att göra en sådan sak, förskola är inte den enda rätta vägen för barn i förskoleålder. Tyvärr så har socialstyrelsens forskning som är gjord på 60 och 70 talen endast omformulerats men ej tagit med nyare forskning hur barn mår på förskola och hur verksamheten ser ut idag. Det är med andra ord forskning som är gjord en helt annan tidsålder och med helt andra livsmål. Idag finns mängder utav forskning men när den säger minsta lilla negativa om just förskola så tigs den ihjäl. Forskning som faktiskt är något som vi föräldrar gärna vill få kunskap om.
    Regeringen lobbar 100% för att förskola är det enda rätta för barn och kan även likställas med att föräldrar inte är kapabla att ta hand om och lära sina barn någonting.

    Se bara hur hemmaföräldrars nätverk blir nedtryckta i skorna så fort de har något att säga. (hon som skrev debattartikeln är grundaren av nätverket, Madeleine Lidman)

Svar på tråden Obligatorisk förskola från 2 år?!