• Thu 15 Oct 2020 04:15
    2871 visningar
    47 svar
    47
    2871

    14 årig dotter vill sova hos kille

    Vår 14åriga dotter vill sova hos en kille i hennes ålder. Jag känner spontant nej, vi vet inte vem han eller föräldrarna är och det är några mil dit han bor (2-3). Jag har erbjudit att han kan få sova här istället men det blev ett absolut NEJ.

    Jag tycker att det svåra är att hon alltid kräver mycket tydliga argument för varför vi säger nej. När vi förklarar så accepterar och eller förstår hon inte våra motiveringar, hur mkt jag än försöker förklara så argumenterar hon emot och situationen blir alltid explosiv från hennes sida.

    Hon mot-argumenterar tills jag inte har några svar kvar lixom.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden 14 årig dotter vill sova hos kille
  • Anonym (Sex)
    Thu 15 Oct 2020 11:01
    #11
    Anonym (H) skrev 2020-10-15 10:38:52 följande:

    Varför vill du inte att hon ska sova hos sin pojkvän?


    För säger man ja säger man samtidigt ok till sex. Är man 14 så är man för ung. Tjejen kanske bara tror att de ska pussas under kvällen medans killen förväntar sig sex och tjejen hamnar då en en pressad situation.

    Sen kan man ha sex ändå och de har de troligtvis men då är det inget man gett ok till på samma sätt.
  • Anonym (Kärri­ng mot strömm­en)
    Thu 15 Oct 2020 11:07
    #12
    +1
    Anonym (nej) skrev 2020-10-15 08:17:40 följande:

    Ja, så blev det och de hängde ihop i nästan 2 år, så det blev många övernattningar, men vi diskuterade här hemma just det faktum att hon knappt ens hade hunnit bli 14 år då, men vi ansåg att det var hennes föräldrars ansvar, om de ansåg att de fick sova ihop. Men skillnaden mot er situation är ju att de hade träffat vår son hur många gånger som helst, han hade varit med på familjemiddagar osv. 


    Fast om er 15-årige son har sex med en 13/14-åring och gör henne gravid så kan man ju undra om inte ni har något ansvar för honom? Skillnaden där är t ex också att hennes föräldrar kan välja att polisanmäla honom för att ha haft sex med en minderårig, ett barn i både lagens mening och rent faktiskt. Så det är inte bara att säga att det är upp till hennes föräldrar, ni har ju också ett barn att ansvara för.
  • Anonym (H)
    Thu 15 Oct 2020 11:34
    #13
    -5
    Anonym (Sex) skrev 2020-10-15 11:01:49 följande:

    För säger man ja säger man samtidigt ok till sex. Är man 14 så är man för ung. Tjejen kanske bara tror att de ska pussas under kvällen medans killen förväntar sig sex och tjejen hamnar då en en pressad situation.

    Sen kan man ha sex ändå och de har de troligtvis men då är det inget man gett ok till på samma sätt.


    Tror att de flesta har sex i den åldern. Jag förlorade oskulden när jag var 13 år, och det gjorde de flesta i min kompiskrets. Sex kan de ha även om de inte sover med varandra, så det är svårt att hindra.

    Även om du låter dom sova med varandra så betyder det inte att du gett ok till sex.
  • Anonym (N)
    Thu 15 Oct 2020 11:40
    #14
    +2

    Aldrig i hela livet att min 14-åring får sova över hos sin kille. Inte vid 15 heller. Javisst kan de ha sex när som helst utan att jag vet om det, men jag tänker varken underlätta eller uppmuntra. Hon har hela livet på sig för sånt.

  • Anonym (Nja)
    Thu 15 Oct 2020 11:55
    #15
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-10-15 11:07:03 följande:

    Fast om er 15-årige son har sex med en 13/14-åring och gör henne gravid så kan man ju undra om inte ni har något ansvar för honom? Skillnaden där är t ex också att hennes föräldrar kan välja att polisanmäla honom för att ha haft sex med en minderårig, ett barn i både lagens mening och rent faktiskt. Så det är inte bara att säga att det är upp till hennes föräldrar, ni har ju också ett barn att ansvara för.


    I lagen står det att personer som är över 15 år inte får ha sex med någon som är under 15 år. Men i lagen står det också att ingen ska dömas om åldersskillnaden är väldigt liten och det är uppenbart att det inte handlat om något övergrepp. Lagen är inte tänkt att stoppa unga personer från att ha sex om de vill.

    Det här avgör om det kan klassas som ett brott eller inte:

    Hur stor åldersskillnaden mellan personerna är.

    Skillnaden i utveckling mellan personerna.

    Om sexet har varit helt frivilligt.

    En 16-åring som har haft sex med en 14-åring brukar oftast inte dömas om det är tydligt att båda ville ha sex och var med på det. (Men det kan hända.)
  • Thu 15 Oct 2020 12:00
    #16

    Nu är mina barn betydligt yngre, men nej, min 14-åriga dotter hade INTE fått sova över hos en pojke. Även om vi kände honom och hans familj. Vi alla vet vad som antagligen kommer hända när de "sover över" och hon är för liten. Att ni inte känner honom eller familjen och att de bor några mil bort är ytterligare en anledning. Sen kan de ju klart ha sex dagtid om de känner för det, men man behöver inte underlätta det för dem genom att tillåta en övernattning.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Kärri­ng mot strömm­en)
    Thu 15 Oct 2020 12:05
    #17
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 11:55:21 följande:
    I lagen står det att personer som är över 15 år inte får ha sex med någon som är under 15 år. Men i lagen står det också att ingen ska dömas om åldersskillnaden är väldigt liten och det är uppenbart att det inte handlat om något övergrepp. Lagen är inte tänkt att stoppa unga personer från att ha sex om de vill.

    Det här avgör om det kan klassas som ett brott eller inte:

    Hur stor åldersskillnaden mellan personerna är.

    Skillnaden i utveckling mellan personerna.

    Om sexet har varit helt frivilligt.

    En 16-åring som har haft sex med en 14-åring brukar oftast inte dömas om det är tydligt att båda ville ha sex och var med på det. (Men det kan hända.)
    Att bli polisanmäld av sin tjejs föräldrar är väl minsta bekymret.... Det är väl ändå rätt få föräldrar som skulle göra det. Jag bara nämnde det eftersom det är bra att veta om.
  • Thu 15 Oct 2020 12:27
    #18

    Vad jag kommer ihåg så var det vid den åldern rätt vanligt att man började sova över hos pojkvänner och även hos killkompisar på samma sätt som hos tjejkompisar (och då helt utan sex). Men då behöver ju föräldrarna ha träffat den man sover över hos först. 

  • Anonym (K)
    Thu 15 Oct 2020 14:09
    #19
    Anonym (Sex) skrev 2020-10-15 11:01:49 följande:

    För säger man ja säger man samtidigt ok till sex. Är man 14 så är man för ung. Tjejen kanske bara tror att de ska pussas under kvällen medans killen förväntar sig sex och tjejen hamnar då en en pressad situation.

    Sen kan man ha sex ändå och de har de troligtvis men då är det inget man gett ok till på samma sätt.


    Men då är det väl ta mig tusan bättre att säga att hon inte ska ha sex?! Är det något problem att säga det rakt ut till sitt barn? Och förklara att risken finns att hon hamnar i en pressad situation, ger med sig etc.
  • Anonym (Mamma 42)
    Thu 15 Oct 2020 14:39
    #20

    Jag skulle krävt först o främst att träffa killen ett tag för att lära känna honom och sedan ta ett beslut. Och om hon sedan fortfarande vill sova där prata med hans föräldrar och sedan se vad man kommer överens om.

    Är det sex de vill ha behöver det inte vara på natten när de sover över det händer heller..

Svar på tråden 14 årig dotter vill sova hos kille