• reen

    14 årig dotter vill sova hos kille

    Vår 14åriga dotter vill sova hos en kille i hennes ålder. Jag känner spontant nej, vi vet inte vem han eller föräldrarna är och det är några mil dit han bor (2-3). Jag har erbjudit att han kan få sova här istället men det blev ett absolut NEJ.

    Jag tycker att det svåra är att hon alltid kräver mycket tydliga argument för varför vi säger nej. När vi förklarar så accepterar och eller förstår hon inte våra motiveringar, hur mkt jag än försöker förklara så argumenterar hon emot och situationen blir alltid explosiv från hennes sida.

    Hon mot-argumenterar tills jag inte har några svar kvar lixom.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden 14 årig dotter vill sova hos kille
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (?) skrev 2020-10-15 21:15:22 följande:
    Fast vad har ditt beteende med TS dotter att göra? Hon är ju uppenbarligen inte som du, utan längtar redan nu efter att sova med en kille.

    Det kan väl inte vara så att du tycker att alla borde vara som du och vänta tills tjugoårsåldern? Att du är ett föredöme? Jag får lite den känslan av ditt inlägg.

    Ville mest bringa lite balans till tråden, då man kan få intrycket att alla har sex vid 13 års ålder och att det är normalt. Men nog ser jag mig som ett föredöme :)


    Mina nära vänner hade sin sexdebut tidigare, vid typ 18-19.

  • nattuw
    reen skrev 2020-10-15 04:15:26 följande:

    Hur hade ni gjort?


    Sagt nej och talat om att det inte är öppet för diskussion. Jag skulle dessutom inte backa oavsett hur mycket tjat det leder till.
  • Anonym (också i samma situation)

    Vår dotter som snart är 14 år har också börjat fråga om hon får sova över hos sin pojkvän lite till och från. Inte så seriöst kanske än men hon försöker väl känna på vattnet lite om hur vi resonerar kring det tror jag. 

    Vi tänker så här. Vill dom ha sex så kommer dom ha sex ändå och det kommer inte en övernattning göra skillnad på. Jag och dotterns pappa blev ett par när vi var 14 år båda två (20 år sedan nu) och hade sex på dagen i mitt flickrum, på skoltoan på rasten, i skogen vart som helst mer eller mindre.

    Vi fick inte sova över förrens vid 16 års ålder heller eller hur gammal man nu är när man går på gymnasiet. Mina föräldrar var stränga och hade träff och möte med hans föräldrar, min pappa plockade bort dörren till mitt sovrum och han var tvungen att gå hem klockan 19 varje kväll. Det hindrade oss inte ändå såklart.

    I alla fall. Vi vill inte att hon sover över hos en kille som hon kanske bara för ett kort tag är intresserad av, som det är lite spännande med. Men om vi märker att det börjar bli mer seriöst mellan dom så kommer vi inte att sätta några problem. Med seriöst tänker vi kanske att dom ses ofta och såklart även hemma hos oss någon gång så vi vet vem killen och att hon verkligen tycker om honom. Vilket jag tror att vi kommer märka ganska enkelt då hon är ganska generad när det kommer till sitt kärleksliv. 

  • Anonym (Fel fel fel fel)
    Anonym (H) skrev 2020-10-15 11:34:54 följande:
    Tror att de flesta har sex i den åldern. Jag förlorade oskulden när jag var 13 år, och det gjorde de flesta i min kompiskrets. Sex kan de ha även om de inte sover med varandra, så det är svårt att hindra.

    Även om du låter dom sova med varandra så betyder det inte att du gett ok till sex.
    Det är knappast så att "de flesta" förlorar oskulden när de är 13. De flesta gör det när de är 16, 17 år ungefär. Det finns det statistik på, och så har det varit rätt länge. 

    Det är snarare du som verkar ha umgåtts i kretsar där det normaliserats att ha sex innan man ens är byxmyndig. Tyvärr är det få som är mogna nog att ha ett sexliv i den åldern. 
  • Anonym (Undviker)
    Anonym (Behöver inte sova över....) skrev 2020-10-15 14:48:00 följande:

    Själv hade jag sex innan jag första gången sov över hos någon kille men minns ändå vilken underbar känsla det var när man fick sova över, man kände sig stor och vuxen även om man absolut inte var det, det var mysigt och tog förhållandet till en helt annan nivå och det var inte sexet det handlade om


    Var det något du såg framemot. Undvek du pussar och kramar 
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (K) skrev 2020-10-15 20:57:50 följande:
    Det hjälpte mig.
    Alla tonåringar är inte lika lydiga som dig :) Som du redan sett av kommentarerna finns det gott om tjejer/killar som tappat oskulden redan vid 13 år, trots tillsägelser och brist på övernattningar.
  • Anonym (M)

    Sätt er ner och förklara vad som gäller innan översovning. Och stå vid det.

    Kan de handla om att lära känna denna kille? Få träffa hans föräldrar? Att ni får skjutsa dit henne och hälsa på föräldrarna innan?

    Tänk vad ni som föräldrar vill, förklara de och stå för de.

  • Anonym (Behöver inte sova över....)
    Anonym (Undviker) skrev 2020-10-15 23:48:55 följande:

    Var det något du såg framemot. Undvek du pussar och kramar 


    Alltså vi hade ju även sex så det var inget jag undvek men det var inte själva sexet det handlade om eftersom vi hade redan haft sex måååååååånga gånger tidigare
  • Anonym (Undviker)
    Anonym (Behöver inte sova över....) skrev 2020-10-16 08:56:54 följande:
    Alltså vi hade ju även sex så det var inget jag undvek men det var inte själva sexet det handlade om eftersom vi hade redan haft sex måååååååånga gånger tidigare
    Tänkte att du ville undvika det när det är andra i närheten. Vad handlade det om för just dig 
  • Anonym (Behöver inte sova över....)
    Anonym (Undviker) skrev 2020-10-16 09:08:51 följande:

    Tänkte att du ville undvika det när det är andra i närheten. Vad handlade det om för just dig 


    Jag kanske är trög men fattar inte riktigt vad du menar, andra i närheten? Jag var ung och kär och hade sex när och vart jag ville men oftast var det typ efter skolan innan några föräldrar kommit hem

    Själva sova över delen handlade väl mest om att förhållandet kändes mer allvarligt och man kände sig vuxen
  • Anonym (Varför inte)

    Som flera andra sagt - de kommer att ha sex ändå om de inte redan haft. Det finns alltid tillfällen att kunna ha sex, så övernattning lär inte göra någon skillnad.

  • Anonym (Varför inte)

    Nu läste jag att ni inte vet vem killen är. Då skulle jag sagt nej. Hade jag aldrig träffat personen hade jag definitivt sagt nej tills jag fått träffa honom.

  • Anonym (Nej, aldrig)

    För det första inte ok när ni inte känner varken killen el hans föräldrar.
    För det andra aldrig ok före 15 års ålder. Barn ska inte ha sex innan de ens fyllt 15 år. Är det ok att bli med barn före 15 år? Att göra abort då?
    Att dottern blir arg och tjatar skulle inte hjälpt. En förälder måste kunna stå emot tjat.

    Vad mig beträffar så sade jag till dottern att jag inte ville ha någon kille övernattandes. Jag vill inte se några främlingar vid frukostbordet. (Ja, jag är speciell.) När hon var 17 år började hon övernatta hos sin kille. Han var äldre så han hade eget boende. Hon brås på mig så hon var sent utvecklad när det gällde killar. Jag är helt övertygad om att hon inte hade sex på toa (vad äckligt!) el i skogen dessförinnan.

    Man kanske inte hindrar sitt barn från att ha sex genom att förbjuda barnet från att övernatta. Men man visar att man inte tycker beteendet är ok. Liksom man inte langar alkohol till sitt barn.

    En annan fördel är att ju strängare man är, desto tidigare vill barnet flytta hemifrån och på så sätt blir det självständigt. Ju snällare och mer medgörlig man är, desto mindre anledning för barnet att flytta.

  • Anonym (K)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-10-16 06:32:10 följande:

    Alla tonåringar är inte lika lydiga som dig :) Som du redan sett av kommentarerna finns det gott om tjejer/killar som tappat oskulden redan vid 13 år, trots tillsägelser och brist på övernattningar.


    Inte alls särskilt lydig faktiskt, men mina föräldrar (särskilt min far) pratade tidigt och mycket om mäns våld mot kvinnor. Så jag hade bra koll.
  • Anonym (Missie)

    Jag är förvånad att ingen i tråden har nämnt preventivmedel.

    Att ens ha den här diskussionen utan att ta upp det känns väldigt riskabelt.

    Om din dotter vill ha sex kommer hon att ha det med eller utan övernattning, men viktigast av allt är väl att du hjälper henne att skydda sig?

    Ditt hus brinner och du oroar dig för om gardinerna blir sotiga, ungefär.

  • Anonym (Stå emot)

    Jag tycker du tänker rätt.
    Hon har fått alternativet, "ni kan sova här" - det dög inte, troligen för att det är mer ordning & reda hos dig/er än dit hon vill.
    Ni vet inte vem killen eller hans föräldrar är, skulle aldrig för mitt liv släppa min dotter flera mil bort till en okänd familj.

    Nog för att min dotter är ute & flänger och far men jag vet åtminstone vem hon sover hos, om hon nu sover över hos ngn. 

  • Anonym (open minded)
    Anonym (H) skrev 2020-10-15 11:34:54 följande:
    Tror att de flesta har sex i den åldern. Jag förlorade oskulden när jag var 13 år, och det gjorde de flesta i min kompiskrets. Sex kan de ha även om de inte sover med varandra, så det är svårt att hindra.

    Även om du låter dom sova med varandra så betyder det inte att du gett ok till sex.
    Min bästa väninna har 2 tvillingtjejer som liksom min kille nu går i sexan Dom har sedan dom vr små alltid delat sovrum när vi varit på besök hos varann.Och det finns ingen anledning att ändra på det nu eller i framtiden så länge dom själva vill Dom kommer nog att ha sex också men vi mammor ser inget problem idet För sex kommer dom ju att ha förr eller senare och bättre då att det sker med någon man känner och litar på
    Åldern spelar ingen roll Vissa mognar tidigt andra senare.Men det viktiga är att man som förälder känner den dom är ihop.
Svar på tråden 14 årig dotter vill sova hos kille