• sandra­29
    Thu 15 Oct 2020 09:49
    646 visningar
    9 svar
    9
    646

    Ändra inkomst inför föräldraledighet

    Hejsan!

    Jag undrar om min arbetsgivare måste uppdatera min inkomst inför min mammaledighet?

    Eller räcker det om jag uppdaterar den när jag ska ansöka om föräldrapenning?

    Tacksam för svar!!

    / Sandra

  • Svar på tråden Ändra inkomst inför föräldraledighet
  • Thu 15 Oct 2020 09:52
    #1

    Uppdatera?

    Om du menar FK så har de inga uppgifter alls om din inkomst. Det fyller du i varje gång du söker ny ersättning och om FK vill kolla den kontaktar de arbetsgivaren.

  • sandra­29
    Thu 15 Oct 2020 09:59
    #2
    Alexi skrev 2020-10-15 09:52:07 följande:

    Uppdatera?

    Om du menar FK så har de inga uppgifter alls om din inkomst. Det fyller du i varje gång du söker ny ersättning och om FK vill kolla den kontaktar de arbetsgivaren.


    Okej. För på mina sidor på försäkringskassan i ?vänta barn guiden? så står det att min arbetsgivare ska lämna in en inkomstförsäkran om uppdatera min inkomst.

    Men då räcker det alltså att jag själv gör det när jag ansöker om föräldrapenning?
  • Thu 15 Oct 2020 11:37
    #3

    Står luddigt i den där guiden tyckte jag... men när du fått ditt moderskapsintyg så skickar du in det, sedan när dom mottagit det så kommer du att ansöka om föräldrapenning och DÅ först får du fylla i uppgifter om arbetsgivare och inkomst :)

  • Thu 15 Oct 2020 13:31
    #4
    sandra29 skrev 2020-10-15 09:59:34 följande:
    Okej. För på mina sidor på försäkringskassan i ?vänta barn guiden? så står det att min arbetsgivare ska lämna in en inkomstförsäkran om uppdatera min inkomst.

    Men då räcker det alltså att jag själv gör det när jag ansöker om föräldrapenning?
    Varje gång du begär ersättning så kommer du att se vilken inkomst den ersättningen baseras på. Stämmer den gör du ingenting. Men rapporterar du in en ändring så kommer din arbetsgivare att få ett brev om att de ska logga in och verifiera det belopp som du skrivit in. 
  • sandra­29
    Thu 15 Oct 2020 13:38
    #5

    Tack alla för hjälpen. Då va det som jag trodde. Då gör jag inget i nuläget.

    Ni får ha en fin dag alla!!

Svar på tråden Ändra inkomst inför föräldraledighet