• Thu 15 Oct 2020 15:34
    682 visningar
    12 svar
    12
    682

    HJÄLP! vems ansvar!?

    hej! behöver snabb hjälp. 

    min sambo har ett barn tillsammans med sitt ex. Dom bor 33mil ifrån varandra nu och barnet bor hos oss varannan helg. 
    Nu i helgen blev barnet sjukt och det bestämdes att barnet stannar hos oss och vi får vabba. Mamman sa då "att 7 dagar från första symtom måste han vara hemma så ni får vabba heja veckan"  
    Absolut sa vi. 

    Nu idag torsdag så ringer hon och är as förbannad och otrevlig och kräver att vi ska ses idag kl 11. Då min sambo meddelar att han kan inte för han jobbar (jag är alltså hemma med barnet) Han föreslår att vi kan ses i morgon bitti för då är han ledig och kan åka. Hon bara skriker så sambon lägger på. 

    Nu ringde hon precis igen och säger att han får åka NU! kl är 15.30
    Sambon förklarar att han kan inte åka nu, (vi har lite möten inbokade idag) EFTERSOM vi skulle ha honom skolveckan ut så har vi planerat lite för våran vecka. Det betyder att visst vi skulle kunna åka men inte föräns kl 20.00 ca och det blir för sent för barnet eftersom han då är hemma kl 22.00 ca ikväll. 

    Men då säger hon att åker inte vi idag NU på en gång. Då får vi åka hela vägen själva imorgon alltså 66mil tur och retur. Annars åker vi dit på det eftersom han har skolplikt på måndag igen. Och hon vägrar åka imorgon eller i helgen. 

    Men om vi försöker komma till en lösning?? Att sambon kan åka imorgon bitti och kommer senare till jobbet istället för fredag kväll/lördag morgon som var sagt från början ? Blir skolplikten vårat fel ? vad är rätt här ? 


    Det låter helt sinnesjukt i mitt huvud att vi bara ska gå med på hennes krav på engång utan att hon kan förstå att vi har annat inplanerat eftersom lämningen inte var planerad till idag ? Att vi då ska åka dit på det ? Som erbjuder att kunna åka fredag lördag söndag istället ??? 

    hjälp ngn som vet. har försökt google men hittar inget till hjälp. 

  • Svar på tråden HJÄLP! vems ansvar!?
  • Thu 15 Oct 2020 16:22
    #1

    Skulle det vara väldigt jobbigt för pappan att ta barnet hela vägen? Minst problem blir väl om han säger att han kör över barnet på lördag eller söndag. Då missar ingen jobb och barnet kan gå i skola som det ska.
    Annars är det väl föräldrarnas ansvar att barnet uppfyller sin skolplikt. Vad gäller föräldrarnas överenskommelse om hämtning och lämning så kan den ju se väldigt olika ut från fall till fall. Kanske det kan vara idé för dem att gå igenom deras överenskommelser igen för att göra framtida situationer lite lättare.

  • Thu 15 Oct 2020 16:52
    #2
    scanmia skrev 2020-10-15 16:22:11 följande:

    Skulle det vara väldigt jobbigt för pappan att ta barnet hela vägen? Minst problem blir väl om han säger att han kör över barnet på lördag eller söndag. Då missar ingen jobb och barnet kan gå i skola som det ska.

    Annars är det väl föräldrarnas ansvar att barnet uppfyller sin skolplikt. Vad gäller föräldrarnas överenskommelse om hämtning och lämning så kan den ju se väldigt olika ut från fall till fall. Kanske det kan vara idé för dem att gå igenom deras överenskommelser igen för att göra framtida situationer lite lättare.


    scanmia skrev 2020-10-15 16:22:11 följande:

    Skulle det vara väldigt jobbigt för pappan att ta barnet hela vägen? Minst problem blir väl om han säger att han kör över barnet på lördag eller söndag. Då missar ingen jobb och barnet kan gå i skola som det ska.

    Annars är det väl föräldrarnas ansvar att barnet uppfyller sin skolplikt. Vad gäller föräldrarnas överenskommelse om hämtning och lämning så kan den ju se väldigt olika ut från fall till fall. Kanske det kan vara idé för dem att gå igenom deras överenskommelser igen för att göra framtida situationer lite lättare.


    Det är en bilresa på 7h så ja det är väl inte jätte frestande att och åka den vägen. Dom har ett avtal med halva vägen var.

    Så varför ska då pappan sätta sig och åka 7h för att hon inte har lust att åka i helgen? Vems ?fel? blir skolplikten om han inte kommer till skolan på måndag? För att hon inte orkar åka i helgen ? Som var planerar från första början
  • Thu 15 Oct 2020 17:10
    #3

    Skolplikten åligger ju båda föräldrarna. Däremot ska det dokumenteras hur hon håller på, spela in samtalen om ni kan. Det kan bli viktig bevisning om hon börjar krångla kring vårdnaden, eller om din sambo behöver ta henne till Familjerätten för justering kring umgänge osv.

    Barnet är hos er, mamman ställer orimliga krav, om hon då vägrar hämta barnet så är det pappans skyldighet att se till att barnet kommer till skolan på måndag.

  • Thu 15 Oct 2020 17:11
    #4

    Ålder på barnet förresten? Jag åkte både flyg och tåg ensam redan på lågstadiet. Utan byten borde det funka om pappan lämnar och mamman hämtar.

  • Thu 15 Oct 2020 21:47
    #5
    Susannakarlesson skrev 2020-10-15 16:52:27 följande:
    scanmia skrev 2020-10-15 16:22:11 följande:

    Skulle det vara väldigt jobbigt för pappan att ta barnet hela vägen? Minst problem blir väl om han säger att han kör över barnet på lördag eller söndag. Då missar ingen jobb och barnet kan gå i skola som det ska.

    Annars är det väl föräldrarnas ansvar att barnet uppfyller sin skolplikt. Vad gäller föräldrarnas överenskommelse om hämtning och lämning så kan den ju se väldigt olika ut från fall till fall. Kanske det kan vara idé för dem att gå igenom deras överenskommelser igen för att göra framtida situationer lite lättare.


    Det är en bilresa på 7h så ja det är väl inte jätte frestande att och åka den vägen. Dom har ett avtal med halva vägen var.

    Så varför ska då pappan sätta sig och åka 7h för att hon inte har lust att åka i helgen? Vems ?fel? blir skolplikten om han inte kommer till skolan på måndag? För att hon inte orkar åka i helgen ? Som var planerar från första början
    Men vet du att det är för att hon inte orkar? Kan ni inte låtsas att det är för att hon inte kan och handla utifrån det? Gör det i utbyte mot att hon kör hela vägen en annan gång eller någon annan kompensation. Jag förstår absolut att det inte är kul att ligga och köra 7 timmar, men barnet har skolplikt och måste ju till skolan på något sätt. Lite good will från er sida som investering i framtiden.
  • Thu 15 Oct 2020 22:18
    #6
    -1

    Hmm

    Ring och prata med skolan och fråga om råd.

  • Fri 16 Oct 2020 08:05
    #7
    scanmia skrev 2020-10-15 21:47:03 följande:

    Men vet du att det är för att hon inte orkar? Kan ni inte låtsas att det är för att hon inte kan och handla utifrån det? Gör det i utbyte mot att hon kör hela vägen en annan gång eller någon annan kompensation. Jag förstår absolut att det inte är kul att ligga och köra 7 timmar, men barnet har skolplikt och måste ju till skolan på något sätt. Lite good will från er sida som investering i framtiden.


    Yes hon sa själv att hon orkar inte köra i helgen, har ingen lust. Tyvärr skulle denna människa ALDRIG göra någon kompensation. Det är bråk från denna dam varje vecka och varje helg. Hade det inte varit det hade jag själv kunnat

    Köra halvvägs igår imorse eftersom jag vabbade men jag vill inte träffa henne själv. Jag har fått nog med hot och självsord från henne så hon och jag har Ingen kontakt alls länge, hon är blockerad överallt.

    Hon ringde tillomed soc igår och jag citerar ordagrant vad hon ringde och sa : nu har jag pratat med soc och bara för att du är så självisk att du inte kunde åka idag för att du hade något möte så hittade jag på att barnet inte får mat hos er så dom tycker inte ens att du ska få träffa han mer!?

    Hon hittar alltså på att vi svälter barnet. Då kanske du förstår vad vi har att göra med.
  • Fri 16 Oct 2020 09:29
    #8
    Susannakarlesson skrev 2020-10-16 08:05:19 följande:
    Yes hon sa själv att hon orkar inte köra i helgen, har ingen lust. Tyvärr skulle denna människa ALDRIG göra någon kompensation. Det är bråk från denna dam varje vecka och varje helg. Hade det inte varit det hade jag själv kunnat

    Köra halvvägs igår imorse eftersom jag vabbade men jag vill inte träffa henne själv. Jag har fått nog med hot och självsord från henne så hon och jag har Ingen kontakt alls länge, hon är blockerad överallt.

    Hon ringde tillomed soc igår och jag citerar ordagrant vad hon ringde och sa : nu har jag pratat med soc och bara för att du är så självisk att du inte kunde åka idag för att du hade något möte så hittade jag på att barnet inte får mat hos er så dom tycker inte ens att du ska få träffa han mer!?

    Hon hittar alltså på att vi svälter barnet. Då kanske du förstår vad vi har att göra med.
    Jag hoppas ni spelade in samtalet!
  • Fri 16 Oct 2020 15:44
    #9
    Mortiscia80 skrev 2020-10-16 09:29:52 följande:

    Jag hoppas ni spelade in samtalet!


    Ja det gjorde vi.

    Vi har som vana att alltid spela in pga allt som hänt
  • GGN
    Fri 16 Oct 2020 15:58
    #10
    +2
    Susannakarlesson skrev 2020-10-16 15:44:35 följande:

    Ja det gjorde vi.

    Vi har som vana att alltid spela in pga allt som hänt


    Kanske dags för pappan att begära boendet med tanke på hur sjuk hon är?
Svar på tråden HJÄLP! vems ansvar!?