• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7099 visningar
    419 svar
    419
    7099

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 18:32
    #11
    Anonym (Even) skrev 2020-10-15 18:01:37 följande:

    Tyvärr känns det inte lämpligt. Tänk om han träffar en klasskompis. Som någon skrivit: hör med personalen om det finns någon annan möjlighet.


    Jag har tänkt på det, men vid den tiden vi tänkt gå och bada brukar det nästan aldrig vara några i hans ålder. Det finns inga separata duschrum eller omklädningsrum vad jag vet, men har förstås inte pratat med dem. Det jag mest funderade på var om även vuxna skulle ta illa upp eftersom han ju är ett lite större barn.
  • Thu 15 Oct 2020 18:49
    #12
    Anonym (E) skrev 2020-10-15 16:44:53 följande:

    Det finns flickor i den åldern som t.om har mens så nej, jag förstår behovet men tycker inte att det är ok. Flickorna har mer rätt till sin integritet än han har att bada just där.


    +1. Pojkens mamma behöver höra av sig till simhallen för att få hjälp med hur man kan lösa situationen.

    Tjejernas rätt till integritet går före pojkens badbehov.
  • Anonym (Mim)
    Thu 15 Oct 2020 19:05
    #13

    Finns det inte ett ?handikappoklädningsrum?. Många simhallar har ett mindre omklädningsrum som kan bokas i förväg. Detta just för sådana här fall. Jag har en släkting med assistansbehov.Ibland behöver hans kvinnliga assistenter följa med till simhallen och då bokar de omklädningsrummet.

    I vissa simhallar finns även hytter.

    Många barn kommer ju in i förpuberteten runt tioårsåldern, så det kan bli väldigt obekvämt för pojken om det finns jämnåriga flickor där.

  • Anonym (a)
    Thu 15 Oct 2020 19:09
    #14

    Nej
    Damernas omklädningsrum är till för att man ska kunna byta om ifred. Det är inte du och ditt sällskap som ska bestämma att de inte får byta om ifred.

  • Thu 15 Oct 2020 19:28
    #15

    Gränsfall

  • Thu 15 Oct 2020 20:29
    #16

    Han kanske inte vill bli uttittad av flickor i sin egen ålder, så försök lös det på annat sätt. Men går det inte att lösa på annat sätt, måste det ju funka så här.

  • Anonym (Man + 30)
    Thu 15 Oct 2020 20:33
    #17

    Finns olika åsikter om det. Arbetade själv på det kommunala badet och gick ofta genom damernas.

  • Anonym (Konst­igt)
    Thu 15 Oct 2020 20:36
    #18

    Vad tycker han själv om detta?Vara naken bland massa kvinnor?

  • Anonym (E)
    Thu 15 Oct 2020 20:37
    #19
    Anonym (Man + 30) skrev 2020-10-15 20:33:21 följande:

    Finns olika åsikter om det. Arbetade själv på det kommunala badet och gick ofta genom damernas.


    vad konstigt att du gick igenom stället du jobbade på...Vilket många tycker är jobbigt men förväntar sig. Vad har det med trådens ämne att göra?Skrattande
  • Anonym (E)
    Thu 15 Oct 2020 20:41
    #20
    Anonym (W) skrev 2020-10-15 17:00:36 följande:

    Jag håller inte med övriga som har svarat. En pojke på 9-10 år är fortfarande ett barn. Självklart ska också han kunna följa med till simhallen, även om han behöver hjälp av sin mamma och därmed även behöver byta om i damernas omklädningsrum.


    Så den 10åriga tjejen som tycker det är obehagligt och kanske inte vill åka dit igen för att riskera träffa på killen igen... vad ska hon som är i rätt omklädningsrum göra?
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?