• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7101 visningar
    419 svar
    419
    7101

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (K)
    Thu 15 Oct 2020 20:59
    #21
    +2

    Nej, jag tycker inte det är okej. Inte för min egen skull men för flickor i hans egen ålder. Även för hans skull.

  • Anonym (K)
    Thu 15 Oct 2020 21:00
    #22
    +1

    Förresten, har han ingen personlig assistent??

  • Anonym (Mim)
    Thu 15 Oct 2020 21:04
    #23
    -1
    Anonym (E) skrev 2020-10-15 20:41:56 följande:

    Så den 10åriga tjejen som tycker det är obehagligt och kanske inte vill åka dit igen för att riskera träffa på killen igen... vad ska hon som är i rätt omklädningsrum göra?


    Fast har hon mer rätt att bada i simhallen än pojken? Simhallen ska ju vara till för alla, oavsett könstillhörighet eller funktionsnedsättning.
  • Anonym (E)
    Thu 15 Oct 2020 21:08
    #24
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-15 21:04:02 följande:
    Fast har hon mer rätt att bada i simhallen än pojken? Simhallen ska ju vara till för alla, oavsett könstillhörighet eller funktionsnedsättning.

    Hon har mer rätt att honom att vistas i omklädningsrummet för sitt kön ja.


    Det finns nog nästan alltid lösningar bara man pratar med personalen. Eller så får barnet gå med manlig släkting t.ex.

  • Anonym (:Önsk­ar att det var så på herrar­nas)
    Thu 15 Oct 2020 21:18
    #25
    Anonym (a) skrev 2020-10-15 19:09:29 följande:

    Nej
    Damernas omklädningsrum är till för att man ska kunna byta om ifred. Det är inte du och ditt sällskap som ska bestämma att de inte får byta om ifred.


    Jag önskar att det var så på herrarnas. Men det smygfotas, stirras osv. Har inget emot homosexuella rent allmänt, men det finns en liten subgrupp som verkligen gillar det här med herrarnas omklädningsrum. Vissa gym, vissa simhallar har eller har haft problemet i perioder.
  • Thu 15 Oct 2020 21:26
    #26

    Jag personligen hade inte brytt mig så för mig är det helt ok.

  • Anonym (K)
    Thu 15 Oct 2020 22:03
    #27
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-15 21:04:02 följande:

    Fast har hon mer rätt att bada i simhallen än pojken? Simhallen ska ju vara till för alla, oavsett könstillhörighet eller funktionsnedsättning.


    Att bada i simhallen är inte det som diskuteras här.
  • Anonym (Föräl­der)
    Thu 15 Oct 2020 22:03
    #28

    Fråga vad det finns för möjligheter?
    Jag tänker på alla inblandade.

    På ett bad har vi varit i ett könsneutralt omklädningsrum.
    Hade önskat att det fanns på fler badhus.

    Jag släppte inte in sonen i herrarnas omklädningsrum ensam, då fick personal från badet följa med.

  • Anonym (Mim)
    Thu 15 Oct 2020 22:16
    #29
    Anonym (K) skrev 2020-10-15 22:03:13 följande:

    Att bada i simhallen är inte det som diskuteras här.


    Tänker du att pojken bara vill gå till simhallen och byta om i omklädningsrummet på pin kiv? Är det bara jag som läser in att han byter om för att han vill bada? Varför tror du att han vill byta om i omklädningsrummet?

    De flesta simhallar tillåter inte att man badar med kläderna på och många är inte heller helt bekväma med att promenera till simhallen iklädd endast badkläder. Dessutom brukar det vara ett krav att duscha på plats innan du tillåts kliva i bassängen. Därför är momentet att byta om och duscha i omklädningsrummet en förutsättning för att kunna bada i simhallen.
  • Anonym (Steff­)
    Thu 15 Oct 2020 22:19
    #30

    Duscha hemma, sätt på pojken badbyxor och rena kläder. Åk till badet, låt honom stav sig de kläder han kan inne på killarnas sen möts ni vid bassängen och du hjälper honom av med resten av kläderna. Vattnet kommer inte bli förorenat av den lilla mängd bakterier som hinner växa till sedan han duschade hemma. När ni ska hem gör ni samma fast omvänt.

Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?