• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7132 visningar
    419 svar
    419
    7132

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Steff­)
    Thu 15 Oct 2020 22:26
    #31
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-15 22:16:49 följande:

    Tänker du att pojken bara vill gå till simhallen och byta om i omklädningsrummet på pin kiv? Är det bara jag som läser in att han byter om för att han vill bada? Varför tror du att han vill byta om i omklädningsrummet?

    De flesta simhallar tillåter inte att man badar med kläderna på och många är inte heller helt bekväma med att promenera till simhallen iklädd endast badkläder. Dessutom brukar det vara ett krav att duscha på plats innan du tillåts kliva i bassängen. Därför är momentet att byta om och duscha i omklädningsrummet en förutsättning för att kunna bada i simhallen.


    Jag tror det är ytterst få platschefer på badhus som inte går med på att en fysiskt handikappad pojke duschar hemma innan badet och får hjälp av med kläderna. I vart fall när det inte finns andra alternativ.
  • Anonym (Naugh­ty40)
    Thu 15 Oct 2020 23:34
    #32

    Jag ser inget fel i det, då det som du skriver finns en anledning. Känns nog mest jobbigt för pojken att behöva följa med in på damernas.

  • Anonym (Annie­)
    Fri 16 Oct 2020 02:42
    #33

    Jag säger nej. Var med mina flickor på badhuset i helgen och de vägrade duscha för det var en pojke i duschen med sin mamma, i kanske 8-9 årsåldern. Mina tjejer är 7 och 10 och vill absolut inte visa sig nakna med pojkar. Jag tycker badhuset ska ordna med egna duschrum till sådana här typer av situationer.

  • Anonym (Inte jag)
    Fri 16 Oct 2020 03:59
    #34

    Jag tycker inte att det känns ok. Men du kan ju alltid sticka in huvudet hos herrarna och fråga om ni kan byta om där. Det är kanske dags att det kommer könsneutrala omklädningsrum till alla badhus så man själv kan välja var man vill byta om

  • Anonym (Bara jag)
    Fri 16 Oct 2020 04:20
    #35

    Personligen så hade jag inte reagerat, vare sig nu eller som barn (och jag var en tidig blomma, du förstår nog vad jag menar). Men alla tänker inte som jag.

    Fråga simhallen. Det här går att lösa och är ingen ovanlig fråga. Det är många som behöver hjälp vid simhallen. Du är inte ensam. Simhallen är till för alla.

  • Fri 16 Oct 2020 07:37
    #36

    För mig är liten pojke i damernas omklädningsrum lika GRÄSLIGT som en liten flicka på herrarnas. Nä kanske inte LIKA gräsligt men inte långt ifrån.

  • Anonym (P)
    Fri 16 Oct 2020 07:48
    #37
    +1

    Om ni kanske gå på en tid då det inte är så mkt folk


    Gå in innan och fråga om det är okej för de som är där just då. Hojta till om någon ny kommer in så kan de ju vänta några minuter om de vill. Eller t.o.m sätt upp en lapp vid dörren. Tar väl inte så lång tid.
    Problemet är väl mer om någon blir negativt överraskad, då man antar inga killar är där. 

  • Fri 16 Oct 2020 09:43
    #38
    +2

    Jag tycker inte att det är ok.

    Har varit med om det när jag badade med dottern (10 år) och det resulterade i att hon inte ville duscha av sig och kände sig oerhört obekväm med att ha en jämnårig pojke i duschrummet (som dessutom tittade på henne lite mer än nödvändigt, i hennes värld stirrade han på henne, men fullt så illa uppfattade jag det inte). Hon ville bara ut och berättade sedan hur obekväm hon kände sig så det blev inte läge att säga ifrån där och då, men kontaktade simhallen efteråt i händelsen. Fick dock inget svar om åldersgräns.

    Jag tycker att från det att man börjar ha olika omklädningsrum på skolidrotten så blir det knepigt att byta om i annat omklädningsrum än det egna på ställen som inte har unisex omklädningsrum.

  • Fri 16 Oct 2020 09:49
    #39
    Anonym (Annie) skrev 2020-10-16 02:42:04 följande:

    Jag säger nej. Var med mina flickor på badhuset i helgen och de vägrade duscha för det var en pojke i duschen med sin mamma, i kanske 8-9 årsåldern. Mina tjejer är 7 och 10 och vill absolut inte visa sig nakna med pojkar. Jag tycker badhuset ska ordna med egna duschrum till sådana här typer av situationer.


    Ungefär samma upplevelse som hos oss...


    Vad som också är intressant är att pojkmamman i vårt fall, inte verkade anse att de skulle "skynda på" eller hålla sig lite på sin kant. Utan de duschade länge mitti duschrummet och satt ett tag i bastun osv (vi brukar basta men dottern ville bara hem).

  • Anonym (Juno)
    Fri 16 Oct 2020 12:41
    #40

    Jag skulle också säga nej, främst för flickorna i hans egen ålders skull.

    Vad säger badhuset själva när ni rådfrågat dem om hur ni ska göra? Finns det något annat duschrum ni skulle kunna använda?

Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?