• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Bada)
    Anonym (K) skrev 2020-10-15 21:00:22 följande:

    Förresten, har han ingen personlig assistent??


    Han har ett lättare handikapp så är inte i behov av personlig assistent varje dag, har svårt för att klä av och på sig själv och att t ex tvätta håret behöver han hjälp med. Dessutom så vill han helst att jag är med honom.
  • Anonym (Bada)
    Anonym (P) skrev 2020-10-16 07:48:33 följande:

    Om ni kanske gå på en tid då det inte är så mkt folk


    Gå in innan och fråga om det är okej för de som är där just då. Hojta till om någon ny kommer in så kan de ju vänta några minuter om de vill. Eller t.o.m sätt upp en lapp vid dörren. Tar väl inte så lång tid.
    Problemet är väl mer om någon blir negativt överraskad, då man antar inga killar är där. 


    Vi gör ju det som jag skrev tidigare. Det är nästan aldrig barn kring hans ålder med då, men som sagt så är han ju i en ålder då man kanske borde dra gränsen normalt sett. Vuxna kan ju tycka det är obekvämt med äldre barn där, och det var lite det jag ville höra också hur ni ser på det.
  • Anonym (E)

    Jag hade inte tyckt det var kul direkt men förstått. Samtidigt som jag hade blivit väldigt upprörd för hur fel jag tycker det är emot unga flickor... Hade ärligt oroat mig för att någon i hans ålder skulle vara där/komma in, mitt barn eller inte.

  • Anonym (vet ej)
    Gryntroll skrev 2020-10-16 09:49:32 följande:

    Ungefär samma upplevelse som hos oss...


    Vad som också är intressant är att pojkmamman i vårt fall, inte verkade anse att de skulle "skynda på" eller hålla sig lite på sin kant. Utan de duschade länge mitti duschrummet och satt ett tag i bastun osv (vi brukar basta men dottern ville bara hem).


    Var det helt öppna duschar då så alla kunde se alla som duschade? 

    Funderar också på hur reagerade pojken i det fallet? För egentligen är ju han minst lika "utsatt" i så fall eftersom han är ensam kille där inne. Och att de båda satt i bastun ett tag, är det inte lika bra att agera naturligt om han nu måste vara med sin mamma där inne och inte verka som man måste skynda sig och inte titta på någon osv. Jag tror att det beteendet snarare är negativt för pojkens skull. 

    Men om pojken i det här fallet stirrade på andra och betedde sig oförskämt osv så är det en annan sak. 
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (Annie) skrev 2020-10-16 02:42:04 följande:

    Jag säger nej. Var med mina flickor på badhuset i helgen och de vägrade duscha för det var en pojke i duschen med sin mamma, i kanske 8-9 årsåldern. Mina tjejer är 7 och 10 och vill absolut inte visa sig nakna med pojkar. Jag tycker badhuset ska ordna med egna duschrum till sådana här typer av situationer.


    Pojken kanske inte tyckte det var så kul han heller? Men om han inte stirrade på andra eller liknande så tycker jag inte det borde vara sån stor grej, 8 år är ett litet barn fortfarande. Man kan ju ha ett badlakan omkring sig om man inte känner sig bekväm.
  • Anonym (Ledsagare?)

    Förstår att ni/sonen vill bada men tänker också för unga tjejer att det kan kännas olustigt. Om han inte är beviljad assistans kanske kommunen kan bevilja manlig ledsagare eller manlig kontaktperson som kan följa med på badhuset och in i killarnas omklädningsrum?

  • Anonym (Jämnåriga)

    Unga tjejer kommer inte att uppskatta att det är en 10årig kille i duschen.

    Vilken tid är ni där eftersom du vet att det är lite barn under den tiden?

  • Mrs Moneybags

    Personligen skulle jag inte bry mig om det kom in en pojke i den åldern till damernas. Jag släpper inte in en pojke i den åldern ensam till herrarnas. Dessvärre är folk inte att lita på. 

  • PinkSugar

    Han är minst 3 år för gammal för att det ska vara okej. Ni får antagligen besöka badhus med separata omklädningsrum eller vänta med att bada badhus tills han klarar sig själv

  • AnnaSturesson
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-16 15:47:30 följande:

    Personligen skulle jag inte bry mig om det kom in en pojke i den åldern till damernas. Jag släpper inte in en pojke i den åldern ensam till herrarnas. Dessvärre är folk inte att lita på. 


    Vid vilken ålder tycker du att man kan byta om själv.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?