• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7121 visningar
    419 svar
    419
    7121

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Mamma­)
    Fri 16 Oct 2020 16:00
    #51
    -2 +3

    Jag blir provocerad av att läsa vad ni skriver. Jag har själv en funktionshindrad pojke som älskar att bada. Hade han inte kunnat följa med in på damernas hade han inte kunnat bada, det roligaste han vet. Ni som skriver anställ en manlig assistent, vet Ni hus svårt det är att anställa vettiga assistenter? I hans fall krävs det dessutom dubbelassitans vilket skulle innebära två manliga assistenter.

  • Fri 16 Oct 2020 16:12
    #52

    Självklart är det okej och inget jag varken har eller skulle haft synpunkter på om jag själv vore barn (trots att jag utvecklades relativt tidigt).

  • Anonym (E)
    Fri 16 Oct 2020 16:18
    #53
    +2
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 16:00:09 följande:

    Jag blir provocerad av att läsa vad ni skriver. Jag har själv en funktionshindrad pojke som älskar att bada. Hade han inte kunnat följa med in på damernas hade han inte kunnat bada, det roligaste han vet. Ni som skriver anställ en manlig assistent, vet Ni hus svårt det är att anställa vettiga assistenter? I hans fall krävs det dessutom dubbelassitans vilket skulle innebära två manliga assistenter.


    Ett barn med dubbelassistansbehov är inte på samma nivå som TS sits och något som även unga flickor skulle vara mer OK med. Väldigt få kommentarer här rör ens assistans. Kontaktperson tycker jag dock vore ett bra förslag. Även om det också är svårt att hitta.


    Jag förstår inte vad det är för provocerande att värna om unga flickors integritet. Att slippa möta en klasskompis av annat kön i duschen. Det är ingen som vill att barnet inte ska kunna bada men här verkar det inte ens funnits en dialog med badhuset om lösning.

  • Fri 16 Oct 2020 16:28
    #54
    +2

    Det va jättejobbigt när jag va 10-16 ungefär om det kom in pojkar som va 8-10år i duschen.

    En tjej ska inte behöva vara rädd i duschen på badhuset oxkså.

    Är väldigt ofta som jag ser killar som verkligen borde kunna byta om själva på damernas.

  • Anonym (vet ej)
    Fri 16 Oct 2020 16:49
    #55
    Majakarlsson05 skrev 2020-10-16 16:28:47 följande:

    Är väldigt ofta som jag ser killar som verkligen borde kunna byta om själva på damernas.


    Men det kanske finns anledningar till att han inte går till herrarnas själv. Att han själv är rädd och osäker, att han har osynliga funktionshinder, att det kan finnas pedofiler där och att det faktiskt har hänt att barn blivit utsatta! Om det inte finns andra möjligheter ska dem inte få bada alls då? Kanske det bara är du som skapar idéer om att det är olämpligt... 9-10 är fortfarande små barn.
  • Fri 16 Oct 2020 16:59
    #56
    -1 +3
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 16:00:09 följande:

    Jag blir provocerad av att läsa vad ni skriver. Jag har själv en funktionshindrad pojke som älskar att bada. Hade han inte kunnat följa med in på damernas hade han inte kunnat bada, det roligaste han vet. Ni som skriver anställ en manlig assistent, vet Ni hus svårt det är att anställa vettiga assistenter? I hans fall krävs det dessutom dubbelassitans vilket skulle innebära två manliga assistenter.


    Det som är provocerande är att du tycker din son har större rätt till kvinnornas omklädningsrum än att kvinnorna ska känna sig bekväma i sitt eget omklädningsrum.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Fri 16 Oct 2020 17:22
    #57
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 16:00:09 följande:

    Jag blir provocerad av att läsa vad ni skriver. Jag har själv en funktionshindrad pojke som älskar att bada. Hade han inte kunnat följa med in på damernas hade han inte kunnat bada, det roligaste han vet. Ni som skriver anställ en manlig assistent, vet Ni hus svårt det är att anställa vettiga assistenter? I hans fall krävs det dessutom dubbelassitans vilket skulle innebära två manliga assistenter.


    Hur gammal är din son? Och har andra sagt något om att din pojke är med?
  • Fri 16 Oct 2020 17:24
    #58
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-16 16:49:29 följande:

    Men det kanske finns anledningar till att han inte går till herrarnas själv. Att han själv är rädd och osäker, att han har osynliga funktionshinder, att det kan finnas pedofiler där och att det faktiskt har hänt att barn blivit utsatta! Om det inte finns andra möjligheter ska dem inte få bada alls då? Kanske det bara är du som skapar idéer om att det är olämpligt... 9-10 är fortfarande små barn.


    Är ju inte ovanligt att man börjar få bröst när man är 10-11 och då behöva riskera att träffa pojkar som kanske är klasskompisar eller grannar när man duschar är inte ok.
  • Anonym (Q)
    Fri 16 Oct 2020 17:26
    #59
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 16:00:09 följande:

    Jag blir provocerad av att läsa vad ni skriver. Jag har själv en funktionshindrad pojke som älskar att bada. Hade han inte kunnat följa med in på damernas hade han inte kunnat bada, det roligaste han vet. Ni som skriver anställ en manlig assistent, vet Ni hus svårt det är att anställa vettiga assistenter? I hans fall krävs det dessutom dubbelassitans vilket skulle innebära två manliga assistenter.


    Först och främst håller jag helt med dig om att din son ska kunna få bada. Jag undrar dock om det här är ett problem som du har stött på på offentliga simhallar eller om det är något som bara upprör på FL? Jag tycker att lösningarna borde vara så lätta att hitta och betyda så mycket för barn som din son och ts son.
  • Anonym (Mamma­)
    Fri 16 Oct 2020 17:38
    #60
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-16 17:22:55 följande:
    Hur gammal är din son? Och har andra sagt något om att din pojke är med?
    Han fyller snart 13. Nej ingen har någonsinn sagt något, om någon har kommenterat så har det bara varit possitivt, vad kul att han också kan bada.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?