• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7117 visningar
    419 svar
    419
    7117

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Mamma­)
    Fri 16 Oct 2020 17:41
    #61
    PinkSugar skrev 2020-10-16 16:59:50 följande:
    Det som är provocerande är att du tycker din son har större rätt till kvinnornas omklädningsrum än att kvinnorna ska känna sig bekväma i sitt eget omklädningsrum.
    Hur tycker du att han ska bada? Om han inte får byta om på damernas? Var ska han då byta om? På herrarnas med två kvinnliga assistenter som också ska duscha? Eller han kanske inte får bada eftersom han är flerfunktionshindrad?
  • Anonym (E)
    Fri 16 Oct 2020 17:57
    #62
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 17:41:25 följande:
    Hur tycker du att han ska bada? Om han inte får byta om på damernas? Var ska han då byta om? På herrarnas med två kvinnliga assistenter som också ska duscha? Eller han kanske inte får bada eftersom han är flerfunktionshindrad?
    Återigen. Vem här pratat i termer av flerfunktionshindrat barn med dubbelassistans?
  • Fri 16 Oct 2020 17:58
    #63
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 17:41:25 följande:

    Hur tycker du att han ska bada? Om han inte får byta om på damernas? Var ska han då byta om? På herrarnas med två kvinnliga assistenter som också ska duscha? Eller han kanske inte får bada eftersom han är flerfunktionshindrad?


    Där jag växte upp fick personer i den situationen duscha och byta om i personalens omklädningsrum. Ofta finns lösningar på det, som inte innebär obehag för flickorna.
  • Anonym (E)
    Fri 16 Oct 2020 18:00
    #64

    Råkade nog säga emot mig själv lite där men ändå. Situationerna är olika och kan inte ställas mot varandra.


    Inte ens som blyg 10åring skulle jag brytt mig om ett barn med solklar assistans (bortsett från om han stirrade).

  • Anonym (Q)
    Fri 16 Oct 2020 18:02
    #65
    Anonym (E) skrev 2020-10-16 17:57:50 följande:
    Återigen. Vem här pratat i termer av flerfunktionshindrat barn med dubbelassistans?
    Så bara om man ser tillräckligt funktionshindrad ut ska man få bada? Jag förstår verkligen inte ditt argument här. Däremot ser jag gärna familjeomklädningsrum så att det finns möjlighet att tillgodose alla alternativ.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Fri 16 Oct 2020 18:10
    #66
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 17:38:45 följande:
    Han fyller snart 13. Nej ingen har någonsinn sagt något, om någon har kommenterat så har det bara varit possitivt, vad kul att han också kan bada.
    Ok vad bra! Hur allvarligt är hans funktionshinder? Och hur mycket naket blir det i slutändan, jag tänker har ni duschbås eller öppna duschar, och tar ni handduk med er till duschen? På vår simhall är duscharna nämligen helt öppna så det är ju en skillnad i problematiken i så fall. Däremot går vi vid en tid när det nästan aldrig är några i hans egen ålder.
  • Anonym (E)
    Fri 16 Oct 2020 18:48
    #67
    Anonym (Q) skrev 2020-10-16 18:02:03 följande:
    Så bara om man ser tillräckligt funktionshindrad ut ska man få bada? Jag förstår verkligen inte ditt argument här. Däremot ser jag gärna familjeomklädningsrum så att det finns möjlighet att tillgodose alla alternativ.

    Jag förstår inte ditt heller och hur du läser mina ord. Är inte ett dugg emot vem som badar men när det gäller trygghet så ska man kunna vara i rätt omklädningsrum utan att riskera barn i samma ålder vid den åldern. Det är inte att se mer funktionshindrad ut egentligen men ja det skulle ha gjort det mycket enklare för mig i den åldern om pojken hade flera personer som hjälpte denna. För då ser man behovet och även om TS barn har behov av hjälp syns det inte lika tydligt, vilket jag som barn skulle reagerat på. Har svaga minnen om att det faktiskt kan ha skett och det var inget problem. Som vuxen kan jag tänka på fler nivåer men som barn hade det varit jävligt jobbigt antagligen att träffa på en klasskompis av annat kön i öppna duschar. Även för pojken rätt snart så att hitta en annan lösning är viktigt.


    Här skriver TS inget om att de försökt lösa problemet med badhuset och absolut att det borde finnas fler familjeomklädningsrum/bås. Alla ska få bada men då måste man försöka ordna det. Med enklare lösningar som att låna omklädningsrum som annars är låsta eller att badhuset inser behovet efter att det efterfrågats så de gör om.

  • Fri 16 Oct 2020 19:31
    #68

    Just därför fattar jag inte varför det fortfarande ska duschas i Nåt som liknar en gympasal!? Varför i hela friden finns det inte bås?! Personligen tycker jag inte om att visa mig naken inför främlingar och speciellt inte när jag duschar, varför kan man inte få göra det ifred?

  • Fri 16 Oct 2020 21:01
    #69

    Om din son klarar av att vänta utanför damernas medans du duschar och byter om så tror jag att det är helt okej om du sedan följer med din son in på herrarnas om du först förklarar situationen,eftersom män har en mer avslappnad attityd till sin nakenhet.

  • Fri 16 Oct 2020 21:19
    #70
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-16 16:49:29 följande:

    Men det kanske finns anledningar till att han inte går till herrarnas själv. Att han själv är rädd och osäker, att han har osynliga funktionshinder, att det kan finnas pedofiler där och att det faktiskt har hänt att barn blivit utsatta! Om det inte finns andra möjligheter ska dem inte få bada alls då? Kanske det bara är du som skapar idéer om att det är olämpligt... 9-10 är fortfarande små barn.


    Är det herrarnas omklädningsrum som är problemet kanske? Behövs det någon som vaktar där? När jag var liten (osäker på ålder men mellan 6-9år) fick jag inte längre följa med pappa och bror på herrarnas utan fick gå själv på damernas för att män inte kunde låta bli att stirra på mig i omklädningsrummet!
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?