• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Billie38

    Skulle du inte kunna kolla med badhusen i närheten om dom har en lösning? Tänker att det borde finnas handikappstoaletter som kanske har dusch och som inte ligger i anslutning till de vanliga omklädningsrummen?

    I lund har dom tex assistentrum.

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-16 17:38:45 följande:

    Han fyller snart 13. Nej ingen har någonsinn sagt något, om någon har kommenterat så har det bara varit possitivt, vad kul att han också kan bada.


    Det låter ju lite lagom nedlåtande... Liksom, va kul att en 13-åring kan bada, trots funktionshinder. Vilken inspiration!

    Sen fattar du ju att ni måste hitta en annan lösning. Han kan ju inte fortsätta följa med in på damernas för alltid, och han är ju redan för gammal.
  • Egon den stora
    Anonym (Inte jag) skrev 2020-10-16 03:59:18 följande:

    Jag tycker inte att det känns ok. Men du kan ju alltid sticka in huvudet hos herrarna och fråga om ni kan byta om där. Det är kanske dags att det kommer könsneutrala omklädningsrum till alla badhus så man själv kan välja var man vill byta om


    Varför är det okej för mammor att hänga med om på herrarnas? Jag är inte så jätteblyg, men ärligt talat känns det konstigt. Varför gör dom det? Tvärt om hade ju inte varit okej. Nu har det kommit upp skyltar om att vuxna måste vara i rätt omklädningsrum i alla fall.
  • AlinaM34
    Egon den stora skrev 2020-10-16 23:51:54 följande:
    Varför är det okej för mammor att hänga med om på herrarnas? Jag är inte så jätteblyg, men ärligt talat känns det konstigt. Varför gör dom det? Tvärt om hade ju inte varit okej. Nu har det kommit upp skyltar om att vuxna måste vara i rätt omklädningsrum i alla fall.
    Herrar är inte så pjoskiga som kvinnor med nakenhet. Se bara på alla dickpics som män GLADELIGEN skickar till kvinnor utan att ens känna dem. Tvärtom händer ju inte.
  • Anonym (Tja)

    Alltså ja det klart det är okej om inget annat alternativ finns annars är ju alternativet att han inte kan gå till badhuset om han själv inte klarar av att byta om o duscha? För jag gissar ju att det vore än mer opassande att mamman går på herrarnas och byter om med pojken.

  • Anonym (Even)

    Jag tänker att folk här reagerar olika beroende på hur det ser ut på deras simhall hemma. Består omklädningsrummet av ett rum där alla ser alla och duschrummet är uan skiljeväggar och draperier - ja, då är det, iaf enligt mig, fel att ta dit ett så stort barn av det andra könet.

    Om det däremot är ett oklädningsrum med lite vinklar och vrår och enskilda duschar med draperier - då känns det mer ok.

  • Anonym (Trötter)
    AlinaM34 skrev 2020-10-17 00:00:07 följande:
    Herrar är inte så pjoskiga som kvinnor med nakenhet. Se bara på alla dickpics som män GLADELIGEN skickar till kvinnor utan att ens känna dem. Tvärtom händer ju inte.
    Bra att du lyfter ut en grupp som uppenbarligen inte har alla hästar hemma och gör dem till norm.

    Tyvärr hjälper det inte normala människor.
  • Billie38

    Men varför ens fortsätta o diskutera om vilket omklädningsrum dom ska vara i....Ring badhuset och fråga om en lösning. Ni är inte de enda som har ett handikapp, det finns lösningar på de flesta simhallar.

  • Anonym (Hind)
    Anonym (Tja) skrev 2020-10-17 00:14:17 följande:

    Alltså ja det klart det är okej om inget annat alternativ finns annars är ju alternativet att han inte kan gå till badhuset om han själv inte klarar av att byta om o duscha? För jag gissar ju att det vore än mer opassande att mamman går på herrarnas och byter om med pojken.


    Nej, det är självklart inte okej, oavsett vad. Badhuset får hitta en lösning. Pojken kommer ju att fortsätta växa, och antagligen firtsätta vara funktionshindrad.

    Är det ok att en sextonårig pojke följer med in på damernas om han behöver hjälp med att klä sig? Självklart får badhuset hitta en lösning för detta och många andra fall med större barn som behöver hjälp.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Hind) skrev 2020-10-17 09:29:26 följande:

    Nej, det är självklart inte okej, oavsett vad. Badhuset får hitta en lösning. Pojken kommer ju att fortsätta växa, och antagligen firtsätta vara funktionshindrad.

    Är det ok att en sextonårig pojke följer med in på damernas om han behöver hjälp med att klä sig? Självklart får badhuset hitta en lösning för detta och många andra fall med större barn som behöver hjälp.


    Ja det tycker jag det är om det inte går att lösa på annat sätt för alternativet att inte få gå dit alls känns ju definitivt inte som ett alternativ. Varför ska pojken inte få bada bara för att han inte klarar av att ta hand om sig själv? Men givetvis så borde badhuset/kommunen lösa problemet men tills dess anser jag det självklart att han får följa med sin mamma in på damernas så att även han får bada...
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?