• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym

    Det vore en sk om handikappet "satt i huvudet" men en mentalt frisk pojke i den åldern ska inte, under några villkor, in i damernas omklädningsrum.

    Inte pga de vuxna kvinnorna i första hand utan för ev flickebarn som inte vill ha in några pojkar där.

    Personligen har jag inte varit i ett omklädningsrum sedan jag tvingades under skoltiden.

  • AnnaSturesson
    Anonym (Even) skrev 2020-10-17 07:43:08 följande:

    Jag tänker att folk här reagerar olika beroende på hur det ser ut på deras simhall hemma. Består omklädningsrummet av ett rum där alla ser alla och duschrummet är uan skiljeväggar och draperier - ja, då är det, iaf enligt mig, fel att ta dit ett så stort barn av det andra könet.

    Om det däremot är ett oklädningsrum med lite vinklar och vrår och enskilda duschar med draperier - då känns det mer ok.


    För några år sedan brukade jag följa med syrrans dotter till simskolan och samtidigt va min dotter inne och badade i den stora bassängen.

    Även om simskolan har egna omklädningsrum så va det alltid pojkar som bytte om inne hos damernas. Troligtvis pojkar som kände att de va för gamla för att byta om i simskolans omklädningsrum.

    Min dotter vägrade duscha och byta om när det va pojkar i omklädningsrummet. Sa till personalen flera gånger men det hände ingenting. Extremt respektlöst att ta in då sots pojkar till damerna omklädningsrum (skulle gissa att en del va närmare 10)
  • Ittan

    Oj, blir lite rädd för allas kommentarer här.

    Barn mellan 8-10 år är fortfarande små. Jag som förälder hade varit ganska orolig över att släppa iväg mina grabbar på 6 och snart 9 år själv i ett stort badhus.

    Vem har störst problem med detta? Vi vuxna som måste sätta etiketter och åldrar på allt. Att sätta sexuella etiketter på barn redan i 8-10 års ålder?

    Nakenhet är naturligt och om inte vi vuxna gör en stor grej av det så gör inte barnen det heller.

    Barn tittar ja, det ingår i utvecklingen.

  • Anonym
    Ittan skrev 2020-10-17 11:31:17 följande:

    Oj, blir lite rädd för allas kommentarer här.

    Barn mellan 8-10 år är fortfarande små. Jag som förälder hade varit ganska orolig över att släppa iväg mina grabbar på 6 och snart 9 år själv i ett stort badhus.

    Vem har störst problem med detta? Vi vuxna som måste sätta etiketter och åldrar på allt. Att sätta sexuella etiketter på barn redan i 8-10 års ålder?

    Nakenhet är naturligt och om inte vi vuxna gör en stor grej av det så gör inte barnen det heller.

    Barn tittar ja, det ingår i utvecklingen.


    Som sagt, de vuxna kvinnorna bryr sig nog inte så mycket.
    Men, flickorna i samma ålder som pojken kanske gör det.

    Ska dessa flickor inte få simma och bada för att en pojke måste byta om i deras omklädningsrum?
  • AlinaM34
    Anonym skrev 2020-10-17 11:45:27 följande:
    Som sagt, de vuxna kvinnorna bryr sig nog inte så mycket.
    Men, flickorna i samma ålder som pojken kanske gör det.

    Ska dessa flickor inte få simma och bada för att en pojke måste byta om i deras omklädningsrum?
    Om vi vänder på det då. En 10-årig flicka måste gå med sin pappa till herrarnas, och där inne kan det finnas jämnåriga killkompisar. Resonerar du på samma vis då, stackars alla pojkar där inne som tvingas utsätta sig och visa sig för en jämnårig tjej.Pojkarna kommer bli traumatiserade för livet! Nej jag tror inte det för vi i samhället är upplärda med att det är tjejer som är de utsatta per automatik.
  • Ittan
    Anonym skrev 2020-10-17 11:45:27 följande:

    Som sagt, de vuxna kvinnorna bryr sig nog inte så mycket.

    Men, flickorna i samma ålder som pojken kanske gör det.

    Ska dessa flickor inte få simma och bada för att en pojke måste byta om i deras omklädningsrum?


    Då har man som förälder ett ansvar att förklara för sina barn att vi alla är olika och har olika förutsättningar här i livet och att en del behöver hjälp i sådan situationer. Barn är väldigt duktiga på att förstå så länge dom får en förklaring.

    När jag var liten och bytande om tyckte jag det var jobbigt om där var andra barn oavsett kön. Att visa sig naken är jobbigt.
  • Anonym
    AlinaM34 skrev 2020-10-17 11:53:10 följande:
    Om vi vänder på det då. En 10-årig flicka måste gå med sin pappa till herrarnas, och där inne kan det finnas jämnåriga killkompisar. Resonerar du på samma vis då, stackars alla pojkar där inne som tvingas utsätta sig och visa sig för en jämnårig tjej.Pojkarna kommer bli traumatiserade för livet! Nej jag tror inte det för vi i samhället är upplärda med att det är tjejer som är de utsatta per automatik.
    Du kunde besparat mig dina antaganden.
    Jag hade resonerat precis likadant om en flicka skulle byta om på herrarnas.

    Behåll dina fördomar för dig själv.
  • AlinaM34
    Ittan skrev 2020-10-17 11:31:17 följande:

    Oj, blir lite rädd för allas kommentarer här.

    Barn mellan 8-10 år är fortfarande små. Jag som förälder hade varit ganska orolig över att släppa iväg mina grabbar på 6 och snart 9 år själv i ett stort badhus.

    Vem har störst problem med detta? Vi vuxna som måste sätta etiketter och åldrar på allt. Att sätta sexuella etiketter på barn redan i 8-10 års ålder?

    Nakenhet är naturligt och om inte vi vuxna gör en stor grej av det så gör inte barnen det heller.

    Barn tittar ja, det ingår i utvecklingen.


    Ja så tänker jag med!

    Och om det är någon som skulle kunna känna sig utsatt så är det pojken för han är ensam av det könet där, och risken är också att tjejerna där inne som går i hans klass kan komma att nämna det för sina kompisar på skolan. DET ser jag som något som talar emot att en äldre pojke ska få gå med in på damernas. Men om tjejerna blir traumatiserade av att en pojke är där inne så är det nåt galet i antingen uppfostran eller hur utvecklingen gått i samhällets syn på det hela. Jag tror inte en pojke stolt skulle säga till sina kompisar att han var med mamma inne på damernas direkt.
  • Anonym
    Ittan skrev 2020-10-17 11:54:51 följande:
    Då har man som förälder ett ansvar att förklara för sina barn att vi alla är olika och har olika förutsättningar här i livet och att en del behöver hjälp i sådan situationer. Barn är väldigt duktiga på att förstå så länge dom får en förklaring.

    När jag var liten och bytande om tyckte jag det var jobbigt om där var andra barn oavsett kön. Att visa sig naken är jobbigt.
    Det spelar ingen roll.
    Omklädningsrum är könsuppdelade av en anledning.

    Jag t ex hade redan begynnande bröst och könshår när jag var 10. 
    Det var tillräckligt jobbigt att tvingas byta om med andra tjejer när jag var så tidigt utveckad. Hade jag tvingats att byta om med en pojke också så vet jag inte hur det skulle gått...

    Vad är det för fel på att ta hänsyn, varför ska man tvingas vara naken med personer av motsatt kön? Och varför ska barns känslor bara "skitas i" enligt dig?
  • Anonym (vet ej)
    AnnaSturesson skrev 2020-10-17 09:59:24 följande:
    För några år sedan brukade jag följa med syrrans dotter till simskolan och samtidigt va min dotter inne och badade i den stora bassängen.

    Även om simskolan har egna omklädningsrum så va det alltid pojkar som bytte om inne hos damernas. Troligtvis pojkar som kände att de va för gamla för att byta om i simskolans omklädningsrum.

    Min dotter vägrade duscha och byta om när det va pojkar i omklädningsrummet. Sa till personalen flera gånger men det hände ingenting. Extremt respektlöst att ta in då sots pojkar till damerna omklädningsrum (skulle gissa att en del va närmare 10)
    Ärligt talat så tror jag inte så små pojkar är intresserade av att se sina klasskompisar nakna. Däremot kan de säkert vara nyfikna på vuxna kvinnor som är där, hur de ser ut utan kläder, vilket är helt naturligt och har inte med sex att göra. 
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?