• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7191 visningar
    419 svar
    419
    7191

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Sat 17 Oct 2020 12:10
    #91
    Anonym skrev 2020-10-17 11:56:45 följande:
    Du kunde besparat mig dina antaganden.
    Jag hade resonerat precis likadant om en flicka skulle byta om på herrarnas.

    Behåll dina fördomar för dig själv.
    Jag kan tänka mig att en del flickor reagerar, men jag tror det är väldigt få pojkar som gör det om det kommer in en flicka. Beror på hur man lär upp barn. Om de lär sig att kroppen måste döljas inför motsatt kön så tror de att det är så. Men många män har en mer avslappnad attityd till sin kropp än kvinnor har.
  • Anonym (vet ej)
    Sat 17 Oct 2020 12:11
    #92
    Anonym skrev 2020-10-17 11:59:45 följande:
    Det spelar ingen roll.
    Omklädningsrum är könsuppdelade av en anledning.

    Jag t ex hade redan begynnande bröst och könshår när jag var 10. 
    Det var tillräckligt jobbigt att tvingas byta om med andra tjejer när jag var så tidigt utveckad. Hade jag tvingats att byta om med en pojke också så vet jag inte hur det skulle gått...

    Vad är det för fel på att ta hänsyn, varför ska man tvingas vara naken med personer av motsatt kön? Och varför ska barns känslor bara "skitas i" enligt dig?
    Men varför ska barn med funktionsnedsättning tvingas avstå bada om det inte går att lösa på annat vis?
  • Sat 17 Oct 2020 12:11
    #92
    +1
    Anonym skrev 2020-10-17 11:59:45 följande:

    Det spelar ingen roll.

    Omklädningsrum är könsuppdelade av en anledning.

    Jag t ex hade redan begynnande bröst och könshår när jag var 10. 

    Det var tillräckligt jobbigt att tvingas byta om med andra tjejer när jag var så tidigt utveckad. Hade jag tvingats att byta om med en pojke också så vet jag inte hur det skulle gått...

    Vad är det för fel på att ta hänsyn, varför ska man tvingas vara naken med personer av motsatt kön? Och varför ska barns känslor bara "skitas i" enligt dig?


    Barn är barn inget kön. Vi vuxna är så besatta i det här med kön och nakenhet. Det är vi som ?smittar? över det på våra barn och det är därför det blir en stor grej av det.

    I mina ögon är det du som ?skiter i? ett barns känslor. Att ett barn med funktionsnedsättning som kan få lov att göra något som han gillar ska stoppas av att ?det kan finnas dom som tycker det är jobbigt?

    Hur ska vi resonera kring dom killar som är homosexuella eller ser sig som tjej fast att dom har snopp.
  • Anonym
    Sat 17 Oct 2020 12:33
    #93
    Ittan skrev 2020-10-17 12:11:40 följande:
    Barn är barn inget kön. Vi vuxna är så besatta i det här med kön och nakenhet. Det är vi som ?smittar? över det på våra barn och det är därför det blir en stor grej av det.

    I mina ögon är det du som ?skiter i? ett barns känslor. Att ett barn med funktionsnedsättning som kan få lov att göra något som han gillar ska stoppas av att ?det kan finnas dom som tycker det är jobbigt?

    Hur ska vi resonera kring dom killar som är homosexuella eller ser sig som tjej fast att dom har snopp.
    När jag var tio var jag väl medveten om mitt kön.
    Läste du verkligen vad jag skrev???

    Pojken i ts är det synd om, ingen säger något annat. Men det ska inte drabba andra. Är det bättre att t ex fem flickor känner sig obekväma eller kanske rentav vägrar att byta om än att en pojke får byta om på toa? Eller i värsta fall inte få bada?

    Homosexuella människor byter givetvis om i omklädningsrum efter kön. Eller tror du att det står stämplat i pannan på dem att de är homosexuella?
    Transsexuella, tja det är en knepig fråga men har man kuk så byter man om på herrarnas.

    Det bästa vore om det kunde erbjudas ett eget omklädningsrum för personer som inte "passar" i det vedertagna. 

    Och jag står fast vid detta oavsett vilkea argument du kan tänkas komma med.

    Det är tillräckligt jobbigt att vara naken med det egna könet, det är mångas åsikt. Hur många ska tvingas sluta simma för att halvstora ungar, homosexuella (?) och transpersoner ska få sin vilja igenom?

    Tror du förresten att en transkvinna med kuk känner sig så jäkla bekväm hos damerna?
  • Sat 17 Oct 2020 12:52
    #94
    +2
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-17 12:11:40 följande:

    Men varför ska barn med funktionsnedsättning tvingas avstå bada om det inte går att lösa på annat vis?


    För att det inte är en mänsklig rättighet att få bada på badhus och här går den större mängden kvinnors rätt till avskildhet och integritet före ett enskilt barns lust att bada.

    Jag har lite svårt att förstå den här extrema önskan att ingenting någonsin ska behöva avstås, oavsett hur obekvämt det blir för alla andra.
  • Anonym (Hanna­h)
    Sat 17 Oct 2020 12:56
    #95
    Anonym skrev 2020-10-17 11:59:45 följande:
    Det spelar ingen roll.
    Omklädningsrum är könsuppdelade av en anledning.

    Jag t ex hade redan begynnande bröst och könshår när jag var 10. 
    Det var tillräckligt jobbigt att tvingas byta om med andra tjejer när jag var så tidigt utveckad. Hade jag tvingats att byta om med en pojke också så vet jag inte hur det skulle gått...

    Vad är det för fel på att ta hänsyn, varför ska man tvingas vara naken med personer av motsatt kön? Och varför ska barns känslor bara "skitas i" enligt dig?

    Min dotter va tidigt utvecklad och hon skulle nog fått panik om det kom in en 10årig pojke samtidigt som hon duschade. Väldigt respektlöst att ta in så gamla barn i fel omklädningsrum.


     


     

  • Anonym (Hanna­h)
    Sat 17 Oct 2020 12:58
    #96
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-17 12:11:40 följande:
    Men varför ska barn med funktionsnedsättning tvingas avstå bada om det inte går att lösa på annat vis?
    Hur länge tycker du han kan hålla på och byta om inne på damernas?
  • Sat 17 Oct 2020 12:59
    #97
    Ittan skrev 2020-10-17 11:31:17 följande:

    Oj, blir lite rädd för allas kommentarer här.

    Barn mellan 8-10 år är fortfarande små. Jag som förälder hade varit ganska orolig över att släppa iväg mina grabbar på 6 och snart 9 år själv i ett stort badhus.

    Vem har störst problem med detta? Vi vuxna som måste sätta etiketter och åldrar på allt. Att sätta sexuella etiketter på barn redan i 8-10 års ålder?

    Nakenhet är naturligt och om inte vi vuxna gör en stor grej av det så gör inte barnen det heller.

    Barn tittar ja, det ingår i utvecklingen.


    Du har en ganska respektlös och nonchalant inställning till din omgivning, tycker jag. Det är inte upp till dig ensam att bestämma hur bekväma alla andra ska vara med nakenhet, bara för att just du är det.

    Och ja, det ingår i utveckling att titta. Det ingår också i utvecklingen att lära sig ta hänsyn, respektera andra människors integritet och förstå att alla andra inte alltid fungerar som man själv gör.
  • Sat 17 Oct 2020 13:03
    #98
    Anfield12 skrev 2020-10-17 12:59:11 följande:

    Du har en ganska respektlös och nonchalant inställning till din omgivning, tycker jag. Det är inte upp till dig ensam att bestämma hur bekväma alla andra ska vara med nakenhet, bara för att just du är det.

    Och ja, det ingår i utveckling att titta. Det ingår också i utvecklingen att lära sig ta hänsyn, respektera andra människors integritet och förstå att alla andra inte alltid fungerar som man själv gör.


    Du har ingen aning om hur jag känner med min nakenhet, det handlar inte denna diskussion om. Det handlar om att detta är ett barn på 9 år som behöver hjälp med att byta om för att kuban göra det som andra barn i hans ålder gör -bada.

    Det finns säkert andra lösningar som funkar bättre för både pojken och övriga. Men pojken är 9 år.
  • Sven19
    Sat 17 Oct 2020 13:09
    #99
    Ittan skrev 2020-10-17 13:03:07 följande:

    Du har ingen aning om hur jag känner med min nakenhet, det handlar inte denna diskussion om. Det handlar om att detta är ett barn på 9 år som behöver hjälp med att byta om för att kuban göra det som andra barn i hans ålder gör -bada.

    Det finns säkert andra lösningar som funkar bättre för både pojken och övriga. Men pojken är 9 år.


    Är han 9 nu och snart fyller 10 så går han väl i 4an. Tjejer i den åldern ska ju inte behöva riskera att stöta på pojkar från klassen när de duschar.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?