• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7251 visningar
    419 svar
    419
    7251

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Sat 17 Oct 2020 17:34
    +2
    Ittan skrev 2020-10-17 13:03:07 följande:

    Du har ingen aning om hur jag känner med min nakenhet, det handlar inte denna diskussion om. Det handlar om att detta är ett barn på 9 år som behöver hjälp med att byta om för att kuban göra det som andra barn i hans ålder gör -bada.

    Det finns säkert andra lösningar som funkar bättre för både pojken och övriga. Men pojken är 9 år.


    Nu var det ju i och för sig du som började gagga om nakenhet som naturligt och att folk därmed skulle sluta vara så obekväm med att andra ser en naken. Magstarkt att kräva det av alla andra då, om du själv inte är så bekväm?
  • Anonym (Inte jag)
    Sat 17 Oct 2020 18:29
    Egon den stora skrev 2020-10-16 23:51:54 följande:
    Varför är det okej för mammor att hänga med om på herrarnas? Jag är inte så jätteblyg, men ärligt talat känns det konstigt. Varför gör dom det? Tvärt om hade ju inte varit okej. Nu har det kommit upp skyltar om att vuxna måste vara i rätt omklädningsrum i alla fall.
    Jag bara vände på det. Mamman kunde ju fråga om männen var ok med det. 
  • Sat 17 Oct 2020 20:42
    AlinaM34 skrev 2020-10-17 15:59:58 följande:

    Alltså jag skulle inte bry mig om en 9-10-åring, de är ännu inte i puberteten, men en 13-åring ser nog på en kvinnokropp på ett annat vis, han ser på bröst som något sexuellt, så ja jag själv skulle bry mig faktiskt, och tycker han borde klara sig själv. Men om killen har ett funktionshinder så är det mer förlåtligt.


    Det är inte ovanligt att tjejer är i puberteten vid 9-10. Det är inte ok att en pojke som går i åk 4 byter om på damernas.

    Ska hans klasskamrater behöva stå i duschen o visa att de fått bröst och hår? Tror inte man kan vara mer utlämnad än när man duschar i en offentlig dusch. Och då ska det vara tryggt.

    Behöver man hjälp så får man ta med hjälp av samma kön eller byta om på en toalett eller personalutrymme.
  • Anonym (Annie­)
    Sat 17 Oct 2020 20:50
    +2

    Jag svarade här innan. Mina flickor vägrade som sagt duscha ( nakna ) sist när vi var på badhuset pga att det var en 8-9-åring pojke med sin mamma i duschen och det var nån här som frågade hur duschen ser ut. Det är ett kaklat rum på ca 5×3 meter med duschar på vardera långsida vägg. Inga draperier eller skiljeväggar. Pojken brydde sig inte om mina flickor, han skojade med sin mamma och stirrade absolut inte på tjejerna, men de tyckte ändå det var jobbigt, så de tvättade bara håret ordentligt, resten av kropparna fick de duscha när vi kom hem eftersom de behöll baddräkterna på. Mina tjejer har följt med min man in på herrarnas, men då var de små, inte skolbarn.

    Som sagt, jag som vuxen kvinna bryr mig inte om det är pojkar i lågstadieåldern på damernas, men barn ska inte behöva träffa på kamrater från skolan av motsatt kön. Jag tycker att en manlig ledsagare eller manlig släkting kan följa med pojken till herrarnas. Det handlar inte om att jag inte tycker att barn med funktionsvariation ska få bada. Det handlar om barns integritet och rätt till sina känslor. OCH jag köper inte heller det där som nån skrev att det bara är de vuxnas värderingar som gör att barnen reagerar på en sån här situation när de tvingas visa sig nakna för ett barn av motsatt kön, de flesta tycker det är obehagligt, och när jag var barn ( på 70 och 80-talet ) så reagerade jag och mina jämnåriga flickkompisar på samma sätt som mina flickor gjorde den dagen, trots att samhället inte var likadant då på min tid, som det är idag med all kroppsexponering i sociala medier osv. Jag märkte inte ens att det var en kille i duschrummet. Det var min yngsta tjej som viskade till mig att det är pga honom som hennes storasyster stod och tryckte utanför duschen och vägrade klä av sig och komma in och duscha.

  • Anonym (Mina)
    Sat 17 Oct 2020 21:05
    +1

    Självklart okej! På badhuset där jag bor har man stort gemensamt omklädningsrum för damer och herrar och två små om man vill gå undan och byta om. Ovant till en början men det funkar väldigt bra faktiskt.

  • Sat 17 Oct 2020 21:23
    Anonym (Mina) skrev 2020-10-17 21:05:30 följande:

    Självklart okej! På badhuset där jag bor har man stort gemensamt omklädningsrum för damer och herrar och två små om man vill gå undan och byta om. Ovant till en början men det funkar väldigt bra faktiskt.


    Var är det? hur funkar det när en skolklass ska ha simmning?
  • Sat 17 Oct 2020 21:46
    AnnaSturesson skrev 2020-10-17 20:42:51 följande:
    Det är inte ovanligt att tjejer är i puberteten vid 9-10. Det är inte ok att en pojke som går i åk 4 byter om på damernas.

    Ska hans klasskamrater behöva stå i duschen o visa att de fått bröst och hår? Tror inte man kan vara mer utlämnad än när man duschar i en offentlig dusch. Och då ska det vara tryggt.

    Behöver man hjälp så får man ta med hjälp av samma kön eller byta om på en toalett eller personalutrymme.
    Alltså jag pratade om hur jag som vuxen uppfattar det. Skulle själv inte bry mig om en 10-åring, men däremot en 13-åring. Men du skrev ju att du inte skulle bry dig personligen om en 13-åring var där.
  • Sat 17 Oct 2020 21:56
    AnnaSturesson skrev 2020-10-17 21:23:04 följande:

    Var är det? hur funkar det när en skolklass ska ha simmning?


    Varför skulle det fungera annorlunda för att en skolklass ska ha simning?
  • Anonym (vet ej)
    Sat 17 Oct 2020 22:34
    Anonym (Annie) skrev 2020-10-17 20:50:45 följande:

    Jag svarade här innan. Mina flickor vägrade som sagt duscha ( nakna ) sist när vi var på badhuset pga att det var en 8-9-åring pojke med sin mamma i duschen och det var nån här som frågade hur duschen ser ut. Det är ett kaklat rum på ca 5×3 meter med duschar på vardera långsida vägg. Inga draperier eller skiljeväggar. Pojken brydde sig inte om mina flickor, han skojade med sin mamma och stirrade absolut inte på tjejerna, men de tyckte ändå det var jobbigt, så de tvättade bara håret ordentligt, resten av kropparna fick de duscha när vi kom hem eftersom de behöll baddräkterna på. Mina tjejer har följt med min man in på herrarnas, men då var de små, inte skolbarn.

    Som sagt, jag som vuxen kvinna bryr mig inte om det är pojkar i lågstadieåldern på damernas, men barn ska inte behöva träffa på kamrater från skolan av motsatt kön. Jag tycker att en manlig ledsagare eller manlig släkting kan följa med pojken till herrarnas. Det handlar inte om att jag inte tycker att barn med funktionsvariation ska få bada. Det handlar om barns integritet och rätt till sina känslor. OCH jag köper inte heller det där som nån skrev att det bara är de vuxnas värderingar som gör att barnen reagerar på en sån här situation när de tvingas visa sig nakna för ett barn av motsatt kön, de flesta tycker det är obehagligt, och när jag var barn ( på 70 och 80-talet ) så reagerade jag och mina jämnåriga flickkompisar på samma sätt som mina flickor gjorde den dagen, trots att samhället inte var likadant då på min tid, som det är idag med all kroppsexponering i sociala medier osv. Jag märkte inte ens att det var en kille i duschrummet. Det var min yngsta tjej som viskade till mig att det är pga honom som hennes storasyster stod och tryckte utanför duschen och vägrade klä av sig och komma in och duscha.


    Ok att det är öppna duschar gör ju lite skillnad än om det fanns duschar med draperier. Men ändå så tycker jag att man bör vara medveten om att det kan få finnas pojkar inne på damernas om reglerna för badhuset säger så. Det borde flickorna fått reda på i så fall. Bryter den här mamman mot reglerna menar du?

    Och sen så borde man väl anta att mamman sagt åt pojken att uppföra sig och inte stirra på andra osv. I det här fallet så gjorde han inte det så jag tycker inte det var något fel faktiskt. Och pojken duschade väl naken antar jag så egentligen är ju han i en minst lika utsatt position som är ensam kille där. 

    Sen tror jag faktiskt inte pojkar i den åldern är särskilt intresserade av att se klasskamrater nakna. Det finns i såna fall en nyfikenhet att se vuxna kvinnor nakna, men det är en ren naturlig nyfikenhet och handlar ju inte om sex.
  • Sat 17 Oct 2020 22:46
    AlinaM34 skrev 2020-10-17 21:46:52 följande:

    Alltså jag pratade om hur jag som vuxen uppfattar det. Skulle själv inte bry mig om en 10-åring, men däremot en 13-åring. Men du skrev ju att du inte skulle bry dig personligen om en 13-åring var där.


    För mig personligen gör det inget. Men allt handlar inte mig. En ung tjej bryr sig väldigt mycket.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?