• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7111 visningar
    419 svar
    419
    7111

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Maja)
    Sun 18 Oct 2020 13:48
    EpicF skrev 2020-10-17 21:56:08 följande:

    Varför skulle det fungera annorlunda för att en skolklass ska ha simning?


    Det är väl inte särskilt troligt att en högstadieklass byter om tillsammans för en simlektion. Hur många skulle byta om då?

    Sen ska man vara naken när man duschar innan man går i badet. Så man är ju ändå naken även om man använder dessa två små rum som tydligen skulle finnas.
  • Anonym (Hanna­h)
    Sun 18 Oct 2020 14:00
    Uslingens skrev 2020-10-18 13:22:58 följande:

    När jag var liten, eller liten var jag kanske inte, vi var runt 11-13 års åldern.... så brukade vi springa inne på damernas omklädningsrummet för att spionera på nakna tjejer. Det var jag och en till, min barndomskompis. Det fanns inte så många ställen att gömma sig på så vi fick helt enkelt gå rakt in där de duschade och säga typ "tja".

    Vad vill jag ha sagt med detta?

    För det första så kommer det sexuella intresset för det motsatta könet hos pojkar långt innan 13 års åldern. Kanske runt 10 års åldern skulle jag säga.

    För det andra så pratar ni mycket om fixering vid bröst. Visst var brösten intressanta, men knappast det viktigaste. Det första man fäste blicken vid var kvinnans underliv. Det var det intressanta. Bröst hade man ju redan upplevt till och från, en del solar ju topless.


    Min erfarenhet säger mig att det i första hand är tuttar som unga killar är intresserade av. Men det är säkert lite olika.
  • Anonym
    Sun 18 Oct 2020 14:06
    -1
    Anonym (Hannah) skrev 2020-10-18 14:00:27 följande:
    Min erfarenhet säger mig att det i första hand är tuttar som unga killar är intresserade av. Men det är säkert lite olika.
    Din erfarenhet?
    Är du lesbisk? Hur kan du annars jämföra hur en kille se på detta?
  • Sun 18 Oct 2020 14:11
    -1
    Anonym (Hannah) skrev 2020-10-18 14:00:27 följande:
    Min erfarenhet säger mig att det i första hand är tuttar som unga killar är intresserade av. Men det är säkert lite olika.
    Tror inte det. Det var fi..n man främst ville se. Det var det första som vi båda ville se och tittade efter.   
  • Anonym (Hanna­h)
    Sun 18 Oct 2020 15:13
    Anonym skrev 2020-10-18 14:06:09 följande:

    Din erfarenhet?

    Är du lesbisk? Hur kan du annars jämföra hur en kille se på detta?


    Har varit ung själv :) men det är säkert olika.
  • Anonym
    Sun 18 Oct 2020 15:49
    Anonym (Hannah) skrev 2020-10-18 15:13:57 följande:
    Har varit ung själv :) men det är säkert olika.
    Vad har det med saken att görà?

    Heter du Hannah så är du kvinna, och uttalar dig MOT en man som berättar hur han och hans kompisar gjorde.

    Borde inte en man ha större koll på vad unga killar är nyfikna på?
    Såvida du inte är lesbisk vill säga, då kanske det är jämförbart.
    Jag, t ex, som är kvinna har aldrig intresserat mig för varken bröst eller kvinnliga underliv.
  • Sun 18 Oct 2020 16:46
    Ittan skrev 2020-10-17 23:33:37 följande:

    Känsla och sak är helt skilda saker. Bara för att jag anser att en sak är ?rätt? betyder inte att jag nödvändigtvis är bekväm i situationen. Nu har jag dock inga större problem med detta med nakenhet.

    Jag kan tycka att en sak är okej när andra gör det och inte bry mig, det behöver inte betyda att jag är bekväm i det om jag gör det själv, men det är ju saker jag behöver jobba med.


    Det låter ju som om du förstår att det är en komplex fråga, då. Med den insikten bör du ju kunna respektera att andra inte vill ?jobba med? sin inställning utan vill ha single sex spaces ifred.
  • Anonym (Ada)
    Sun 18 Oct 2020 17:10
    +3

    Nej det är inte ok. Inte ens om pojken inte bryr sej.

    Jag gjorde misstaget att ta med min son på damernas när han gick i ettan. Jag tänkte ens att det kunde vara fel, räknade honom fortfarande som liten.  Min pojke brydde sej inte alls.  Men så träffade vi på en tjej som var ett par år äldre  i omklädningsrummet. Hon sa inget men jag såg hur pinsamt och obehagligt hon tyckte det var att behöva visa sej naken för en kille från samma skola. Efter den gången fick han aldrig följa med in på damernas igen. Och mitt nästa barn var jag noga med att skola in och klara sej själv från första klass. Skulle aldrig utsätta någon tjej för det  igen. Även om det är oskyldigt så ska inte tjejer behöva känna oro för att det ska finnas pojkar när dom byter om


    Så skärpning pojkmammor. Inga pojkar i damernas. Inte ens om pojken inte bryr sej. Glöm inte bort att tjejer är mer mogna både fysiskt och psykiskt än pojkar i låg- och mellanstadieåldern. Och du ts som har en handikappad pojke får försöka hitta på ett sätt att byta om utan att ta med honom in på damernas. 

  • Anonym (vet ej)
    Sun 18 Oct 2020 17:22
    Uslingens skrev 2020-10-18 13:22:58 följande:
    När jag var liten, eller liten var jag kanske inte, vi var runt 11-13 års åldern.... så brukade vi springa inne på damernas omklädningsrummet för att spionera på nakna tjejer. Det var jag och en till, min barndomskompis. Det fanns inte så många ställen att gömma sig på så vi fick helt enkelt gå rakt in där de duschade och säga typ "tja".

    Vad vill jag ha sagt med detta?

    För det första så kommer det sexuella intresset för det motsatta könet hos pojkar långt innan 13 års åldern. Kanske runt 10 års åldern skulle jag säga.

    För det andra så pratar ni mycket om fixering vid bröst. Visst var brösten intressanta, men knappast det viktigaste. Det första man fäste blicken vid var kvinnans underliv. Det var det intressanta. Bröst hade man ju redan upplevt till och från, en del solar ju topless.
    Det var väldigt busigt gjort! Antar kvinnorna där inte blev så glada av att ni gjorde det.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 17:35
    -3
    Anonym (Ada) skrev 2020-10-18 17:10:06 följande:

    Nej det är inte ok. Inte ens om pojken inte bryr sej.

    Jag gjorde misstaget att ta med min son på damernas när han gick i ettan. Jag tänkte ens att det kunde vara fel, räknade honom fortfarande som liten.  Min pojke brydde sej inte alls.  Men så träffade vi på en tjej som var ett par år äldre  i omklädningsrummet. Hon sa inget men jag såg hur pinsamt och obehagligt hon tyckte det var att behöva visa sej naken för en kille från samma skola. Efter den gången fick han aldrig följa med in på damernas igen. Och mitt nästa barn var jag noga med att skola in och klara sej själv från första klass. Skulle aldrig utsätta någon tjej för det  igen. Även om det är oskyldigt så ska inte tjejer behöva känna oro för att det ska finnas pojkar när dom byter om


    Så skärpning pojkmammor. Inga pojkar i damernas. Inte ens om pojken inte bryr sej. Glöm inte bort att tjejer är mer mogna både fysiskt och psykiskt än pojkar i låg- och mellanstadieåldern. Och du ts som har en handikappad pojke får försöka hitta på ett sätt att byta om utan att ta med honom in på damernas. 


    Jaha, men det tror jag inte är särskilt vanligt att en äldre tjej blir illa berörd av att en 7-åring är där. Då är det nåt knasigt om man känner så. Finns säkert de som tar illa vid sig av en 5-åring också. Ju mer vi lär barnen att kroppen är nåt att skämmas över och dölja för motsatta könet till varje pris desto skämmigare kommer småtjejer känna sig i allt yngre åldrar. Finns säkert många av SAMMA kön också som skäms för att duscha med andra. Ska vi helt sluta visa oss nakna inför varann vid ombyte och dusch kanske? Vad för det med sig för utveckling egentligen. Ett översexualiserat samhälle kanske.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?