• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Bada)
    Anonym (Mina) skrev 2020-10-17 21:05:30 följande:

    Självklart okej! På badhuset där jag bor har man stort gemensamt omklädningsrum för damer och herrar och två små om man vill gå undan och byta om. Ovant till en början men det funkar väldigt bra faktiskt.


    Låter ju bra om det fanns det alternativet. Är duscharna också gemensamma då?
  • Ittan
    Anfield12 skrev 2020-10-18 16:46:18 följande:

    Det låter ju som om du förstår att det är en komplex fråga, då. Med den insikten bör du ju kunna respektera att andra inte vill ?jobba med? sin inställning utan vill ha single sex spaces ifred.


    Fast din inställning kallas egoism. Att inte kunna se det till värdet för andra utan bara bry sig om sitt eget tyckande/sin comfortzone är egoistiskt.

    Om jag skulle tänka så i alla situationer så hade inte mycket varit tillåtet i dagens samhälle.

    Om ingen kan anpassa sig efter en liten Pojkes behov/önskan att kunna bada som andra barn i den åldern för att det kan (observera kan) vara obekvämt för någon/några.

    Om man är så obekväm med situationen i ett omklädningsrum så kan man ju också vänta till dom är färdiga och sedan byta om. Fast det är klart - tänker man bara på sitt eget behov och till sitt så är det väl också en omöjlighet.
  • Anonym (Ik)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 17:35:48 följande:

    Jaha, men det tror jag inte är särskilt vanligt att en äldre tjej blir illa berörd av att en 7-åring är där. Då är det nåt knasigt om man känner så. Finns säkert de som tar illa vid sig av en 5-åring också. Ju mer vi lär barnen att kroppen är nåt att skämmas över och dölja för motsatta könet till varje pris desto skämmigare kommer småtjejer känna sig i allt yngre åldrar. Finns säkert många av SAMMA kön också som skäms för att duscha med andra. Ska vi helt sluta visa oss nakna inför varann vid ombyte och dusch kanske? Vad för det med sig för utveckling egentligen. Ett översexualiserat samhälle kanske.


    Sorgligt att se hur du hela tiden bagatelliserar flickornas upplevelser och anser att de inte har rätt till sin kroppsliga integritet. Det är inte barnen som tycker att det är obehagligt att en jämnårig pojke vistas i det omklädningsrum som är avdelat för flickor som skall sluta gå och bada för att din son skall kunna gå till simhallen. Det är du som vuxen och förälder som skall hitta en lösning. Ställ krav på simhallen eller åk till en annan som passar era behov bättre.

    Varför är det så främmande för dig att acceptera att flickor vill ha rätten att bestämma om de skall visa sig nakna inför barn av motsatt kön? Varför nedvärderar du de flickornas känslor och sätter din egen och din sons bekvämlighet framför deras?
  • Sven19
    Ittan skrev 2020-10-18 18:04:11 följande:

    Fast din inställning kallas egoism. Att inte kunna se det till värdet för andra utan bara bry sig om sitt eget tyckande/sin comfortzone är egoistiskt.

    Om jag skulle tänka så i alla situationer så hade inte mycket varit tillåtet i dagens samhälle.

    Om ingen kan anpassa sig efter en liten Pojkes behov/önskan att kunna bada som andra barn i den åldern för att det kan (observera kan) vara obekvämt för någon/några.

    Om man är så obekväm med situationen i ett omklädningsrum så kan man ju också vänta till dom är färdiga och sedan byta om. Fast det är klart - tänker man bara på sitt eget behov och till sitt så är det väl också en omöjlighet.


    Står det redan tjejer i duschen så är det ju försent. Eller om de kommer in från badet till omklädningsrummet. Ska de behöva vända och gå ut igen?
  • Anfield12
    Ittan skrev 2020-10-18 18:04:11 följande:

    Fast din inställning kallas egoism. Att inte kunna se det till värdet för andra utan bara bry sig om sitt eget tyckande/sin comfortzone är egoistiskt.

    Om jag skulle tänka så i alla situationer så hade inte mycket varit tillåtet i dagens samhälle.

    Om ingen kan anpassa sig efter en liten Pojkes behov/önskan att kunna bada som andra barn i den åldern för att det kan (observera kan) vara obekvämt för någon/några.

    Om man är så obekväm med situationen i ett omklädningsrum så kan man ju också vänta till dom är färdiga och sedan byta om. Fast det är klart - tänker man bara på sitt eget behov och till sitt så är det väl också en omöjlighet.


    Nej, att tycka att flickor och kvinnor har rätt att byta om ifred utan pojkar och män i omklädningsrummet är faktiskt inte alls egoistiskt, eftersom det inte gäller enbart min bekvämlighet utan allas.

    Något som är egoistiskt, däremot, är att kräva att alla ska anpassa sig efter din världsbild fast mängder av inlägg i den här tråden informerar dig om att det medför obehag för dem.

    Nu har jag tröskat detta klart med dig, det ger mig ingenting. Trevlig kväll.
  • Anonym (Bada)
    Ittan skrev 2020-10-18 18:04:11 följande:
    Fast din inställning kallas egoism. Att inte kunna se det till värdet för andra utan bara bry sig om sitt eget tyckande/sin comfortzone är egoistiskt.

    Om jag skulle tänka så i alla situationer så hade inte mycket varit tillåtet i dagens samhälle.

    Om ingen kan anpassa sig efter en liten Pojkes behov/önskan att kunna bada som andra barn i den åldern för att det kan (observera kan) vara obekvämt för någon/några.

    Om man är så obekväm med situationen i ett omklädningsrum så kan man ju också vänta till dom är färdiga och sedan byta om. Fast det är klart - tänker man bara på sitt eget behov och till sitt så är det väl också en omöjlighet.
    När vi ska bada så är det heller nästan aldrig några andra barn där som jag sett sen förut (och vi har varit där några gånger förut också). Men tror du att vuxna för det mesta är ok med det? Har aldrig velat fråga rakt ut på badhuset. I tråden har det vart fokus på småflickors upplevelser, kan förstå det men tycker det är överdrivet när det handlar om någon med funktionsnedsättning. Som du skriver så kan man ju skyla sig eller vända ryggen till om man har såna problem med en pojke där.
  • Anonym (Bada)
    Anonym (Ik) skrev 2020-10-18 18:12:41 följande:
    Sorgligt att se hur du hela tiden bagatelliserar flickornas upplevelser och anser att de inte har rätt till sin kroppsliga integritet. Det är inte barnen som tycker att det är obehagligt att en jämnårig pojke vistas i det omklädningsrum som är avdelat för flickor som skall sluta gå och bada för att din son skall kunna gå till simhallen. Det är du som vuxen och förälder som skall hitta en lösning. Ställ krav på simhallen eller åk till en annan som passar era behov bättre.

    Varför är det så främmande för dig att acceptera att flickor vill ha rätten att bestämma om de skall visa sig nakna inför barn av motsatt kön? Varför nedvärderar du de flickornas känslor och sätter din egen och din sons bekvämlighet framför deras?
    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.
  • Anonym (Jämnåriga)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:20:24 följande:

    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.


    Vuxna har ju en helt annan förståelse och tror ingen brud sig. Men vad är det för tider ni är där?

    Är ni där så är det väl inte helt omöjligt att även en tjej från pojkens klass är där?
  • Anonym (Ik)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:20:24 följande:

    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.


    Men det är inläggen som talar om hur flickor tycker att det är obehagligt att pojkar i deras ålder byter om på damernas som du besvarar med att nedvärdera flickornas känslor. Som ex.vis ditt inlägg som jag citerade nyss. Och eftersom du inte kan vara 100% säker på att inga flickor finns i omklädningsrummet när du kommer dit med din son så går det inte att gömma sig bakom att det -nästan- aldrig är några flickor där.

    Så frågan är hur länge du tänker gömma dig bakom den ursäkten och istället börja jobba på en lösning som inte skall behöva innebära obehag för andra.
  • Anonym (Corinne)

    Tänker såhär att om det är en pojke med ett tydlig funktionsnedsättning så man verkligen rent visuellt förstår att han inte klarar byta om själv, ex rullstolsburen, synnedsättning, osv, då är det lättare att ha tolerans och kan acceptera en så gammal pojke inne på damernas omklädningsrum.

    Men annars skulle jag själv faktiskt också i ärlighetens namn vara obekväm med det. Jag hade nog, så medelålders jag är, inte helt obehindrat ställt mig naken i duschen bredvid en tioårig pojke.

    Så nej, en tio-årig pojke har inte på damernas att göra. Kan man inte lösa det hela med manlig hjälp, får man istället driva frågan med simhallen om att hitta en lösning, sk familjeomklädningsum, duschar med draperier etc.

Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?