• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7144 visningar
    419 svar
    419
    7144

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym
    Sun 18 Oct 2020 18:30
    +4
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:18:22 följande:
    När vi ska bada så är det heller nästan aldrig några andra barn där som jag sett sen förut (och vi har varit där några gånger förut också). Men tror du att vuxna för det mesta är ok med det? Har aldrig velat fråga rakt ut på badhuset. I tråden har det vart fokus på småflickors upplevelser, kan förstå det men tycker det är överdrivet när det handlar om någon med funktionsnedsättning. Som du skriver så kan man ju skyla sig eller vända ryggen till om man har såna problem med en pojke där.
    Det är inte överdrivet när flickor måste avstå bad för att din pojke ska bada.

    Så enkelt är det.
  • Anonym (Maja)
    Sun 18 Oct 2020 18:32
    -2
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:20:24 följande:

    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.


    Vuxna som har åsikter om ett barn som har handikapp kan ju verkligen dra helvete. Det behöver du inte bry dig om.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 18:45
    -2
    Anonym skrev 2020-10-18 18:30:09 följande:
    Det är inte överdrivet när flickor måste avstå bad för att din pojke ska bada.

    Så enkelt är det.
    Är det inte överdrivet när en pojke med funktionshinder måste avstå då?
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 18:47
    Anonym (Corinne) skrev 2020-10-18 18:29:42 följande:

    Tänker såhär att om det är en pojke med ett tydlig funktionsnedsättning så man verkligen rent visuellt förstår att han inte klarar byta om själv, ex rullstolsburen, synnedsättning, osv, då är det lättare att ha tolerans och kan acceptera en så gammal pojke inne på damernas omklädningsrum.

    Men annars skulle jag själv faktiskt också i ärlighetens namn vara obekväm med det. Jag hade nog, så medelålders jag är, inte helt obehindrat ställt mig naken i duschen bredvid en tioårig pojke.

    Så nej, en tio-årig pojke har inte på damernas att göra. Kan man inte lösa det hela med manlig hjälp, får man istället driva frågan med simhallen om att hitta en lösning, sk familjeomklädningsum, duschar med draperier etc.


    Men om pojken hade ett tydligt funktionshinder (här handlar det om svårt att byta om och duscha själv) så hade du varit ok med det?
  • Anonym
    Sun 18 Oct 2020 18:48
    +2
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:45:40 följande:
    Är det inte överdrivet när en pojke med funktionshinder måste avstå då?
    Nej, faktiskt inte.

    Majoriteten måste gå före minoriteten.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 18:48
    Anonym (Ik) skrev 2020-10-18 18:28:14 följande:
    Men det är inläggen som talar om hur flickor tycker att det är obehagligt att pojkar i deras ålder byter om på damernas som du besvarar med att nedvärdera flickornas känslor. Som ex.vis ditt inlägg som jag citerade nyss. Och eftersom du inte kan vara 100% säker på att inga flickor finns i omklädningsrummet när du kommer dit med din son så går det inte att gömma sig bakom att det -nästan- aldrig är några flickor där.

    Så frågan är hur länge du tänker gömma dig bakom den ursäkten och istället börja jobba på en lösning som inte skall behöva innebära obehag för andra.
    Samtidigt kan väl inte du veta att 100% av alla småflickor kommer vara obekväma med en pojke som inte klarar sig själv är där. Man uppfostras olika vet du och din värld är inte alla andras värld.
  • Sun 18 Oct 2020 18:50
    -2
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-18 17:22:04 följande:
    Det var väldigt busigt gjort! Antar kvinnorna där inte blev så glada av att ni gjorde det.
    Det var inte bus egentligen. Syftet var att få tillgång till nakna tjejer och kvinnor. Att springa inne på damernas, eller herrarnas för den delen om man är flicka, är ju ett otyg som barn sysslat med så länge som det funnits omklädningsrum.

    Men alla reagerade olika för att svara på din fråga. En del brydda sig inte och stod kvar där nakna och duschade utan att ens täcka för varken bröst eller underlivet, bara log. En del täckte för sina privata delar eller vände sig om, men verkade i övrigt inte bry sig så mycket mer. En del andra blev skitförbannade och sprang och kallade på badvakterna, vi blev utjagade av en badvakt en gång, som vi sprang ifrån. Oavsett om det var vuxna kvinnor eller yngre i vår egna ålder, så reagerade de olika. Det var inte så att de äldre var så mycket tryggare med sina kroppar än de yngre. En del yngre brydda sig knappt, medans andra blev jättegenerade. Samma ska med de äldre. En del brydde sig knappt, och en del andra blev skitarga.     
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 18:57
    Anonym (Jämnåriga) skrev 2020-10-18 18:26:37 följande:
    Vuxna har ju en helt annan förståelse och tror ingen brud sig. Men vad är det för tider ni är där?

    Är ni där så är det väl inte helt omöjligt att även en tjej från pojkens klass är där?
    Så tror jag också, och jag känner så också. Men samtidigt så ju äldre en pojke blir desto närmare puberteten och då får han oftast ett annat intresse för vuxna kvinnor och hur de ser ut nakna, inte bara fråga om nyfikenhet. Så vuxna kan ha olika gränser för det där tänker jag och en del är nog obekväma med t ex 13-åringa killar. Jag ahr inte tänkte gå med honom dit tills han är 13 men 10 är bara ett barn. Men ville veta vad uppfattningen var rent allmänt, för som sagt en yngre tonåring där inne kanske inte alla vuxna kvinnor är OK med, men vad vet jag.

    Vi har valt den tiden då jag har hört och märkt att det är mest medelålders och äldre där då, just pga att han är 10 och måste gå med mig in som det ser ut nu såvida de inte ordnar ett nytt rum. Det finns bara två duschrum på vårt badhus.
  • Sun 18 Oct 2020 18:58
    -2
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:48:55 följande:
    Samtidigt kan väl inte du veta att 100% av alla småflickor kommer vara obekväma med en pojke som inte klarar sig själv är där. Man uppfostras olika vet du och din värld är inte alla andras värld.
    Så är det. När vi var barn i 12 års åldern och sprang runt inne på damernas för att glo på kvinnor så reagerade både vuxna kvinnor och barn helt olika. Många yngre var betydligt mindre generade av att ha killar där än vissa vuxna kvinnor.

    En annan ska jag kommer att tänka på är min erfarenhet från manliga omklädningsrum och tillhörande duschrum. Jag har sett flickor inne på herrarnas som är där med sina fäder och bröder. De äldsta jag sett var runt 10 års åldern, kanske 11. Så det är rätt vanligt att det förekommer flickor inne på herrarnas, men det klagar ingen i tråden på av någon anledning. En del av de strosar dessutom runt helt nakna, och verkar inte vara det minsta obekväma trots att de är inne på herrarnas och det finns massa pojkar där.


  • Anonym (Loe)
    Sun 18 Oct 2020 18:59

    Jag skulle tycka att det var obekvämt med en tonårig kille i omklädningsrummet. 


    Personligen tycker jag att skolåldern är bra gräns för var det är vettigt att låta pojkar byta om i herrarnas, och flickor i damernas.


    Och om det absolut inte går att få till så brukar det finnas träningsomklädningsrum mm som man kan använda. 

Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?