• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym
    Uslingens skrev 2020-10-19 17:52:48 följande:
    Det förvärrar inte så mycket. Det kan inte bli värre.
    Jag vet iaf hur jag skulle reagerat och jag hade aldrig mer satt min fot där.
  • Anonym (Bada)
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-19 18:37:33 följande:
    Här får man åka och bada själv när man fyllt 10 och kan simma.

    Att stå och byta om med handduk är inte det lättaste och man kanske inte har med sig en så stor handduk till badet.
    Men om man inte kan simma som 10-åring och har funktionshinder så måste man få den hjälp som går att få. För mig och min son är det enda än så länge att han följer med mig in på damernas, annars får han ju aldrig gå och bada som han tycker är så roligt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-19 19:37:23 följande:
    Men om man inte kan simma som 10-åring och har funktionshinder så måste man få den hjälp som går att få. För mig och min son är det enda än så länge att han följer med mig in på damernas, annars får han ju aldrig gå och bada som han tycker är så roligt.
    Så vad säger badhuset? För visst har du försökt nå dom?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-19 19:37:23 följande:

    Men om man inte kan simma som 10-åring och har funktionshinder så måste man få den hjälp som går att få. För mig och min son är det enda än så länge att han följer med mig in på damernas, annars får han ju aldrig gå och bada som han tycker är så roligt.


    Ja det är klart han ska få bada. Vad säger badhuset? Det finns ju betydligt äldre som också behöver hjälp med att byta om. Det måste ju finnas en lösning.

    Personen har ju eget omklädningsrum och det borde inte vara några konstigheter att låna det. De har skälet två när jag tänker efter :)
  • Anonym (Bada)
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-19 20:05:32 följande:
    Ja det är klart han ska få bada. Vad säger badhuset? Det finns ju betydligt äldre som också behöver hjälp med att byta om. Det måste ju finnas en lösning.

    Personen har ju eget omklädningsrum och det borde inte vara några konstigheter att låna det. De har skälet två när jag tänker efter :)
    Personalen har sagt att det är ok pga hans funktioonshinder, och att jag går på en tid då där i stort sett aldrig är några i hans ålder där (har inte sett det hittills iaf). Frågan var om vuxna känner ett obehag för en 10-åring där eller om de flesta tycker det är ok. Jag har inte så bra koll mer än att jag själv och mina väninnor tycker det är ok. Vart går gränsen. En tonåring är väl många vuxna som reagerar på, men en 10-åring tycker jag själv är mer ok men man vet ju aldrig hur andra tycker. Men rent allmänt borde väl de flesta vara ok med det? Skulle du själv bry dig?
  • Anonym (Bada)
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-19 14:48:07 följande:
    Att duscha med motsatt kön har väl aldrig förekommit i skolorna efter iaf 7-8 år.
    Jag har faktiskt läst om de som hade upp till 10 år gemensamt omklädningsrum på gympan, på 80-talet. Så det förekom.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-19 20:38:17 följande:

    Personalen har sagt att det är ok pga hans funktioonshinder, och att jag går på en tid då där i stort sett aldrig är några i hans ålder där (har inte sett det hittills iaf). Frågan var om vuxna känner ett obehag för en 10-åring där eller om de flesta tycker det är ok. Jag har inte så bra koll mer än att jag själv och mina väninnor tycker det är ok. Vart går gränsen. En tonåring är väl många vuxna som reagerar på, men en 10-åring tycker jag själv är mer ok men man vet ju aldrig hur andra tycker. Men rent allmänt borde väl de flesta vara ok med det? Skulle du själv bry dig?


    Nej för mig personligen är det inget problem och jag hoppas att alla vuxna har förståelse. Är det någon som har åsikter då hänvisa till badpersonalen som gett ok.

    MEN det är ju värre för unga tjejer som kanske står nakna i duschen när det kommer en jämnårig kille. En kille som kanske till och med går i samma klass.
  • Anonym
    AnnaSturesson skrev 2020-10-19 22:41:44 följande:

    Nej för mig personligen är det inget problem och jag hoppas att alla vuxna har förståelse. Är det någon som har åsikter då hänvisa till badpersonalen som gett ok.

    MEN det är ju värre för unga tjejer som kanske står nakna i duschen när det kommer en jämnårig kille. En kille som kanske till och med går i samma klass.


    Har personal godkänt detta så hade jag krävt pengarna tillbaka.
  • Anonym (Bada)
    AnnaSturesson skrev 2020-10-19 22:41:44 följande:
    Nej för mig personligen är det inget problem och jag hoppas att alla vuxna har förståelse. Är det någon som har åsikter då hänvisa till badpersonalen som gett ok.

    MEN det är ju värre för unga tjejer som kanske står nakna i duschen när det kommer en jämnårig kille. En kille som kanske till och med går i samma klass.
    Ok tack för svaret. Det var det jag vill höra om. Är man vuxen är det nog inget konstigt med det. Och jag förstår att det kan vara jobbigt att möta jämnårig där. Samtidigt tror jag inte alla är på det viset att de tycker det är jobbigt och det beror på hur pojken sköter sig. Dessutom om pojken har synligt handikapp som min så hoppas jag att de har förståelse. Jag går ju dessutom på en tid när det nästan aldrig är nån där i hans ålder.
  • Anonym (Bada)
    Anonym skrev 2020-10-20 11:37:42 följande:
    Har personal godkänt detta så hade jag krävt pengarna tillbaka.
    Ok varför då?
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?