• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7118 visningar
    419 svar
    419
    7118

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Wed 21 Oct 2020 13:29
    -1 +1
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-21 13:22:00 följande:
    Det hör väl inte till vanligheterna att små pojkar får det men det kan hända och då handlar det inte om sexuella tankar, det bara händer. Ska pojkar helt portas från damernas då oavsett ålder bara för att det finns risk för att de får stånd och flickor blir traumatiserade av att se en liten pojke med stånd?
    Småpojkar? 

    En 11-13 åring är ingen småpojke. Man gå i mellanstadiet då. Jag tror inte att en mellanstadieelev tycker det är speciellt kul att stå naken och ha stånd framför massa flickor, speciellt om han råkar känna de. Han skulle aldrig kunna se de i ögonen igen, och förmodligen skulle det viskas och skrattas bakom ryggen på honom.  
  • Anonym (vet ej)
    Wed 21 Oct 2020 13:31
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-21 13:04:43 följande:
    Hans kvinnliga assistenter duschar inte i männens omklädningsrum. Personalens omklädningsrum har vi inte fått låna.
    Hur allvarligt funktionshinder har din son. Är det ett mentalt eller fysiskt handikapp?
  • Wed 21 Oct 2020 13:34
    Leopardhunden skrev 2020-10-21 13:20:27 följande:

    Men 12 åringar överlag. Ni verkar ju tycka det är helt okej att 10-13 år gamla pojkar och flickor är inne på fel omklädningsrum. Eller ska regeln bara gälla vissa men inte andra? 


    Det är det väl ändå ingen som sagt?
  • Wed 21 Oct 2020 13:36
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-21 13:04:43 följande:

    Hans kvinnliga assistenter duschar inte i männens omklädningsrum. Personalens omklädningsrum har vi inte fått låna.


    Bedrövligt att ni inte får låna det. Är ju betydligt fler och äldre barn som också behöver hjälp. Hur löser simhallen det för dem?
  • Anonym (Mamma­)
    Wed 21 Oct 2020 13:37
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-21 13:31:52 följande:
    Hur allvarligt funktionshinder har din son. Är det ett mentalt eller fysiskt handikapp?
    Det är både fysiskt och mentalt. Han är som ett mycket litet barn mentalt. Fysiskt behöver han hjälp med allt, kan inte sitta, gå eller ens hålla uppe huvudet själv.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 13:37
    -2
    Leopardhunden skrev 2020-10-21 13:29:47 följande:
    Småpojkar? 

    En 11-13 åring är ingen småpojke. Man gå i mellanstadiet då. Jag tror inte att en mellanstadieelev tycker det är speciellt kul att stå naken och ha stånd framför massa flickor, speciellt om han råkar känna de. Han skulle aldrig kunna se de i ögonen igen, och förmodligen skulle det viskas och skrattas bakom ryggen på honom.  
    Väldigt vad många egna parametrar du lägger till.

    Min son är 9, snart 10 år och jag har ju sagt att vi går när det inte är några andra runt hans ålder där, eller till 99% i alla fall. Har inte varit hittills. Sen så har han ett funktionshinder och det finns ingen annan lösning och personalen har sagt OK.

    Användaren "Mamma" har sen son som verkar ha ett svårt funktionshinder då han behöver två assistenter.

    Alltså jag blir förbluffad över er okänslighet inför barn som har funktionshinder och hur ni hela tiden ska lyfta fram det att typ flickor blir traumatiserade för livet då det var en hjälplös liten pojke i duschen som inte bryr sig ett skvatt om andra tjejer där.
  • Anonym (Vuxen­)
    Wed 21 Oct 2020 13:44
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-21 13:37:47 följande:

    Det är både fysiskt och mentalt. Han är som ett mycket litet barn mentalt. Fysiskt behöver han hjälp med allt, kan inte sitta, gå eller ens hålla uppe huvudet själv.


    Ditt barn hoppas jag att alla är ok med. Blir betydligt svårare när det är ett handikapp som inget utomstående kan se.
  • Anonym (U)
    Wed 21 Oct 2020 13:56
    +2
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-21 13:37:55 följande:

    Väldigt vad många egna parametrar du lägger till.

    Min son är 9, snart 10 år och jag har ju sagt att vi går när det inte är några andra runt hans ålder där, eller till 99% i alla fall. Har inte varit hittills. Sen så har han ett funktionshinder och det finns ingen annan lösning och personalen har sagt OK.

    Användaren "Mamma" har sen son som verkar ha ett svårt funktionshinder då han behöver två assistenter.

    Alltså jag blir förbluffad över er okänslighet inför barn som har funktionshinder och hur ni hela tiden ska lyfta fram det att typ flickor blir traumatiserade för livet då det var en hjälplös liten pojke i duschen som inte bryr sig ett skvatt om andra tjejer där.


    Eller så man delar inte din okänslighet inför flickor så man hittar en lösning som fungerar för alla.

    Och slutar inte tjata hos badhuset innan då gör ett bättre jobb.

    Det är deras ansvar , inte småflickors ansvar att lösa er situation.

    Du har kanske inte tänkt tanken att vissa mammor kan ha båda pojkar med funktionshinder och döttrar som inte vill vara nakna inför främmande killar?

    Eller så har de iallafall empatisk förmåga som räcker till att se bådas synvinklar.
  • Wed 21 Oct 2020 13:58
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-21 13:37:55 följande:
    Väldigt vad många egna parametrar du lägger till.

    Min son är 9, snart 10 år och jag har ju sagt att vi går när det inte är några andra runt hans ålder där, eller till 99% i alla fall. Har inte varit hittills. Sen så har han ett funktionshinder och det finns ingen annan lösning och personalen har sagt OK.

    Användaren "Mamma" har sen son som verkar ha ett svårt funktionshinder då han behöver två assistenter.

    Alltså jag blir förbluffad över er okänslighet inför barn som har funktionshinder och hur ni hela tiden ska lyfta fram det att typ flickor blir traumatiserade för livet då det var en hjälplös liten pojke i duschen som inte bryr sig ett skvatt om andra tjejer där.
    Om en pojke över 10 år står inne på damernas med stånd, så är det mest pojken i fråga jag tänker på och inte att flickorna. Det är antagligen pojken som för skämmas något oerhört och må dåligt.

    Sedan har jag ingen okänslighet för barn med funktionsnedsättning. Det går att ta med ett barn med funktionsnedsättning in, men då får man ju byta om och duscha på en plats där det i alla fall inte finns tjejer som är 10-15 år. Samma sak om det är en tjej som är inne med sin pappa på herrarnas.    
  • Anonym (H)
    Wed 21 Oct 2020 14:04
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-15 16:37:08 följande:

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.


    Nej, det känns inte okej. Speciellt inte när det inte handlar om något mentalt funktionshinder. Jämför med om jag bryter armen och behöver hjälp av  min man, inte kan jag följa med in i herrarnas omklädningsrum då (eller han in på damernas). Visst, det är ett barn men ändå tillräckligt gammalt för att det inte ska vara okej ur den aspekten längre. 
    Vi bytte om gemensamt efter idrotten i ettan och jag minns fortfarande hur hemskt det var..

    Antingen så bör han ha rätt till personlig assistent vid dom tillfällena eller så kanske simhallen har personalrum eller liknande som går att låna, som folk föreslagit innan.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?