• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7199 visningar
    419 svar
    419
    7199

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Wed 21 Oct 2020 14:04
    Anonym (U) skrev 2020-10-21 13:56:28 följande:
    Eller så man delar inte din okänslighet inför flickor så man hittar en lösning som fungerar för alla.

    Och slutar inte tjata hos badhuset innan då gör ett bättre jobb.

    Det är deras ansvar , inte småflickors ansvar att lösa er situation.

    Du har kanske inte tänkt tanken att vissa mammor kan ha båda pojkar med funktionshinder och döttrar som inte vill vara nakna inför främmande killar?

    Eller så har de iallafall empatisk förmåga som räcker till att se bådas synvinklar.
    Sedan är det ju som andra i tråden har varit inne på lika vanligt med överåriga flickor som duschar och visats helt nakna inne på herrarnas. 

    Jag tycker man kan ta med sig barn med fel kön in på herrarnas/damernas. Men då kanske man ska stå och duscha avskilt, i ett bås eller där det inte är folk. Då får ju den vuxna ha en översyn och bära ansvaret. Det är inte speciellt svårt att förebygga problem. 

      
  • Wed 21 Oct 2020 14:31

    Har nog bara hänt mig en gång att pojkar som följt in till damernas har hittat på tjejerna.

    Såg att han tittade på min dotter men hon märkte det aldrig själv.

  • Wed 21 Oct 2020 14:40

    För min del spelar det ingen som helst roll vilken ålder eller kön barnet har som befinner sig i "fel" omklädningsrum så länge barnet självt är okej med det.
    Gränsen går vid ett gemensamt gäng av dreglande tonårspojkar som medvetet smugit sig in på damernas för att spana. Det skulle jag inte uppskatta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sven19
    Wed 21 Oct 2020 14:48
    +1
    Mandel skrev 2020-10-21 14:40:06 följande:

    För min del spelar det ingen som helst roll vilken ålder eller kön barnet har som befinner sig i "fel" omklädningsrum så länge barnet självt är okej med det.

    Gränsen går vid ett gemensamt gäng av dreglande tonårspojkar som medvetet smugit sig in på damernas för att spana. Det skulle jag inte uppskatta.


    Som vuxen får du ju bita ihop när det gäller ett barn med handikapp.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 14:52
    Mia1984 skrev 2020-10-21 14:31:50 följande:

    Har nog bara hänt mig en gång att pojkar som följt in till damernas har hittat på tjejerna.

    Såg att han tittade på min dotter men hon märkte det aldrig själv.


    Hur gammal var han?
  • Wed 21 Oct 2020 14:52

    Frågan känns väldigt hypotetisk

    Vem går till simhall i sverige år 2020 ?

    I min del av landet finns det inte en vanlig familj som åker till vårt badhus utan
    befolkas av yngre killar födda i andra länder.

  • Wed 21 Oct 2020 14:57
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-21 14:52:09 följande:

    Hur gammal var han?


    Runt 10. Han hade nog aldrig sett en tjej som fått bröst tidigare...
  • Anonym (Maria­)
    Wed 21 Oct 2020 15:03
    +1

    Jag har svårt att relatera till känslan många beskriver att små tjejer har. Givetvis tror jag att det ni berättar stämmer men jag har inget minne av att det var något jobbigt för mig som barn. Jag undrar om nakenhet har blivit ännu känsligare i samhället. Jag minns när jag gick på fritids och vi var ett gäng som skulle hoppa höjdhopp. Någon tyckte att kläderna var ivägen och efter ett tag hoppade alla ungar i underkläderna.

  • Wed 21 Oct 2020 15:08
    Sven19 skrev 2020-10-21 14:48:14 följande:
    Som vuxen får du ju bita ihop när det gäller ett barn med handikapp.
    Och det var inte det jag skrev?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 15:11
    Mia1984 skrev 2020-10-21 14:57:36 följande:
    Runt 10. Han hade nog aldrig sett en tjej som fått bröst tidigare...
    Ok men i så fall lär han väl kollat på alla vuxna kvinnor där också om det var bröst han var nyfiken på? Han kanske hade något funktionshinder han med?
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?