• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7227 visningar
    419 svar
    419
    7227

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (vet ej)
    Wed 21 Oct 2020 15:15
    Mia1984 skrev 2020-10-21 14:57:36 följande:
    Runt 10. Han hade nog aldrig sett en tjej som fått bröst tidigare...
    Om pojken tittar på andra för mycket så är det fel uppförande som mamman borde sagt till om. Men ibland kan det ju vara att alla kvinnor har blickarna på stackars pojken som av nån anledning måste vara där och kanske man märker mer då om han råkar titta på någon annan naken där. Är det öppna duschar eller duschar med draperiet, sånt gör skillnad. Man kan också ha handduk med sig in i duschen. Men är duscharna helt öppna så är det svårt.
  • Wed 21 Oct 2020 15:32
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-21 15:15:29 följande:

    Om pojken tittar på andra för mycket så är det fel uppförande som mamman borde sagt till om. Men ibland kan det ju vara att alla kvinnor har blickarna på stackars pojken som av nån anledning måste vara där och kanske man märker mer då om han råkar titta på någon annan naken där. Är det öppna duschar eller duschar med draperiet, sånt gör skillnad. Man kan också ha handduk med sig in i duschen. Men är duscharna helt öppna så är det svårt.


    Det var nog bara jag som såg det. Har bara varit med om att det hänt än gång av alla gånger vi har varit och badat. Ingen aning om han tittat nå någon mer än min tjej.
  • Anonym (vet ej)
    Wed 21 Oct 2020 16:17
    Mia1984 skrev 2020-10-21 15:32:10 följande:
    Det var nog bara jag som såg det. Har bara varit med om att det hänt än gång av alla gånger vi har varit och badat. Ingen aning om han tittat nå någon mer än min tjej.
    Ok, men upplevde du det som ett stort problem, iom att det bara hände en gång? Pratade du med mamman om det?
  • Wed 21 Oct 2020 16:52
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-21 16:17:19 följande:

    Ok, men upplevde du det som ett stort problem, iom att det bara hände en gång? Pratade du med mamman om det?


    Nu va han ju så ung men det är klart att det inte är kul när nån tittar på henne på ett sånt sätt.

    Sa inget om det. Skulle bara bli pinsamt för alla.
  • Wed 21 Oct 2020 18:24
    Mia1984 skrev 2020-10-21 15:32:10 följande:

    Det var nog bara jag som såg det. Har bara varit med om att det hänt än gång av alla gånger vi har varit och badat. Ingen aning om han tittat nå någon mer än min tjej.


    Tror inte heller det är något som hände ofta. Men är man ung så tror man nog att alla stirrar även om de inte gör det.
  • Wed 21 Oct 2020 22:14
    AnnaSturesson skrev 2020-10-21 18:24:40 följande:
    Tror inte heller det är något som hände ofta. Men är man ung så tror man nog att alla stirrar även om de inte gör det.
    Nä men förstår att unga tjejer kan tycka att det är jobbigt.
  • Anonym (vet ej)
    Wed 21 Oct 2020 23:10
    Mia1984 skrev 2020-10-21 16:52:54 följande:
    Nu va han ju så ung men det är klart att det inte är kul när nån tittar på henne på ett sånt sätt.

    Sa inget om det. Skulle bara bli pinsamt för alla.
    Om han hade intresset för att stirra där inne så tror jag det fanns större intresse att kolla in vuxna kvinnor än barn i hans egen ålder. Bröst brukar väl vara det som intresserar killar som närmar sig puberteten mest. Ett problem hur som helst om han kollade in andra.
  • Sven19
    Thu 22 Oct 2020 08:54
    Mia1984 skrev 2020-10-21 22:14:56 följande:

    Nä men förstår att unga tjejer kan tycka att det är jobbigt.


    Hur gammal va tjejen?
  • Anonym (Ja jag blir obekvä­m (40+))
    Thu 22 Oct 2020 09:02
    +1
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:20:24 följande:
    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.
    Ja jag blir obekväm med att främmande 10-åriga killar ser mig naken!

    Inom familjen har jag inga problem att vara naken över könsgränserna och går naken sovrum-garderob-dusch och duschar och badar badkar ihop när vi känner för det (son 8 år och dotter 10 år).  Men jag visar mig inte naken för sonens kompisar här hemma, byter visserligen om inför dem på stranden, men då med en handduk runt midjan. 

    Framförallt i ett omklädningsrum där jag förväntar mig att möta andra kvinnor, flickor och möjligen småpojkar. Men i och med skolåldern tycker jag att de är för stora. 
  • Anonym (Ja jag blir obekvä­m (40+))
    Thu 22 Oct 2020 09:11
    +1
    Anonym (Z) skrev 2020-10-21 10:19:34 följande:
    Hur tycker du att flickorna ska bada? Om de inte kan byta om på damernas? Var ska de då byta om? På herrarnas med vuxna män och pojkar? Eller de kanske inte får bada eftersom de har behov av kroppslig integritet?
    Lite så...
    Det ju uppdelade omklädningsrum av en anledning. 
     Och istället för att trixa till det med att gå in i "fel" så tycker jag att det ska påtalas för badhuset så att de hittar en lösning för mixade eller enskilda omklädningsrum. Så länge man kringgår kommer ingen långsiktig lösning att komma.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?