• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7217 visningar
    419 svar
    419
    7217

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Ja jag blir obekvä­m (40+))
    Thu 22 Oct 2020 14:00
    +1
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-22 13:14:47 följande:
    Varför blir du obekväm av att en liten pojke skulle se dig naken? Han är säkerligen inte där för att spana in äldre kvinnor, utan för att bada!
    Kan tillägga att jag inte tycker att en grabb på 9 snart 10 är en "liten pojke". Där hamnar pojkar upp till 7 enligt mig.
  • Anonym (yppe ju)
    Thu 22 Oct 2020 14:04
    -1
    Anonym (Ja jag blir obekväm (40+)) skrev 2020-10-22 13:58:00 följande:
    Jag blir det och tycker att det räcker. Misstänker att jag inte är ensam om det, men då blir man ifrågasatt och javisst är han där för att bada MEN det är fortfarande något som gör mig obekväm. 

    Jag har som sagt inget problem att vara naken blad folk jag i familjen eller med mina vänninor, men jag tycker inte att det är bekvämt i badhusens duschar och om det då är skolpojkar där är det än värre.
    Fast det är faktiskt lite skevt att som en vuxen mogen kvinna, som dessutom har barn och sexuell erfarenhet, bli generad eller tycka det är obehagligt att vara naken inför småbarn.

    Då måste man vara rejält osäker och otrygg i sin kropp. Har faktiskt svårt att se någon annan än en kroppsligt vanskapt vuxen, eller en vuxen oskuld som aldrig haft närkontakt med det motsatta könet, bli generad inför en 7-10 åring.

  • Thu 22 Oct 2020 14:25
    Anonym (yppe ju) skrev 2020-10-22 14:00:35 följande:

    Fast en tjej har inte bara bröst utan en vagina. Vad får dig och tro att en pojke bara skulle vara intresserad av en flickas bröst?

    Ställer du en naken flicka i 9-12 års åldern framför en pojke i samma ålder så kommer pojken i 9 fall av 10 vara intresserad av att titta på hennes kropp. Och även det motsatta om det är en naken pojke.

    Hur kan man bli förvånad eller fundersam över att ett barn kollar in ett annat barn? Jag skulle bli väldigt förvånad av det motsatta.  


    Nu va det brösten han tittade på. Har aldrig upplevt att någon tittat innan utan sköter det smidigt.
  • Thu 22 Oct 2020 14:26
    Sven19 skrev 2020-10-22 13:44:42 följande:

    Din tjej hade väl fått bröst då?


    Ja hon va ganska tidig i utvecklingen.
  • Anonym (Simpa­n)
    Thu 22 Oct 2020 15:51
    +1
    Mia1984 skrev 2020-10-22 14:25:22 följande:
    Nu va det brösten han tittade på. Har aldrig upplevt att någon tittat innan utan sköter det smidigt.
    Vet du vad problemet är? 

    Att en del som är inne i fel omklädningsrum själva duschar med simkläderna på för att inte behöva visa sig nakna inför andra. Är det bra tycker du? Att exempelvis en 11-12 år gammal tös följer med sin pappa och så står hon och duschar fullt påklädd för att inte behöva visa sin kropp, samtidigt som en jämngammal pojke kanske står där helt naken. Varför skulle han ha lust att stå där med paketet exponerat någon meter från en en tjejen eller flera tjejer som inte är där på samma vilkor, och som själva är påkldda?
    Om alla som är där duschar nakna på smama vilkor, så kanske det inte känns så jobbigt, men annars kan det betraktas som ett övergrepp att behöva stå där som barn helt naken inför barn av det motsatta könet som själva är påklädda.  

    Tänk om det står en flicka i mellanstadieålder och duschar med sin mamma på damernas. Serdan dyker det upp 2 pojkar som är lika gamla, som står där och duschar fullt påklädda. Det känns antagligen väldigt förnedrande och blottande att behöva stå där. Hur ser du på det och en sån situation?  
  • Anonym (Ja jag blir obekvä­m (40+))
    Thu 22 Oct 2020 15:57
    +1
    Anonym (yppe ju) skrev 2020-10-22 14:04:41 följande:
    Fast det är faktiskt lite skevt att som en vuxen mogen kvinna, som dessutom har barn och sexuell erfarenhet, bli generad eller tycka det är obehagligt att vara naken inför småbarn.

    Då måste man vara rejält osäker och otrygg i sin kropp. Har faktiskt svårt att se någon annan än en kroppsligt vanskapt vuxen, eller en vuxen oskuld som aldrig haft närkontakt med det motsatta könet, bli generad inför en 7-10 åring.
    Just den typen av reaktioner som gör att jag tror att det är många fler som känner att det är gör det ännu mer obekvämt i duscharna om det är skolpojkar där.

    Är varken osäker eller otrygg, men gillar inte att visa upp mig naken inför folk jag inte känner och ffa inte av andra könet.

    Men, vad har sexuell erfarenhet med saken att göra?
  • Thu 22 Oct 2020 16:07
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 15:51:24 följande:

    Vet du vad problemet är? 

    Att en del som är inne i fel omklädningsrum själva duschar med simkläderna på för att inte behöva visa sig nakna inför andra. Är det bra tycker du? Att exempelvis en 11-12 år gammal tös följer med sin pappa och så står hon och duschar fullt påklädd för att inte behöva visa sin kropp, samtidigt som en jämngammal pojke kanske står där helt naken. Varför skulle han ha lust att stå där med paketet exponerat någon meter från en en tjejen eller flera tjejer som inte är där på samma vilkor, och som själva är påkldda?

    Om alla som är där duschar nakna på smama vilkor, så kanske det inte känns så jobbigt, men annars kan det betraktas som ett övergrepp att behöva stå där som barn helt naken inför barn av det motsatta könet som själva är påklädda.  

    Tänk om det står en flicka i mellanstadieålder och duschar med sin mamma på damernas. Serdan dyker det upp 2 pojkar som är lika gamla, som står där och duschar fullt påklädda. Det känns antagligen väldigt förnedrande och blottande att behöva stå där. Hur ser du på det och en sån situation?  


    Frågar du mig detta??? Varför mig?

    Så gamla tjejer följer inte med in till herrarnas till att börja med. Det är nog jobbigt varesig killarna som är i fel omklädningsrum är nakna eller inte.
  • Anonym (Simpa­n)
    Thu 22 Oct 2020 16:15
    Mia1984 skrev 2020-10-22 16:07:55 följande:
    Frågar du mig detta??? Varför mig?

    Så gamla tjejer följer inte med in till herrarnas till att börja med. Det är nog jobbigt varesig killarna som är i fel omklädningsrum är nakna eller inte.
    Fast de flesta simhallar har 11 eller 12 års gräns, så tjejerna/pojkarna som följer med är ofta 9-11 år. Och dte är en tillräckligt hög ålder för många för att inte vilja visa sig nakna för det motsatta könet.
    Det blir ju flera grader värre för ett barn om det står en eller flera barn i samma ålder, med kläder på samtidigt som barnet självt är helt naket. Det kan ju skapa en känsla av att vara exponerad, blottad och extra utsatt. Ofta är det så att det dyker upp ett bar som är i 10 års åldern i fel omklädningrsum och som är medveten om det och därför står med kläderna på i duschen. Samtidigt kanske det finns en pojke/flicka där som är helt naken. Det är klart att det påklädda barnet då blir mer benäget att kolla/titta, och att det avklädda barnet känner sig extra utsatt. 

    Eftersom du förespråkar att barn som inte får simma själva ska få följa med till det andra omklädningsrummet, vilket är barn under 11 eller 12, så får du ju redogöra för hur du ser på problematiken jag tar upp. För det är rätt vanligt. 
  • Thu 22 Oct 2020 16:25
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 16:15:53 följande:

    Fast de flesta simhallar har 11 eller 12 års gräns, så tjejerna/pojkarna som följer med är ofta 9-11 år. Och dte är en tillräckligt hög ålder för många för att inte vilja visa sig nakna för det motsatta könet.

    Det blir ju flera grader värre för ett barn om det står en eller flera barn i samma ålder, med kläder på samtidigt som barnet självt är helt naket. Det kan ju skapa en känsla av att vara exponerad, blottad och extra utsatt. Ofta är det så att det dyker upp ett bar som är i 10 års åldern i fel omklädningrsum och som är medveten om det och därför står med kläderna på i duschen. Samtidigt kanske det finns en pojke/flicka där som är helt naken. Det är klart att det påklädda barnet då blir mer benäget att kolla/titta, och att det avklädda barnet känner sig extra utsatt. 

    Eftersom du förespråkar att barn som inte får simma själva ska få följa med till det andra omklädningsrummet, vilket är barn under 11 eller 12, så får du ju redogöra för hur du ser på problematiken jag tar upp. För det är rätt vanligt. 


    Tror du menar någon annan än mig. Bara för att man inte får simma själv i badet betyder det inte att man inte får byta om själv. Läste här att många har regler som säger att barn från 7år inte bör följa med till fel omklädningsrum.
  • Thu 22 Oct 2020 16:33
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 16:15:53 följande:

    Fast de flesta simhallar har 11 eller 12 års gräns, så tjejerna/pojkarna som följer med är ofta 9-11 år. Och dte är en tillräckligt hög ålder för många för att inte vilja visa sig nakna för det motsatta könet.

    Det blir ju flera grader värre för ett barn om det står en eller flera barn i samma ålder, med kläder på samtidigt som barnet självt är helt naket. Det kan ju skapa en känsla av att vara exponerad, blottad och extra utsatt. Ofta är det så att det dyker upp ett bar som är i 10 års åldern i fel omklädningrsum och som är medveten om det och därför står med kläderna på i duschen. Samtidigt kanske det finns en pojke/flicka där som är helt naken. Det är klart att det påklädda barnet då blir mer benäget att kolla/titta, och att det avklädda barnet känner sig extra utsatt. 

    Eftersom du förespråkar att barn som inte får simma själva ska få följa med till det andra omklädningsrummet, vilket är barn under 11 eller 12, så får du ju redogöra för hur du ser på problematiken jag tar upp. För det är rätt vanligt. 


    11-12åriga barn ska inte vara i samma omklädningsrum. Det blir inte bättre för att båda är nakna.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?